Footballer of the Year

1986 - Gremlin Graphics Ltd.

manager, foci

Forrás:
Commodore Világ 7. rész

Spectrum (48k)

A FOOTBALLER OF THE YEAR-rel foglalkozó néhány oldalunknak nyugodtan adhattuk volna a "Közkívánatra!" címet is, hiszen ez volt az a program, amelyet olvasóink a legtöbben kértek. A Gremlin Graphics nagy sikerű programjában az angol bajnokság egy profi, pályájának kezdetén álló, 17 éves ifjú futballistájának a szerepébe élhetjük bele magunkat - pontosabban nem is futballoznunk kell hanem önmagunkat megfelelően menedzselve elérni, hogy az Év Futballistájá-nak válasszanak bennünket. A játék kivitelezése minden elismerést megérdemel, hiszen messze felülmúlja a "kortárs" manager programok színvonalát!
Betöltés után a játék néhány indítási paraméterét kell beállítanunk:

Ezután megjelenik a játék "főmenüje" (CONTROL MENU), amit 7 ikon jelez (futballista portré, tekercs, kazetta ás lemez, hanyatteső futballista, kérdőjel földgömb és futballcipő).
A "hanyatteső futballista" a quit-et jelenti, azaz új játékot kezdhetünk, a "kazetta és lemez" ikon pedig az input/output menüt hívja be, amivel játékállást menthetünk / tölthetünk lemezre vagy kazettára. Ha átszerkesztettük a csapatok neveit, érdemes azonnal menteni!
A többi ikon jelentése a következő:
Földgömb (STATE OF AFFAIRS):
Választása után a képernyő két szélén levő számokon egy kurzor-karakter jelöli, hogy a csapatunk hányadik helyen áll a bajnokságban. A képernyő középső részén található ablak a jelenlegi szezonban elért góljainkat mutatja (GOALS SCORED THIS SEASON). LEAGUE a bajnokságban, LEG CUP az Angol Kupában, FA. CUP a Szövetségi Kupában, INTER a nemzeti válogatottban elért gólok számát mutatja. Ha valamelyik kupát megnyerjük vagy bajnokságot nyerünk az 1. osztályban, akkor indulhatnunk a KEK-ben illetve a BEK-ben és az itt lőtt góljaink számát jelezi az EUROPE. Végül a TOTALS pedig az összes lőtt gólunkat jelzi együtt.
A képernyő alsó részén a tabella ránk vonatkozó adatait találhatjuk meg: P a bajnokságban eddig lejátszott meccsek számát mutatja (mivel rajtunk kívül még 21-en vannak, összesen 42 fordulóból áll egy szezon), W a győzelmek (3 pont), D a döntetlenek (1 pont), L a vereségek (0 pont) száma. Az F és az A a lőtt és kapok gólok száma, de mivel csak két számjegy jelöli őket, néha érdekes dolgokat mutatnak (amikor 100 fölött van már valamelyik, akkor "átpörög"). PTS jelöli a meccsekből összegyűjtött pontjainkat. A középső sorban látható a csapat morálja (TEAM'S MORALE IS ...), ami a megnyert mérkőzések a és pillanatnyi helyezéstől függően lehet: gyenge (POOR), átlagos (AVERAGE), jó (GOOD) és kellemes (EXCELLENT).
Bármely billentyű megnyomására visszaléphetünk a főmenübe.

Futballista portré (PLAYER STATUS DETAILS)
A játékosra (vagyis ránk) vonatkozó három grafikont láthatunk itt. Az első (PLAYER STATUS POINTS) mutatja a besorolásunkat, amely az általunk eddig játszott szezonokban lőtt gólok függvényében növekszik. Ugyanezt jelzi a képernyő alsó sorában a YOUR RATING AS A PLAYER IS ... felirat, amely lehet átlagos (AVERAGE), jó (GOOD), nagyon jó (VERY GOOD) és csodálatos (EXCELLENT). Ennek a paraméternek az átigazoláskor van jelentősége (és - nem utolsósorban! - a heti jövedelemnél): az érdeklődő játékosfigyelő mindig megadja, hogy milyen minősítésű játékosra van szüksége. A második grafikon (PLAYER LEAGUE) azt jelzi, hogy melyik ligában játszunk, a harmadik (PLAYER EARNINGS) pedig a - ligától ás besorolásunktól függő - heti jövedelmünket mutatja (kezdetben a 4. osztályban 75£, a maximum a Szuperligában EXCELLENT-ként 1500£). Egy billentyű megnyomásával visszatérhetünk a főmenübe.

