Frost Byte

1986 - Mikro-Gen

ügyességi, mászkálós

Spectrum (48k)

Enterprise

Bizonyára minden játékos találkozott már olyan játékkal, aminek főhőse elég "furcsán" nézett ki (és ezért nem is igazán tudta magát beleélni helyzetébe. Nos a Frost Byte főhősét elég nehéz lenne beazonosítani... Egy sárga rudat (???) irányítunk, aki szerencsére elég hajlékony így nem akadály számára a mozgás. Úgy látszik ezek a sárga rudak valamilyen potenciális veszély jelentenek egy felsőbbrendű hatalomnak, mert minket, és öt társunkat elraboltak, és egy szétszórva egy-egy ketrecben tartanak fogva. Hihetetlen ügyességgel sikerült kiszabadítani magunkat, ezen felbátorodva elhatároztuk, hogy társainkat is kiszabadítjuk. Ilyen fergeteges előzményekkel indul a játék, amelyet a Mikro-Gen készített. Ha valaki játszott már a cég játékaival, tudhatja, hogy játékaik nagyon nehezek. Sajnos ez erre a játékra is igaz, van olyan nehéz, mint a vele "egykorú" Equinox.

Betöltés után válasszuk ki az irányítást. Ezt egy elég szegényes menüből a 'K' megnyomásával tehetjük meg. Ekkor a gép megkérdezi, hogy akarunk-e Kempston botkormányt használni. Ha válaszunk nem, be kell állítanunk a billentyűzet kiosztást. Ha visszajutunk a főmenühöz, megtudhatjuk, hogy a játékot a tűz-gomb megnyomásával indíthatjuk. Mielőtt valaki tönkre nyomná a billentyűzetet elárulom, hogy amíg szól a zene, addig hiába nyomogatjuk... Előbb vagy várjuk végig a "zenét", vagy az ENTER megnyomásával megfoszthatjuk a zenei élménytől.
Ha sikerült elindítani a játékot, a ketrec előtt megpillanthatjuk személyünket (lehengerlő látvány...) Mérjük fel a mozgáskultúránkat! Megnyugvással konstatálhatjuk, hogy jobbra-balra elég fürgén tudunk mozogni. Sőt! Ha megnyomjuk a tűz gombot, még ugorni is tudunk! Ez még nem minden! Felugrás után, (ha elértük az ugrás legmagasabb pontját), irányítani is tudjuk magunkat a levegőben. Az eddigiek nem hangzanak rosszul, azonban ha megtapasztaljuk, hogy az ellenféllel való érintkezés azonnal életveszteséggel jár, máris nem olyan rózsás a helyzet. A kezdő képernyőn vessünk egy pillantást jobbra. Mellettünk töltények hevernek a földön. Ha odamászunk hozzá, mozdítsuk a botkormányt lefele, így tudjuk felvenni. (Ha billentyűzettel játszunk az 'USE' gombot kell megnyomni.) Ekkor a bal alsó sarokban megjelenik a képe. Ennek ellenére nem tudunk lőni, mert csak felvettük, ahhoz, hogy használni is tudjuk, fel kell használnunk. Ezt ugyancsak a le-iránnyal (vagy az 'USE' gombbal) tudjuk megtenni. Ekkor a bal alsó sarokban eltűnnek a lőszerek, de mi vígan tudunk lövöldözni. A töltényeken kívül, más tárgyakat is fel tudunk venni, ezekkel az eljárás ugyanez. Annyit még érdemes megjegyezni, hogy a tárgyakat nem muszáj azonnal felhasználni!
A célzás főhősünk testi adottságaiból kifolyólag egy kicsit érdekes lesz. Ha függőlegesen állunk, felfelé tudunk lőni. Ha éppen fordított 'U' alakban ("kétlábon" állunk", akkor abba az irányba, amerre legutoljára elmozdultunk. Legnagyobb sajnálatunkra nem tudjuk az összes ellenfelünket lelőni, ráadásul a lelőtt ellenfelek helyett rövid időn belül új jelenik meg a képernyőn! Ezen kívül más rossz hír is van: a muníció véges! A játékképernyő alatt az AMO felirat melletti függőleges zöld hasáb jelzi lőszerkészletünket. Ráadásul a lelőtt ellenfelek hamarosan újra megjelennek. Természetesen ez még nem minden, mivel a feladatot időre kell teljesítenünk! A következő barátunk kiszabadítására rendelkezésre álló időnket a TWANG felirat melletti lila csík jelzi. Az idő nagyon szoros!
Minden szinten ki kell szabadítanunk -a már közelebbről is megismert- ketrecből a barátunkat, majd a kijáraton átjuthatunk a következő szintre. Az első szinten a barátunk és a kijárat egy képernyőn van, de a többi szinten erre ne számítsunk, meg kell keresni a kijáratot! (A térképen jelölve van.) Alul, középen a SAVED felirat alatti "portrék" mutatják, hogy még hány kollégánkat kell megmentenünk. Ez kezdetben ötöt jelez, tehát a játéknak 5 nehézségi szintje van. Jobb oldalon látható az életeink számát ábrázoló "sárga rudak". A SAVED felirat bal oldalán pedig a ponstámunkat láthatjuk.
Mit már említettem, játék közben találkozhatunk különböző színű kristály formájú tárgyakat. Ezeket felvéve (és felhasználva!) különböző képességekre tehetünk szert. A kék felhasználása után nagyobbat tudunk ugorni, a pirostól felgyorsulunk. Játék közben találkozhatunk dobbantókkal is, amiről lényegesen nagyobbat tudunk ugorni. Így fel tudunk jutni a felettünk lévő képernyőre is. Érdemes tudni, hogy a képernyők között visszafelé is lehet haladni, sőt, néha kis kitérőket is kell tennünk, hogy továbbtudjunk haladni (azért eltévedni nem fogunk...). Ha elvész egy életünk, ott fogunk megjelenni, ahol bejöttünk az adott képernyőre. Ezt érdemes felhasználni, ha eszközölünk egy örökéletet. Ebben az esetben van esélyünk a feladat teljesítésére, de csak akkor, ha rendkívüli türelemmel rendelkezünk!

Örökélet: POKE 36560,182
Végtelen idő: POKE 33805,182
Végtelen lőszer: POKE 33754,62

Térkép, Térkép