A FOOTBALLER OF THE YEAR-rel foglalkozó néhány oldalunknak nyugodtan adhattuk volna a "Közkívánatra!" címet is, hiszen ez volt az a program, amelyet olvasóink a legtöbben kértek. A Gremlin Graphics nagy sikerű programjában az angol bajnokság egy profi, pályájának kezdetén álló, 17 éves ifjú futballistájának a szerepébe élhetjük bele magunkat - pontosabban nem is futballoznunk kell hanem önmagunkat megfelelően menedzselve elérni, hogy az Év Futballistájá-nak válasszanak bennünket. A játék kivitelezése minden elismerést megérdemel, hiszen messze felülmúlja a "kortárs" manager programok színvonalát!
Betöltés után a játék néhány indítási paraméterét kell beállítanunk:
-
Az irányításhoz használt beviteli eszközt kell kiválasztanunk: billentyűzet (Q - balra, W - jobbra, P - fel, L - le, SPACE - tűz), KEMPSTON, CURSOR, INTERFACE II joystick. Itt, és minden további választásnál a program megerősítést vár!
-
DO YOU WISH EDIT THE TEAMS (Y/N). (Csapatok neveinek szerkesztése) 'Y'-nal válaszoljunk, ha át akarjuk írni a csapatok nevét, 'N'-nel ha megfelelnek az angolok is. A PRESS KEYS 1 TO 6 TO CHOOSE DIVISION üzenet jelenik meg, azaz az '1-6' számbillentyűk megnyomásával azt az osztályt kell kiválasztanunk, amelyikben át akarjuk írni a csapat(ok) nevét. A játék az angol bajnokság 4 osztályában (1-4) játszódik, valamint az Európa legjobb klubcsapatait szerepeltető "Szuperligában" (5) ás a nemzeti válogatottakat felvonultató mezőnyben (6). Valamelyik számbillentyű megnyomására megjelenik az adott osztályban szereplő 22 csapat neve. A joystick fel/le mozgatásával kiválaszthatjuk a módosítani kívánt csapatot, 'tűz' gomb megnyomása után a program kéri a csapat új nevét. 'ENTER' után megjegyzi az új nevet. A tűz-gomb következő megnyomására az alsó sorban megjelenik egy menü, amely jelzi, hogy az 'E' (EXIT) billentyűvel kiléphetünk a módosításból, 'D'-vel átléphetünk egy másik osztályba, a 'SPACE' billentyűre ebben az osztályban folytatódhat a csapatok átnevezése.
-
A címképernyő alsó sorában először egy LOAD SAVED GAME? Y/N felirat érdeklődik azután, hogy egy kimentett állást akarunk betölteni ('Y') vagy egy új játékot akarunk elkezdeni ('N').
-
Ha az előző kérdésre 'N'-nel válaszolunk (azaz új játékot indítunk), akkor az új játékos paramétereinek a megadása következik: az INPUT YOUR FIRST NAME felirat jelenik meg - a program kéri a játékos vezetéknevét, majd INPUT YOUR SURNAME a keresztnevet kérdezi. Ezután a CHOOSE DIVISION 1-5 kérdésnél azt az osztályt kell beállítanunk, amelyikben játszani akarunk. A négy angol osztály és a szuperliga választható - a 6. osztályban, a kiválasztott nemzeti válogatottban való szereplés attól függ, hogy milyen jól szerepelünk a klubcsapatunkban. Ha új játékot kezdünk, akkor célszerű az angol liga 4. osztályában kezdenünk a játékot, mert egy "pályakezdő" focistának először a tudását, tapasztalatát kell növelnie és ehhez ez nyújtja a legjobb anyagi környezetet. Az adatok megadása után a gép jóváhagyást kér (ARE ALL ABOVE CORRECT Y/N), 'N'-nel ismét begépelhetjük az adatokat.
