Games 1

1982 - Sinclair Research Ltd.

ügyességi

Spectrum (16k)

A '80-as években megjelent mikroszámítógépek közül vitathatatlanul Spectrumra és Commodore 64-es gépekre készült a legtöbb software. Spectrumra összesen több mint 11000 program jelent meg kereskedelmi forgalomban, ebből 7000 csak a játék. A Sinclair - mint kiadó - ehhez képest mindössze 59 programot adott ki, de ebből csak 23 volt a játék. Pedig a lehetőség meg lett volna, hogy a ZX81-es időkből meglévő külsős fejlesztőcégükkel (Psion) dolgozva kihasználják ezt a piacot is. Ennek egyik magyarázata lehet, hogy Clive Sinclair főleg oktatási célokra szánta a gépét, és szúrta a szemét, hogy egy ilyen "komoly" gépet ehelyett játékok futtatására használnak...
Bár a gép 1982 április 23-án jelent meg a piacon, az első Sinclair Research által kiadott játékcsomagra egészen az 1982 szeptemberi Personal Computer World Show-ig kellet várni. A kiállításon bemutatott 7 játékcsomag (Games 1-5, Pastimes 1-2) a ZX81-re már elkészült - erősen túlzó - Super Games néven kiadott BASIC játékok Spectrum változatai. Ennek megfelelően színvonaluk minimum megkérdőjelezhető: mindössze annyit változás történt, hogy színesek lettek és beraktak pár - csipogásban kimerülő - hangot. Némi önkritikára vall legalább, hogy a "Super" jelzőt már nem kapták meg ezen programcsomagok... A játékcsomagok 4-4 "játékot" tartalmaznak és 4,95 Fontért kínálták őket! Az első csomag játékai:

Labyrinth

A játék célja, hogy egy "O" betűt irányítva bejussunk egy őrzött labirintusba és megszerezzük annak közepén elhelyezett "$"-jelet. A "labirintus" egyes szakaszain csillag karakterek járőröznek, akikkel kerülendő a találkozás. Az átjárók helyzetét a program véletlenszerűen variálja. A játékmenet "körökre osztott", ugyanis az őrök is csak akkor lépnek, ha mi is lépünk egyet. A feladat teljesítésére korlátozott idő (azaz lépés) áll rendelkezésünkre: minden lépésre csökken "robotunk" hűtővize. Jobban belegondolva a játékban semmiféle kihívás sincsen...
A játékot a kurzormozgató billentyűkkel (5-8) irányíthatjuk.

Martian KO

Gonosz idegenek (Martianok) űrflottája a Föld felé közelít, korántsem békés szándékkal. A Földbolygó védelmét mi képviseljük egyetlen személyben, mindössze 15 darab bevethető rakétával. (Ez aztán a globális leszerelés!)
A 34 darab, zöld űrhajóból álló támadó flotta a képernyő bal szélén sorakozik fel, és nem is hajlandóak megmoccanni a játék folyamán. A rakétákat egy piros platformról indítjuk, melynek helyzete viszont véletlenszerűen változik minden rakétakilövés után. Feladatunk annyiból áll, hogy minden rakétakilövés előtt megadjuk, milyen sebességgel lőjük ki a rakétát (10-60 km/s közötti értéket adhatunk meg). A rakéta a kezdősebesség által meghatározott ballisztikus pályán repülve letarolja az útjába kerülő űrhajót (űrhajókat).
A cél természetesen az összes űrhajó megsemmisítése lenne, de erre gyakorlatilag esélyünk sincs. Ha elfogytak a rakéták, a megmaradt űrhajók függvényében szöveges értékelést kapunk az emberiség várható jövőjét illetően. A csomagban még ez a játék ér valamit.

Race Track

ZX81-en klasszikus játék (azon kevés játékok egyike, melyet be lehet zsúfolni akár 1KB-ba is...). Egy folyamatosan haladó autóval kell az úton maradnunk, gyorsítani, lassítani nem tudunk, csak jobbra-balra kanyarodni az "5" és "8" (kurzormozgató) billentyűkkel. A játék elején beállíthatjuk a sebességet, de menet közben is gyorsul a tempó. Az utat véletlenszerűen generálja a program, ennek megfelelően nem is túl változatos, vagy trükkös, a dögunalom elkerülése érdekében próbálkozzunk a leggyorsabb kezdősebességgel...

Skittles

A képernyő bal szélén lévő 30 tekebábut kell ledöntenünk 6 lökésből. Ehhez csak annyit kell tennünk, hogy a "6" és "7" billentyűkkel beállítjuk a fekete "tekegolyó" (értsd: kocka...) pozícióját, majd a "0" megnyomásával útjára eresztjük a golyót. A golyó mindig vízszintesen halad, de a tekebábúkkal ütközve véletlenszerűen változik a haladási iránya.
Teljességgel reménytelen játékötlet...