Tekercs (TRANSFER CARDS)
Ennek a választásával lehetőséget kaphatunk az átigazolásra. A játék célja végül is a minél magasabb osztályban, vagyis a Szuperligában való szereplés, ami gyorsabban megvalósítható átigazolással, mintha végigjárnánk a szamárlétrát a csapattal. Átigazolásra akkor is szükségünk lehet, ha a csapatunk a 4. osztályban kieső helyen áll (ha bajnokság végéig így marad, akkor a játék véget is ér). Az átigazoláshoz azonban szükség van egy kártyára is, amely - bajnokságtól függően - 2.000-10.000 Fontba kerül. Ennek megvétele után kaphatjuk csak meg az információt arról, hogy ezen a héten a játékosfigyelő milyen osztályban játszó csapattól érkezett és milyen besorolású játékost keres. Itt látható két táblázat is arról, hogy átigazolás esetén mennyit kap a volt klubunk (ez abszolút nem érdekes) és mennyit kapunk mi (PLAYER FEE). A táblázat alatt látható, hogy a játékosfigyelőt érdekeljük-e vagy sem (THE SCOUT WAS INTERESTED / NOT INTERESTED IN YOU). Előfordulhat az is, hogy a besorolásunk megegyezik a keresettel, de a játékosfigyelő mégsem érdeklődik utánunk. Ha érdeklődik, akkor megtörténik az átigazolás (YOU HAVE BEEN TRANSFERRED) és megjelennek az adott osztályban szereplő csapatok - kiválaszthatjuk, hogy melyikben akarunk szerepelni (a felsorolás nem a bajnokságban elfoglalt helyezés szerint értendő!). Ekkor információt kapunk arról, hogy az átigazolással a státusz pontjaink (ld. a futballista portréval választható ikonnál) csökkentek-e (ha mondjuk a 3. osztályból átigazolnak a Szuperligába, akkor csökkeni fog, ugyanazon bajnokságon belül nem változik), illetve hogy jövendő csapatunk szerepel-e még valamelyik kupában vagy kiesett már mindkettőből (YOUR NEW TEAM IS OUT OF ALL THE CUPS). A Szuperligában szereplő csapatok nem szerepelnek a kupákban. Tájékoztatást kapunk továbbá a heti jövedelmünkben beállt változásról is (YOU HAVE A WEEKLY SALARY OF ... £). Mivel az átigazolás mindig bajnokság közben történik, az átigazolással az új csapatunk (vagyis ahova kerültünk) más helyezésen is található és a játékot onnan folytatjuk!
Az átigazolás ezzel a módszerrel kissé túl drága és csak 1:40 az esélye annak, hogy sikerül átigazolnunk. Ha szerencsénk van, akkor a Szerencsekeréknél (ld. később) ennek a pénznek a töredékéért is átigazolhatunk.

Kérdőjel (INCIDENT CARDS)
Ez egyfajta "Szerencsekerék". Ha a főmenüben vagyunk, bármikor folyamodhatunk hozzá (de egy héten csak egyszer érdemes). A próbálkozáshoz az ikon választása után az 'Y' billentyűt kell megnyomnunk, ami mindig 200 Fontba kerül. Ezután valamilyen esemény történik velünk, ami lehet szerencsés (pénzt hoz) vagy szerencsétlen (pénzt visz el). A pénz mennyisége bajnokságonként változik (magasabb osztályban természetesen nagyobb). Egyes eseményeknél tőlünk is függ, hogy a dolog mennyire jól vagy mennyire rosszul sül el: ilyenkor a három lehetőség között egyre gyorsabban rohangáló kurzort kell megállítanunk a számunkra legkedvezőbbnél a 'tűz' gomb megnyomásával. Az alábbi eseményekkel találkozhatunk össze (először a jobb esetek):