-
Végül ki kell választanunk, mely csapatban kívánjuk megkezdeni karrierünket (a választott osztálybeli csapatok közül kell választanunk), és mely ország válogatottjának tagjai szeretnénk lenni (ha teljesítményünk alapján erre érdemesek leszünk).
| Ezután megjelenik a játék "főmenüje" (CONTROL MENU), amit 7 ikon jelez (futballista portré, tekercs, kazetta ás lemez, hanyatteső futballista, kérdőjel földgömb és futballcipő). A "hanyatteső futballista" a quit-et jelenti, azaz új játékot kezdhetünk, a "kazetta és lemez" ikon pedig az input/output menüt hívja be, amivel játékállást menthetünk / tölthetünk lemezre vagy kazettára. Ha átszerkesztettük a csapatok neveit, érdemes azonnal menteni! A többi ikon jelentése a következő: |
| Földgömb (STATE OF AFFAIRS): Választása után a képernyő két szélén levő számokon egy kurzor-karakter jelöli, hogy a csapatunk hányadik helyen áll a bajnokságban. A képernyő középső részén található ablak a jelenlegi szezonban elért góljainkat mutatja (GOALS SCORED THIS SEASON). LEAGUE a bajnokságban, LEG CUP az Angol Kupában, FA. CUP a Szövetségi Kupában, INTER a nemzeti válogatottban elért gólok számát mutatja. Ha valamelyik kupát megnyerjük vagy bajnokságot nyerünk az 1. osztályban, akkor indulhatnunk a KEK-ben illetve a BEK-ben és az itt lőtt góljaink számát jelezi az EUROPE. Végül a TOTALS pedig az összes lőtt gólunkat jelzi együtt. A képernyő alsó részén a tabella ránk vonatkozó adatait találhatjuk meg: P a bajnokságban eddig lejátszott meccsek számát mutatja (mivel rajtunk kívül még 21-en vannak, összesen 42 fordulóból áll egy szezon), W a győzelmek (3 pont), D a döntetlenek (1 pont), L a vereségek (0 pont) száma. Az F és az A a lőtt és kapok gólok száma, de mivel csak két számjegy jelöli őket, néha érdekes dolgokat mutatnak (amikor 100 fölött van már valamelyik, akkor "átpörög"). PTS jelöli a meccsekből összegyűjtött pontjainkat. A középső sorban látható a csapat morálja (TEAM'S MORALE IS ...), ami a megnyert mérkőzések a és pillanatnyi helyezéstől függően lehet: gyenge (POOR), átlagos (AVERAGE), jó (GOOD) és kellemes (EXCELLENT). Bármely billentyű megnyomására visszaléphetünk a főmenübe. |
| Futballista portré (PLAYER STATUS DETAILS) A játékosra (vagyis ránk) vonatkozó három grafikont láthatunk itt. Az első (PLAYER STATUS POINTS) mutatja a besorolásunkat, amely az általunk eddig játszott szezonokban lőtt gólok függvényében növekszik. Ugyanezt jelzi a képernyő alsó sorában a YOUR RATING AS A PLAYER IS ... felirat, amely lehet átlagos (AVERAGE), jó (GOOD), nagyon jó (VERY GOOD) és csodálatos (EXCELLENT). Ennek a paraméternek az átigazoláskor van jelentősége (és - nem utolsósorban! - a heti jövedelemnél): az érdeklődő játékosfigyelő mindig megadja, hogy milyen minősítésű játékosra van szüksége. A második grafikon (PLAYER LEAGUE) azt jelzi, hogy melyik ligában játszunk, a harmadik (PLAYER EARNINGS) pedig a - ligától ás besorolásunktól függő - heti jövedelmünket mutatja (kezdetben a 4. osztályban 75£, a maximum a Szuperligában EXCELLENT-ként 1500£). Egy billentyű megnyomásával visszatérhetünk a főmenübe. |
