![]() |
Gazza II. 1990 - Empire Software sport, foci |
Spectrum (128k) Enterprise |
A
foci programok "hőskorában" egyeduralkodónak számított "klasszikus
nézet" szerint oldalról láttuk a pályán játszódó eseményeket. (Ennek a
csoportnak jeles képviselője a Match Day 2). Pár
évvel később C64-ről indult hódító útjára a foci-programok következő "generációja"
Itt az eseményeket már felülről láthatjuk, a "kamera" a labda mozgását
követi a pályán. Hogy melyik nézet a jobb, mindenki döntse el saját maga, mindkettőnek
megvannak az előnyei-hátrányai. A Gazza II 1990-ben került kiadásra, így a "trendnek"
megfelelően itt már a "felső kameraállásból" követhetjük nyomon az
eseményeket. És bár a grafika inkább "funkcionális" mintsem látványos,
a készítők 128K-s zenével és hangokkal igyekeztek megteremteni a hangulatot,
többé-kevésbé sikerrel. Mindenképpen érdemes a játéknak egy "esélyt"
adni, mert - szemben a fociprogramok többségével - egész jól irányítható, másrészt - érthetetlen módon - Spectrum-on nem volt olyan "focidömping" mint
C64-en.
A betöltés után az O billentyű megnyomásával előhívható menüben egy foci-programtól minimálisan elvárható paramétereket állíthatjuk be:
A
SPACE megnyomásával indítható a játék. Ha egyedül játszunk, a megjelenő
listából kell kiválasztani az ellenfelünket. Ez egyben a nehézségi szintet is
jelzi: a lista első csapata Albánia nem képvisel komoly játékerőt, ezzel szemben
Brazília elég rendesen el fogja verni a kezdő játékost.
A középkezdéshez felsorakozva ne lepődjünk meg: sajnos a grafikai megvalósítás
tényleg "szerény", így nincs megrajzolva a kezdőkör, valamint a kaput
is csak egy vonal jelöli. Félidő és térfélcsere nincsen, az első játékos balról-jobbra
támad. (A 2. csapat -értelemszerűen- jobbról-balra.) A képernyő felépítése egyszerű
(és áttekinthető):
![]() |
Az általunk irányított játékost nyíl jelzi Hogy épp melyik játékost irányítjuk, a gép dönti el, meglepően helyesen megítélve a szituációt. Szomorú viszont, hogy a kapust a gép irányítja, de botrányos színvonalon. A kapus mindig az alapvonalon mozog, a legkisebb hajlandóságot sem mutatva, hogy rávetődjön a tőle fél méterre a kapuba guruló labdára... Most ejtsünk szót a játék különlegességéről! Az X billentyű megnyomásával váltogathatunk a "klasszikus" nézet, és a taktikai-nézet között. A taktikai-nézetben az egész pályát láthatjuk, így jobban áttekinthetjük a történéseket. Esetleg megpróbálhatunk ebben a nézetben játszani, komolyabb csapatjátékot lehet megvalósítani. A játékot a H megnyomásával szüneteltethetjük, a 8+9 megnyomásával kiléphetünk a játékból. Az ENTERPRISE tulajdonosok a játékot két külső botkormánnyal játszhatják, vagy a billentyűzettel. A játékból kilépésre itt a STOP billentyű szolgál. |