  • SORRY! NO INCIDENT OCCURED THIS TIME: nem történt semmi.
  • YOU ARE GIVEN x FREE GOAL CARDS: kaptunk néhány plusz (1-7) gólkártyát (ld. később).
  • YOU HAVE A CHANCE OF BEING TRANSFERRED: ugyanaz történik, mintha a tekercset választottuk volna - csak nem kell átigazolási kártyát vennünk. Ha a játékosfigyelő érdeklődik az ott leírtak szerint megtörténik az átigazolás.
  • SCORE A PENALTY AND WIN YOURSELF £600: ha berúgjuk a gólt, akkor 600 Fontot nyerünk.
  • YOU HAVE A DAY AT THE RACES. YOU BACK A WINNER. IT CAME IN AT: a lóversenyen a nyerő lóra fogadtunk az alábbi eséllyel. Természetesen az a legjobb, ha a 33-1-nél állítjuk meg a kurzort. Egyébként ez az esemény hozza a legtöbb pénzt.
  • YOU MAKE A PERSONAL APPEARANCE IN A LARGE SUPERSTORE. THE DURATION OF YOU STAY WAS: egy nagyáruházat reklámozunk a jelenlétünkkel, minél hosszabb az érdeklődés, annál több pénzért. A WHOLE DAY-nél (egész nap) állítsuk meg a kurzort.
  • YOU ARE GIVEN SOME FREE GOALCARDS BY YOUR MANAGER FOR EXTRA TRAINING. YOU TRAINED FOR: plusz tréningért a menedzserünk plusz gólkártyát (pontosabban pénzt) ad. A 10 HOURS-nál állítsuk meg a kurzort.
  • YOU HAVE A NIGHT AT THE CASINO. YOU PLAY ROULETTE WHEEL. YOU WIN ON: ruletteztünk a kaszinóban ás nyertünk valamelyik téttel. Természetesen a SINGLE NUMBER-ral (egy szám) lehet a legtöbbet nyerni.
  • YOU RECEIVE A TAX REBATE DUE TO AN ERROR BY THE INLAND REVENUE. YOU WERE TAXED: adótúlfizetést csináltunk, amit a helyi APEH most szépen visszatérít. Térítsen csak szépen 5%-ot!
  • YOU CLAIM A DIVIDEND ON THE FOOTBALL POOLS. IT IS A: részesedést kapunk a pálya bevételéből. 3RD DIVIDEND (harmadrész) hozza a legtöbbet a konyhára.
  • YOU BUY A LOTTERY TICKET. IT IS A WINNER. YOU WIN: nyertünk a lottón. A legtöbbet az első osztályban (1 ST PRIZE) lehet.
  • YOU DECIDE TO BUY ANOTHER CAR DOWN AT THE GARAGE. THE CAR YOU CHOOSE IS: új autót vásárolunk. A legolcsóbb nem a PORSCHE, hanem a MORRIS lesz.
  • YOU ARE CAUGHT DROPPING LITTER IN THE STREET. THE FINE YOU RECEIVE IS: szemetelésen kapnak bennünket az utcán. A büntetés, amit fizetünk lehetőleg LIGHT (könnyű) legyen.
  • SOMEONE STOLE YOUR CHEQUE BOOK. WHEN IT WAS FOUND THEY HAD CASHED: valaki ellopta a csekkönyvünket. Amikor megtalálják, a legjobb ha még csak 1 CHEQUE-t használtak el belőle.
  • YOU DECIDE TO GET MARRIED AND OFFER TO PAY FOR THE WEDDING. YOU INVITE: megházasodunk (LIFE OVER! - CoVboy) és a ceremóniára meghívunk néhány vendéget. A legolcsóbban akkor szállunk ki, ha csak 50 GUEST lesz.
  • YOU ARE BURGLED! YOU HAVE TO REPLACE THE STOLEN ITEM WHICH WAS: kiraboltak bennünket és pótolnunk kell egy ellopott tárgyat. Az ébresztőóra (ALARM CLOCK) a legolcsóbb.
  • YOU NEED SOME NEW FOOTBALL BOOTS. THE PAIR YOU BUY ARE: új futballcipőket kell vennünk. A legkisebb a veszteség, ha a CHEAP-nél (elég olcsó) állítjuk meg a kurzort.
  • YOU WERE SENT OFF DURING THE LAST LEAGUE GAME. THE REASON FOR THIS WAS: kiállítottak bennünket a legutóbbi liga meccsen. A legkisebb büntetést akkor fizetjük, ha az ARGUING WITH THE REFEREE-nél (feleselés a bírónak) állítjuk meg a kurzort.

