1989 - Activision

akció

Forrás:
Spectrum világ 23. rész

Spectrum (128k)

Enterprise

Valószínűleg még mindenki emlékszik az Activision első (úgy '85 tájékán megjelent) GHOSTBUSTERS című programjára. Tavaly elkészítették a játék alapjául szolgáló film folytatását, tehát nem csoda, hogy az Activision programozói ismét lecsaptak a témára és Spectrumon ismét akcióba léphetnek a szelleműzők. New York-ban ismét elszaporodtak a szellemek... satöbbi, satöbbi - a kerettörténetet mindenki megnézheti a moziban: Vigo the Carpatian felébred többszáz éves álmából most a világuralom megszerzésére tör. Hőseink tehát újra előveszik már porosodó fegyvereiket, és elindulnak küldetésükre. Ebben sajnos a város hitetlen vezetői is ellenük vannak. A játék három részből áll, amelyek mind a film egy-egy izgalmas részletét dolgozzák fel.
A városban egyre terjednek a rémhírek, melyek szerint gonosz szellemek garázdálkodnak szerte az utcákon. A szelleműzők (Ray, Peter, Egon és Winston) műszereikkel felfedeznek egy nyálkafolyamot, melyben a "gonosz" erői áramlanak keresztül a város csatornáin a Művészeti Múzeum irányába, a csatornalabirintuson keresztül. Megkezdik tehát a leereszkedést (természetesen csak az egyiküket irányítjuk). Az első szinten feladatunk, hogy a nyálkából mintát vegyünk egy kis csészébe. A leereszkedés egy függőlegesen scrollozódó aknában, egy kötél segítségével történik. A lejutást az ide-oda repkedő szellemek, falból kinyúló kezek és egyéb ilyen simás dolgok nehezítik. Az ezekkel történő találkozás megcsapolja az életenergiánkat, mig más szellemek a kötelünket kezdik ki. Ellenük három különböző erősségű fegyvert vethetünk be, melyeket a SPACE billentyűvel váltogathatunk. (Az Antiszellem-fegyverrel (protonsugár) lövöldözhetünk, a PRK bombával robbanthatunk (tűz gomb nyomva tartásával lehet fel vagy le kilőni, a bomba akkor robban, ha elengedjük a tűzgombot) és RKR pajzs.) Az első szinten azonban nem érdemes az erősebbeket elhasználnunk, hiszen később nagyobb szükségünk lesz rá. Az alagútban lefele haladva kell a merítő csésze három darabját összegyűjtenünk. Ehhez kötelünket kell a kellő mértékben belengetnünk. Az elsőt az utca szintje alatt 20 méterre találjuk (ld. DEPTH számláló). A következő 50 méter mélyen jobb oldalon, az utolsó pedig ugyanott, de 84 méter mélyen. Útban célunk felé extra fegyvereket, és energiát gyűjthetünk, amiknek a következő szinteken nagy hasznát vesszük. Ha szerencsésen leértünk a folyamhoz (93 méter mélyre) a csésze automatikusan megtelik, és máris a második szintre jutunk.
Vigo minden erejét a múzeumban összpontosítja, ezért hőseinkkel minél gyorsabban el kell jutnunk a helyszínre. Ehhez a legkézenfekvőbb közlekedési eszköz a Szabadságszobor. Csak elég szépen kell kérlelni, hiszen nagyon segítőkész. A vadászok tehét felmásznak a szobor fejébe, és elindítják járművüket, melyet a reménykedő emberek tömege követ. Ismét szellem-lövöldözősdit játszunk, de ezenkívül "szellemnyálkát" is kell gyűjtenünk (amikor sikerül elkapnunk valamelyik szellemet, akkor az a földre pottyant egy cseppecskét belőle...) Útközben különféle gonosz szörnyek állják utunkat. Ezeket minden nehézség nélkül lőjük le. Minden szellem haláltusája után egy pocsolyát hagy az aszfalton. A képernyő bal oldalán egy lila vödör - nyálkaszámláló - látható, melynek értéke arányos energiánkkal. Ezért, hogy erőnket növelhessük, a szobrot követő emberekkel össze kell szedetnünk a lelőtt teremtmények maradékát. A tömeg mozgásának irányát a space billentyűvel váltogathatjuk, így ösztönözve őket hatékonyabb munkára. A nyálkamérőtől jobbra egy másik műszer mutatja, hogy a pálya melyik részén járunk embereinkkel. Az utolsó nagy szörny legyőzése után már csak egy idegen teremtményt kell legyőznünk innen a magasból, és máris jöhet a harmadik pálya.
Eközben a múzeumban már minden készen áll a nagy átalakulásra. Vigo, aki az elmúlt évszázadok viharait egy 16. századi festményen vészelte át, most egy ifjú ember testébe kívánja áttenni székhelyét. Szolgája, Janosz már a kiszemelt gyereket is leszállította, és izgatottan várja hőstette jutalmát. A zavartalan ünnepség érdekében a múzeumot áthatolhatatlan nyálka vette körül, ezért az épületbe az egyetlen út a tetőn át vezet. Ezen a szinten a legnehezebb a feladatunk. Ki kell szabadítanunk a gyermeket, és meg kell ölnünk (mint mindig) a világuralomra törő főgonoszt. Ezen a szinten a négy bátor harcos között a SPACE nyomogatásával válthatsz, az ENTER lenyomásával pedig a fegyvereket adogatják át egymás között. Vigo ellen Petet és Egont használd, hiszen mindkettőnek van egy szellemenergia-csökkentő lézerfegyvere. Ők ketten tüzeljenek folyamatosan a festményre. Eközben Winston lője le Janoszt. Ehhez a szolgát többször szemből kell eltalálnod. Amikor megölted Janoszt, főnöke új akcióba kezd. Elkapja Rayt, aki eltűnik szemünk elől. Most tüzelj addig a festményre, amíg az felrobban, így kiszabadítod Rayt.

Túlságosan sok szellemi tevékenységet nem igényel a játékostól a GHOSTBUSTERS II sem, de valószínűleg mindenkinek Jó szórakozást fog jelenteni - egy ideig. A grafika (amelyben néhol egy digitalizáló is közreműködött) Igazán élvezetes: a játéktér három dimenziós, monokróm/raszter kivitelezésű a sprite-ok pedig szép nagyok. Mit is lehetne még erről a programról elmondani? Tipikus példája a "rágógumi"-játékoknak: rágd-egy-kicsit-aztán-dobd-el-mert-már elment-az-íze.

Irányítás:
KEMPSTON vagy SINCLAIR botkormány, vagy billentyűzet:
Z - balra, X - jobbra, J - fel, ugrás, N - le, K - tűz, SPACE, ENTER
P - játék szüneteltetése.