Formula One

1983 - CRL Group PLC

manager

Spectrum (48k)

Enterprise

A manager programok egyik első, jeles képviselője. A stratégiai játékok mellett talán ezek a játékok tudják legjobban lekötni az embert. A műfaj egyik legprofibb képviselője Spectrum-on a Rockstar Manager, azonban mi most ne rohanjunk előre ennyit az időben, maradjunk meg 1983-nál. A program egy igen népszerű téma feldolgozása: egy Forma-1-es csapat irányítása a feladatunk a programot 1-6 játékos játszhatja, így többedmagunkkal is remek szórakozást nyújt.
Bejelentkezés után a képernyő alján megjelenő felszólításra az L-billentyűvel egy előzőleg elmentett állást tölthetünk be, vagy bármely más billentyű megnyomásával továbbléphetünk. Ezután a J megnyomásával jelezhetjük, hogy van Kempston interface-ünk, majd a játékosok számát kell megadni (1-től 6-ig). Ekkor vált a gép, és a játék nehézségi szintjét állíthatjuk be:
1 - szakértő, 2 - jó, 3 - átlagos, 4 - fiatal, 5 - kezdő.

Most következik a csapat kiválasztása. A program sorban megkérdezi a játékosok nevét, és a 6-7 billentyűkkel mozgatva a nyilat, választhatjuk ki a nekünk szimpatikus csapatot (Brabham, Ferrari, Lotus, Williams, Mc. Laren, Renault). Választásunkat az ENTER-el kell megerősíteni. Most a kezdő autóvezetők listája tűnik fel, ahol a névhez tartozó billentyű (S-től X-ig) megnyomásával tudunk nekünk tetsző neveket megadni, vagy a C megnyomásával továbbléphetünk. Ezután a reklám-cégek választása következik. Minden csapat 2 szponzort választhat, a névhez tartozó billentyű megnyomásával. Az egyes szponzorok -igaz csak elenyésző mértékben- eltérő pénzösszeggel támogatják csapatunkat.

A - Elf F - Agip K - Gitanes
B - Benetton G - Unipart L - ATS Wheels
C - Marlboro H - Sauida M - Skoal
D - J.P.S. I - Denim    
E - Parmalat J - Nordica    

Ha megadtuk a megfelelő választást, következhet a pilóták kiválasztása. Minden csapat két pilótát szerződtethet (de nem kötelező, egy autót is indíthatunk.). A COAST oszlopban láthatjuk, mennyiért szerződtethetjük a pilótát. A nevek listája alatt láthatjuk, hogy melyik játékos választhat, alatta a CURRENT BALLANCE mutatja a rendelkezésünkre álló pénzösszeget. A kívánt pilótát a neve mellett látható billentyűzet megnyomásával lehet. Ha nem kívánunk több pilótát szerződtetni, a 0 billentyű megnyomásával léphetünk tovább. A játékosok felváltva választhatnak egy-egy pilótát. Természetesen, ha a pilóta neve mellett már látható, hogy melyik csapat szerződtette le, őt nem tudjuk választani. Mivel az összes név nem fér ki egy oldalra, a nevek között a SPACE billentyű megnyomásával lapozhatunk (működik az összes, nem használt billentyű, de egyszerűbb a SPACE-t használni). Mivel pénzt még bőven fogunk költeni, mire az első verseny kezdetét veszi, érdemes egy jobb pilóta mellé egy olcsóbbat választani, sőt, az első évadban gazdasági okok miatt lehet próbálkozni egy autóval is (bár ekkor a konstruktőrök versenyében nincs esélyünk). A nevek a következők:

A - Lauda I - Senna Q - De Cesaris
B - Prost J - Mansell R - Brundle
C - De Angelis K - Tambay S - Walker
D - Alberto L - Fabi T - Chambers
E - Piquet M - Patrese U - Rowland
F - Arnoux N - Lafitte V - Munday
G - Warwick O - Boutsen W - Wood
H - Rosberg P - Cheever X - Wheelhouse

Ezután újabb választás előtt állunk, csapatonként mindkét autóra be kell állítani néhány fontosabb paramétert.A vízszintes nyíl itt is a 6-7 billentyűvel mozgatható, A kívánt funkciót az ENTER megnyomásával tudjuk kiválasztani.