Az eseményekkel kapcsolatban megjegyzendő, hogy nem csak a kérdőjel választása után találkozhatunk velük: véletlenszerűen egy-egy hét meccseinek lefolyása után automatikusan is generálódnak - ilyenkor viszont nem kell kifizetnünk 200 Fontot a sors megkísértéséért.

Futballcipő
Ennek a választásával bonyolódnak le a következő héten sorrakerülő mérkőzések. Először is megkapjuk, hogy hány gólkártyánk van (YOU ARE ... GOAL CARD IN CREDITS) illetve - ha pénzünk engedi - újabbakat vásárolhatunk. A gólkártyával "vásárolhatunk" helyzet(ek)et a mérkőzésen, amelyből esetleg gólt érhetünk el - kicsit nonszenszül hangzik, de így van! A gólkártyák árát a táblázat mutatja, áruk az osztálytól függően 400-3.000£ között van. Az 'Y' megnyomása után 1-9 újabb gólkártyát vásárolhatunk, az 'N'-nel a következő képernyőre ugorhatunk. Kezdéskor 5.000 Fontunk és 10 gólkártyánk van.
A következő képernyőn az ezen a héten sorra kerülő mérkőzés(ek) lesz(nek) felsorolva. Egy héten általában csak egy mérkőzés van, de a kupák miatt 3-4 mérkőzés is sorra kerülhet. Először is a NEXT GOAL CARD VALUE: felirat melletti inverzen villogó szám mutatja, hogy ha az adott mérkőzésre beszállunk egy gólkártyával, akkor hány helyzetet próbálhatunk meg értékesíteni (1, 2 vagy 3 lehet). Értelemszerűen 2 vagy 3 értékű gólkártyákat érdemes felhasználni, hiszen itt a nagyobb a gólszerzés esélye.
Lejjebb jelenik meg a soron következő mérkőzés. A bajnoki meccsnél LEAGUE, Angol kupánál LEAGUE CUP, Szövetségi Kupánál FA. CUP feliratot láthatunk. A kupák alatt az is fel van tüntetve, hogy hányadik forduló (1ST-4TH ROUND, valamint negyeddöntő, elődöntő és döntő). A kupameccsekre rögtön a visszavágóval együtt kérdez rá a gép, de visszavágót csak LEAGUE CUP-ban játszanak, az FA. CUP jelölésű meccsek egyenes kieséssel zajlanak (csak akkor következik a 2. mérkőzés, ha az első döntetlen volt - tehát soha ne szálljunk be gólkártyával FA. CUP 2. mérkőzésre, mert kidobott pénz!) A felirat alatt az ellenfél neve látható, illetve hogy a mérkőzésre idegenben (AWAY) vagy otthon kerül-e sor (HOME). Minden meccs után Y/N választási lehetőség kérdezi, hogy az adott meccsre beszállunk-e gólkártyával (természetesen a 'Y' választ csak akkor veszi figyelembe a gép, ha van is gólkártyánk. Megjegyzendő, hogy a csapatunk kevés olyan meccset nyer meg, ahová nem szálltunk be gólkártyával (bár ez a csapat moráljától is erősen függ).
Ha a héten valamelyik meccsre beszálltunk gólkártyával, akkor most következnek a helyzetek. A labdát a képernyő alján vízszintesen tudjuk mozgatni (joy jobbra-balra), miközben 1 vagy két marcona hátvéd ront ránk. Mielőtt leszerelnek el kell rúgnunk a labdát (tűz). Természetesen célozni is tudunk (tűz + jobbra - balra), Büntetőrúgásnál nem tudjuk a labdát mozgatni, de célozni igen (sajnos, ha nem középre rúgunk, legtöbbször mellé megy!). A képernyő zajló eseményekről a következő kommentárok jelenhetnek meg (nem mintha nem lenne a látvány elég egyértelmű):

  • YOU HAVE SCORED : Gól, a hálóba bombáztuk a labdát.
  • THE GOALIE SAVED YOUR SHOT : Nem gól, a kapus vetődve hárított.
  • YOU HAVE MISSED THE GOALMOUTH : Nem gól, mellérúgtuk a labdát.
  • YOU HAVE BEEN TACKLED: Nem gól, a védő(k) leszereltek. (Nem lőttük el időben a labdát.)

