Garfield

1988 - Edge

kaland

Forrás:
Spectrum Világ 14. rész

Spectrum (48k)

Enterprise

Tíz éve született Garfield, a tohonya, kövér és más hasonló érdemekkel felruházott, de mégis szeretetre méltó macskaféle. Ez alkalomból jelent meg, a rajzfilmsorozat számítógépes változata. Garfield egy hosszú komikus történet főhőseként született, de a rohamosan növekvő Garfield-mánia révén, hamarosan feltűnt a pólókon, naptárokon és a képregények lapjain. Az átlagember -legalábbis az angol átlagember -ismeri Garfield-et, aki egyike ama figuráknak, akit az 5-95 év közé eső korosztály, egyaránt figyelemmel kísér.
Tim Langdellnek, a játék írójának, bizony sok gondja akadt, mikor egy computerre átdolgozható sztorit keresett. A rajzfilm alkotói ugyanis kiűztek minden olyat, ami az eddigi comics sorozatok szinte mindegyikére jellemző volt; azaz halált a gonoszt és a többi hasonló ponyva kelléket. Garfield nem káromkodhat, nem beszélhet közönségesen, nem ölhet, sőt nem is tehet tönkre senkit. Neki csupán egy speciális erkölcsi morálja van, és valószínű ez az ami népszerűségét biztosítja. Ő csupán eszik, iszik, néha elereszt egy-egy szitkot, utálja a hétfőt, és gyakran esik álomba. Mindezek a tulajdonságok, szinte a megszólalásig megegyeznek a Piranha - Yogi Bear című játékának főhősével. Ebben a főhős - Maci Laci ugyancsak sokat alszik, lopja a turistáktól a piknik kosarakat, de kárt nem tesz senkiben...

A gyakorlatban a legmegfelelőbb epizódnak a Big, fat, hairly deal című rész tűnt, melyben Garfield agresszív tulajdonságai fokozottabban jönnek elő. A programozók lényegében az epizód teljes feldolgozását tervezték, méghozzá egy 16 bites computerre. Csupán próbaként írták meg a játékot SPECTRUM-ra, de az olyan jól sikerült, hogy Tim Langdell és csapata itt megállapodott. A játékírók már biztos fogásnak látják Garfield-et, aki teljesen belopta magát a Spectrum monitorok és Ula-k szívébe. Az Edge a hatalmas sikerre való tekintettel, a rajzfilmhez hasonlóan egy maratoni hosszúságú játéksorozatot tervez, amely a komikus epizódok egy-egy részét dolgozná fel. Ehhez a munkához, Jim Davis már külön el is készített egy macska kreátor nevű, kifejezetten Garfield-ek készítésére alkalmas segédprogramot. Valószínűleg a Big, fat, hairly deal egy nagy görgeteg elindítója, így a következő rész már jövő áprilisban elkészülhet. Garfield népszerűsége talán a computereken is töretlen marad, tehát ne hagyjuk őt az autóban (poén egyébként, hogy a játék megírását az ihlette, hogy Angliában egyetlen week-end alatt 45 autó tört össze, és amelyekben volt Garfield figura -plasztik bábu formájában- azt egytől egyig ellopták.
A Big, fat, hairly kivitelezése ragyogó, az ember teljesen bele tud merülni a játékba. A tökéletes rajzfilmkarakterek, azok animációja, a Spectrum élesvonalú grakikái, és az ehez párosuló árnyékolások, igen látványossá teszik a programot. Tréfás ötletek, meglepetések kerülnek elő szinte minden "sarokból". A játék teljesen a rajzfilm stílusát löveti. Egyedül a hang és a szín az, amit hiányolhatunk. Már egy jó Jack the Nipper jellegű dallam is feldobta volna a programot (sajnos 128K-s zene sincs). A legelragadóbb mégis a kombinációs készség. Játszhatjuk a játékot kalandszerűen (ezt vigyük ide, azt tegyük le oda stb.) A könnyű szórakozásra vágyók azonban mehetnek csupán százalékra és pontra, anélkül, hogy végig kellene játszani a játékot.
A történet: Garfield, a kövér, kivirágzott, totyogó gézengúz, kedd lévén úgy döntött, hogy valami hasznosat csinál. Kis macskabarátját -illetve barátnőjét- Arléne-t, ugyanis megfogta a kéményseprő egy éjszakai macskakoncert közben, amikoris a C-kornyika duót adták elő, 5 KHz-en. Ez kellemetlenül érintette a közeli lakók és a kéményseprő dobhártyáját. Így, Arléne hamarosan a hatóságilag kirendelt gyepmester, városi végrehajtótelepére került. Garfield feladata megkísérelni Arléne kiszabadítását a sintér karmai közül.
Hősünk, tizedik születésnapjára nem kért mást; mint kaját és hogy hagyják békén pihenni. Macskánknál tehát mindig kell lennie valamirevaló elemózsiának, mert ennek folyamatos adagolása nélkül nagyon elfárad, elmegy aludni, és Arléne-t a sintér karmai között hagyja sorvadni. De ne féljünk, hogy Garfield nagyon ínyenc lenne, és esetleg éhségsztrájkba kezd. Táplálékait a következő intervallumon belül számíthatjuk: minimum csont, vagy szárított hús, felső határ nincs. Mint később látni fogjuk ez valóban így van, hiszen Garfield a hentestől lopott kolbásztól, Odie (Garfield kutyabarátja) csontjáig, szinte mindent képes felfalni. Még Jon (Garfield mestere; azaz a gazdi) kávéját is megpróbálja elemelni, ez azonban nem sikerül, mert ilyenkor Jon keményen a szemébe néz, és hősünk kénytelen elsomfordálni
Garfield-et gyakran akadályozza, vagy segíti Odie, egy kajtató fajtájú eb. Odie, igen ragaszkodó természetű és kilógó nyelvvel, szinte mindenhová követ minket. Odie keserűségére, Garfield nem mindig viszonozza dogi (=kutyi) érzelmeit, és egy jól irányzott fenékberúgással elküldi a ... máshova... Odie, gyakori memóriakiesése folytán, lankadatlan hűséggel ugrál vissza hozzánk, újabb fenékberúgásokért. Garfield-nek azonban van más feladata is... Segítenie kell ifjú unokaöccsén, Nermál-on, aki egy felhúzhatós egér üldözése közben a város földalatti csatornarendszerének egyik sötét pontjára került. Igaz, az egeret elkapta - mivel az lejárt - de a sötétből kifolyólag, kijönni már nem tudott.
A játék megkezdése előtt nézzük át az irányítást:

1 KEYBOARD (Q, A, O, P, M, ENTER)
2 SINCLAIR
3 KEMPSTON
4 REDEFINE (FIRE, UP, DOWN, LEFT, RIGHT, PAUSE)
lövés = rúgás; lövés és fel = ugrás; lövés és le = falás; le = felvétel

Az irányítás után nézzük meg, mit is láthatunk a képernyőn:
Játék közben, beleláthatunk Garfield gondolataiba. A screen 'lábánál' megjelenő mondatok, kellőképpen tolmácsolják éppen aktuális érzelmeit. A szöveg fölött látjuk, hogy mi van nálunk. Itt maximum három tárgy lehet. A legfelső van Garfield-nél, a középső Odie-nél, míg a legalsó Nermál-nál. Ebből következik, hogy Odie és Nernnál, szubjektív belátása szerint vesz fel, vagy tesz le dolgokat, gyakran éppen Garfield orra elől. Ilyenkor jogosan éljük ki agresszív hajlamainkat, vagyis a nekünk kellő tárgyakat néhány fenékberúgás segítségével kobozzuk el a két 'úriembertől.'

 

 

Ezek után, már tényleg el kell kezdeni a leírásunkat, mert Arléne trotyli vénmacska lesz, mire odaérünk. Első, egyben legnehezebb a sintértelep kulcsának a megszerzése lesz. Ehhez Odie-ra is szükségünk van, habár amúgy is utánunk koslatna. (nyelvét bal jobb irányba lóbálva). Garfield terve, felkeresni óriáspatkány barátját, Csatornai Futkosit, akiről köztudott, hogy minden vackot begyűjt és hamarosan fel is fal. Étrendjén a legkülönbözőbb ételek, (mint pl. rendszámtábla faforgáccsal, újságpapír szárazkenyérrel) szerepelnek. Sietnünk kell mert Garfield egyik egérbarátja mondta, hogy Futkosi hozzájutott a városi sintértelep kulcsához, és egy Odie-tól kapott csont kíséretében, hamarosan vacsorára óhajtja elfogyasztani őket. Eledeleit mindenki elől elzárva, egy nagy ládában tartja.
Induljunk tehát Odie kíséretében az óriáspatkányhoz (a térképen Id. patkány és a láda). A láda kinyitásához "macsuka kirikiri" nevű, japán karate rúgásunkat kell használni. Van azonban egy gond. Rúgásunk ugyan kinyitja a Iádát, de Futkosi rögtön lecsap tartalmára, s a legbiztosabb helyre, saját gyomrába rejti (itt kell megemlítenünk, hogy patkány barátunk, bármilyen orra elé rakott tárgyat örökre eltüntet, így itt ne nagyon csináljunk kereskedelmi csomópontot). A patkány étvágya, Garfield-et fokozott félelemmel tölti el, és ha sokáig itt tétovázunk, félelmében mély álomba esik, s a játéknak vége szakad. Odie azonban nem így reagál. Nyugodtan ugrál a sötét pincében, anélkül, hogy bármilyen baja esne. Ez lesz a mi segítségünkre. Álljunk be közvetlenül a láda mellé, majd mikor Futkosi távol, Odie viszont a doboz közvetlen közelében van, rúgjunk bele a ládába, és gyorsan vegyük fel a tartalmát. Ha ügyesek voltunk (ez a tizedik próbálgatás után sem valószínű) hozzánk kerül a csont, vagy a kulcs. A kulcs mindenképpen fontosabb, ezért ha Odie-nál lenne, a már ismertetett módon vegyük el tőle.
A sintértelep kulcsának megszerzésére van egy egyszerűbb módszer is: Menjünk el Nermál barátunkhoz, aki a csatornában van az egérrel. (Ha a csatornába levisszük a lámpát, az világít nekünk.) Nermált kb. úgy jó 5-6-szor rúgjuk fenékbe, ekkor leejti a felhúzhatóa egeret. Ezt kapjuk fel, és vigyük ki a csatornarendszerből. Ha tehát Nermál keze üres, rohangál a csatornarendszerben. Álljunk készen a láda melletti szobában, majd amikor megjelenik Nermál, induljunk el a ládához. Ahogy a ládához értünk, rúgjunk bele a ládába, ő felveszi a csontot, mi pedig felvehetjük a kulcsot. A gaz patkány, aki a ládát őrzi, nem tud beleszólni az akcióba.