  • A DRIVER választása visszaadja az előző névlistát.
  • A POWER választására három további lehetőséget kapunk: B-vel új motort vásárolhatunk, I-vel a meglévő motorunkat javíthatjuk fel, 0-val továbbléphetünk vásárlás nélkül. Az adott csapat pénz-egyenlege a képernyő alján látható (CURRENT BALANCE). Mindennemű gazdálkodás a rendelkezésre álló pénzből lehetséges. A vásárlás, fejlesztés meglehetősen érdekesen van megoldva: nekünk kell megadni, mennyit kívánunk pl. új motor vásárlására költeni. Bármennyit beírhatunk, de 200000 Fontból már igen jó motorunk lesz. Az elkölteni kívánt összeget ezresek nélkül kell beírni, tehát, ha 100000 Fontot kívánunk beruházni, a kérdésre 100-at kell beírni. A beruházás eredményét rögtön láthatjuk is a képernyőn látható oszlopdiagramokon.
  • A CAR választása az előző ponthoz hasonlóan működik, csak itt új autót vehetünk, vagy javíthatunk fel.
  • A CREW választásával a kiszolgáló-csapatot vehetjük meg, bővíthetjük az ismert módon. A személyzetre költött összeg határozza meg a kerékcserék, tankolások idejét.

Ha valamelyik paraméterhez tarozó oszlopdiagram a pirosba süllyed, nem is tudunk elindulni a következő versenyen. Természetesen az autó, motor amortizálódik a versenyek alatt, tehát folyamatosan karban kell tartani. A pilóta viszont fejlődik a versenyek alatt.
A C billentyű megnyomásával továbblépve megtudjuk a következő verseny paramétereit:

A 'T' megnyomásával kinyomtathatjuk az adatokat, bármely más billentyű megnyomásával továbbléphetünk. A következő képen ismét láthatjuk a pálya állapotát, az időjárásjelentést, és ezen információk alapján kell a versenyen használni kívánt gumi típusát kiválasztani. A kemény slick-gumi a leggyorsabb, száraz pályára javasolt, az esőgumi (RAIN TYRES) használata esős időben használható.
Választás után megtörténnek az időmérő edzések, és mi megtekinthetjük a rajtlistát. A listát a T megnyomásával kinyomtathatjuk, bármely más billentyű megnyomására kezdetét veszi a verseny. Mi a célegyenesből követjük nyomon az eseményeket. Fent az eredménykijelző-táblán láthatjuk az első hat helyezett listáját, az autó számával azonosítva a kocsikat, valamint, hogy hányadik körben tart a verseny. Alul, egy információs panelen olvashatunk hasznos információkat. Ki vezet éppen, ki állt be a boxba kerékcserére, javításra, ki esett ki a versenyből. Az autókat minden körben láthatjuk elszáguldani a célegyenesben, ez egyrészt érdekesebbé teszi a programot, másrészt egy idő után hosszadalmassá... (Amúgy a grafika egyszerű, de igen ötletes.) A programban véletlen is szerepet játszik, így időnként még a legjobb formában lévő autó is kieshet a versenyből (azért -szerencsére- nem ez az általános). Természetesen az is előfordulhat, hogy verseny közben megváltozik az időjárás.
Amikor technikai probléma miatt, vagy kerékcserére kiáll egyik versenyzőnk, változik a kép, először a kerék típusát választhatjuk ki ismét, majd megjelenik a box-utca felülnézetből. Mi a középen felül látható embert irányítjuk. Ezt a részt tudjuk a Kempston joystick-al irányítani. Sorban oda kell menni a kerekekhez, majd a kerék felé fordulva meg kell nyomni a tűz gombot. Miután lecseréltük a négy kereket, a kocsi hátuljához kell rohannunk, majd a kocsi felé fordulva (a nyíl helyén) ismét meg kell nyomni a tűzgombot. Ezután autónk automatikusan visszaáll a versenybe.
A futam végén megtekinthetjük a verseny végeredményét, valamint, hogy ki teljesítette a leggyorsabb kört. Ezt az oldalt akár ki is nyomtathatunk (a szokásos T billentyűvel). A következő oldalon láthatjuk az egyes versenyzők, és csapatok pontszámait. A pontozás a Forma-1-ben akkor szokásos módon történik: az első helyezett 9 pontot kap, de még a hatodik is kap 1 pontot. Ezután visszajutunk az autóinkat karbantartó képernyőre, majd a program gazdasági számítást végez, a helyezés illetve a szponzorok juttatása alapján bevételt, míg az egyéb kiadások és bérjellegű kifizetések alapján kiadásokat generál. A bevételt rögtön el is költhetjük leamortizált autóink karbantartására...

A játék célja természetesen a világbajnokságban való győzelem, a minél jobb gazdasági pozíció elérése. Ha viszont nem szerzünk eredményeket, hamar csődbe jutunk, a szponzorok elégedetlensége, és szűkmarkúsága miatt.