Ha több helyzetet ért a gólkártyánk és/vagy több meccsre is beszálltunk, akkor ez mindaddig folytatódik, amíg az összes helyzetet meg nem kaptuk.
Ezután következik a heti mérkőzéseink eredményének a felsorolása (INCOMING RESULTS): a két csapat neve, mellettük a rúgott gólok számával; ha valaki nem ismeri az arab számokat, de ért angolul, annak a RESULT WIN / DRAW / LOSE felirat jelzi, hogy győzött / döntetlen / vesztett; a YOU SCORED melletti szám mutatja, hogy a mérkőzésen hány gólt rúgtunk (azaz a gólkártyás helyzetekből mennyi jött be). Kupameccseknél győzelem esetén YOU ARE THROUGH TO THE NEXT ROUND, vereségnél YOU ARE OUT OF THE CUP feliratot kapunk. LEAGUE CUP esetében a két meccs összesített eredménye (AGGREGATE SCORE) számít, FA. CUP-nál az jut tovább, aki az első meccset nyeri. Ha valamelyik kupa döntőjében is győzedelmeskedünk, akkor a képernyőn megjelenik a CONGRATULATIONS! YOU HAVE WON THE LEAGUE / FA. CUP felirat, és pénzjutalmat kapunk - ezenkívül nem történik semmi, minden megy tovább.
Néha a mérkőzések között egy INTERNATIONAL FRIENDLY felirattal fémjelzett képernyő is szemünkbe ötlik. Ez azt jelenti, hogy a nemzeti válogatottunk játszik barátságos mérkőzést. A szöveg arról tudósít, hogy lehetőségünk van hazánk színeiben játszani - természetesen csak akkor, ha a szövetségi kapitány, elégedett a teljesítményünkkel.
Az eredményhirdetés után egy billentyű megnyomására visszalépünk a főmenübe.

Ha a 42. bajnoki mérkőzés is lezajlott, a szezon véget ér (END OF SEASON). Ha az alacsonyabb angol osztályokban bajnokságot nyertünk, akkor megjelenik a WELL DONE! YOU HAVE PROMOTED felirat, jelezvén, hogy egy osztállyal feljebb kerültünk. Ha a tabella ellenkező oldalán tanyázunk, akkor BAD LUCK! YOU HAVE RELEGATED feliratot kapunk és a következő szezont eggyel alacsonyabb osztályban kezdhetjük. A 4. osztályból már nincs hova kiesni (Esetleg az NB-I-be? - CoVboy), ilyenkor a YOU'RE OUT OF PROFFESSIONAL FOOTBALL felirattal végleg búcsút mondunk a profi futball világának - ás kezdhetjük elölről a játékot.
A szezon lezárása után sor kerül az Év Futballistája cím kiosztására: először a 6 döntős névsorát láthatjuk, majd magának Mr. Aranylábnak a neve jelenik meg. Ennek a címnek az elérése a játék célja!

Egy hasznos megjegyzés még befejezésképpen: soha ne tartsunk magunknál pénzt, ha már van annyi, hogy gólkártyát vásárolhatunk belőle (kezdéskor is rögtön vásároljuk el az egészet). Így ha olyan esemény történik, ami egyébként alaposan megcsappantaná pénztárcánkat, nem fog eredményezni semmit: a program - mint bárhol máshol, ahol valamire nem elég a pénzünk - kiírja YOU HAVE NOT ENOUGH MONEY és minden megy tovább (még azt sem vonja le, ami ekkor nálunk volt). Ha nincs nálunk nagyobb készpénz, mert mindent gólkártyákba fektettünk, akkor nyugodtan Szerencsekerekezhetünk is: vesztenivalónk nincs.