Ha meg van a kulcs, már csak el kell jutnunk a sintértelepre. Ez igen bonyolult folyamat, hiszen a sintértelep a külvárosban van, jó messzire a citytől. Garfield szerencséjére protekciót élvez. Unokaöccse ugyanis, egyszer megmentett egy fészekből kiesett madárfiókát (felhúzhatós egérnek nézte, és úgy megkergette; hogy a madár kénytelen volt időnek előtt a repülés művészetét elsajátítani). Madarunk azóta felnőtt sirállyá lett és élelemgyűjtő portyái során gyakran száll a külvárosban található városigazgatási hulladékgyűjtő telep körzetébe. Ő minimális útiköltség fejében, hajlandó elszállítani (minimális útiköltség = madáreledel) Ennek megszerzése azonban egy macska számára igen nehézkes, mivel a boltokban csak humán lényeket szolgálnak ki. Ennek ellenére bizonyos trükkök segítségével sikerre számíthatunk.
Először is a fészerbe kell elmennünk, a lapátért. Mellékesen a kulcsot rakjuk le, mivel itt biztos helyen van. Az ásóval induljunk el Interface Iván Hardware szaküzletébe. Belépve álljunk Interface Iván pultja alá, és csináljunk néhány faló mozdulatot (lövés plusz le)... Interface Iván elképed, hiszen még soha nem látott ásót nyelegető macskát, ráadásul saját, hardware eszközöket árusító boltjában. Nagy megdöbbenésésben, egy 1 fontos bankjegyet húz elő pénztárcájából, s Garfield lábai elé dobja (mondván, hátha ezt is megeszi). Ez az öröme azonban már nem lesz meg kedves barátunknak. További akrobatamutatványok helyett vegyük fel a bankjegyet, s nyargaljunk kifelé. A megszerzett pénzzel, most már nyílegyenesen tarthatunk a Tápszerek boltjába. Itt minden lény beszerezheti korszerű táplálkozási étrendjéhez a legmegfelelőbb ételeket. Belépve a szaküzletbe, energikusan adjuk le 1 fontosunkat. A szolgálatkész eladó látván Garfield méreteit, rögtön egy kalóriaszegény macskaeledelt traktál ránk. Sok választási lehetőségünk nincs, ezért kénytelenek vagyunk megvenni. Ezután menjünk az eledellel egészen a Parkig. Belépve, a parkőr bizarr mosolya fogad, de ez ne sokat zavarjon. Tegyük le a macskaeledelt a pázsitra. Sirálybarátunk, ekkor nyomban megjelenik, de sas szemével rögtön kiszúrja, hogy ez nem neki való táplálék, s szépen tovaszáll. Mi is hagyjuk el a terepet (az eledelt is), hiszen még vissza kell mennünk a kulcsért a fészerbe. Visszatérve tegyük le a kulcsot, vegyük fel a madáreledelt, majd tegyük le a madáreledelt és ismét vegyük fel a kulcsot. Ekkor ismét megjelenik sirálybarátunk, azt gondolván, hogy tettünk egy fordulót a tápszerboltban, madáreledele érdekében. Pedig rosszul hiszi... Ezt ő is tudja, ,s ismét tovaszáll. Persze azt is rosszul hiszi, hogy ilyen könnyen lerázhat bennünket. Egy Garfield-től hihetetlen nagyságú ugrással lendüljünk a madár karmai közé. Ő a gravitációra fogván a dolgot, kényelmesen száll tovább, egészen a külvárosig. Itt hősünk landolókészülékei automatikusan kioldanak, s már csak annyi a teendőnk, hogy bemegyünk az ajtón és a kulccsal elmegyünk jobbra.
Arléne boldogan szalad Garfield felé, a cél sikerült. Arléne ugyan szabad, viszont a 100% elérésétől még messze vagyunk, hiszen mint már említettük, teljesen végig kell játszanunk a filmbeli történetet. Még igen sok kaland és kellemes meglepetés vár ránk. A továbbiak kifejtését Önökre bízzuk, s jó szórakozást kívánunk!

POKE 45335,201 - nem leszünk álmosak
POKE 33595,0 - nem leszünk éhesek (a két POKE a patkány ellen nem működik!)

Térkép, Térkép