| Tekercs (TRANSFER CARDS) Ennek a választásával lehetőséget kaphatunk az átigazolásra. A játék célja végül is a minél magasabb osztályban, vagyis a Szuperligában való szereplés, ami gyorsabban megvalósítható átigazolással, mintha végigjárnánk a szamárlétrát a csapattal. Átigazolásra akkor is szükségünk lehet, ha a csapatunk a 4. osztályban kieső helyen áll (ha bajnokság végéig így marad, akkor a játék véget is ér). Az átigazoláshoz azonban szükség van egy kártyára is, amely - bajnokságtól függően - 2.000-10.000 Fontba kerül. Ennek megvétele után kaphatjuk csak meg az információt arról, hogy ezen a héten a játékosfigyelő milyen osztályban játszó csapattól érkezett és milyen besorolású játékost keres. Itt látható két táblázat is arról, hogy átigazolás esetén mennyit kap a volt klubunk (ez abszolút nem érdekes) és mennyit kapunk mi (PLAYER FEE). A táblázat alatt látható, hogy a játékosfigyelőt érdekeljük-e vagy sem (THE SCOUT WAS INTERESTED / NOT INTERESTED IN YOU). Előfordulhat az is, hogy a besorolásunk megegyezik a keresettel, de a játékosfigyelő mégsem érdeklődik utánunk. Ha érdeklődik, akkor megtörténik az átigazolás (YOU HAVE BEEN TRANSFERRED) és megjelennek az adott osztályban szereplő csapatok - kiválaszthatjuk, hogy melyikben akarunk szerepelni (a felsorolás nem a bajnokságban elfoglalt helyezés szerint értendő!). Ekkor információt kapunk arról, hogy az átigazolással a státusz pontjaink (ld. a futballista portréval választható ikonnál) csökkentek-e (ha mondjuk a 3. osztályból átigazolnak a Szuperligába, akkor csökkeni fog, ugyanazon bajnokságon belül nem változik), illetve hogy jövendő csapatunk szerepel-e még valamelyik kupában vagy kiesett már mindkettőből (YOUR NEW TEAM IS OUT OF ALL THE CUPS). A Szuperligában szereplő csapatok nem szerepelnek a kupákban. Tájékoztatást kapunk továbbá a heti jövedelmünkben beállt változásról is (YOU HAVE A WEEKLY SALARY OF ... £). Mivel az átigazolás mindig bajnokság közben történik, az átigazolással az új csapatunk (vagyis ahova kerültünk) más helyezésen is található és a játékot onnan folytatjuk! Az átigazolás ezzel a módszerrel kissé túl drága és csak 1:40 az esélye annak, hogy sikerül átigazolnunk. Ha szerencsénk van, akkor a Szerencsekeréknél (ld. később) ennek a pénznek a töredékéért is átigazolhatunk. |
| Kérdőjel (INCIDENT CARDS) Ez egyfajta "Szerencsekerék". Ha a főmenüben vagyunk, bármikor folyamodhatunk hozzá (de egy héten csak egyszer érdemes). A próbálkozáshoz az ikon választása után az 'Y' billentyűt kell megnyomnunk, ami mindig 200 Fontba kerül. Ezután valamilyen esemény történik velünk, ami lehet szerencsés (pénzt hoz) vagy szerencsétlen (pénzt visz el). A pénz mennyisége bajnokságonként változik (magasabb osztályban természetesen nagyobb). Egyes eseményeknél tőlünk is függ, hogy a dolog mennyire jól vagy mennyire rosszul sül el: ilyenkor a három lehetőség között egyre gyorsabban rohangáló kurzort kell megállítanunk a számunkra legkedvezőbbnél a 'tűz' gomb megnyomásával. Az alábbi eseményekkel találkozhatunk össze (először a jobb esetek): - SORRY! NO INCIDENT OCCURED THIS TIME: nem történt semmi.
- YOU ARE GIVEN x FREE GOAL CARDS: kaptunk néhány plusz (1-7) gólkártyát (ld. később).
- YOU HAVE A CHANCE OF BEING TRANSFERRED: ugyanaz történik, mintha a tekercset választottuk volna - csak nem kell átigazolási kártyát vennünk. Ha a játékosfigyelő érdeklődik az ott leírtak szerint megtörténik az átigazolás.
- SCORE A PENALTY AND WIN YOURSELF £600: ha berúgjuk a gólt, akkor 600 Fontot nyerünk.
- YOU HAVE A DAY AT THE RACES. YOU BACK A WINNER. IT CAME IN AT: a lóversenyen a nyerő lóra fogadtunk az alábbi eséllyel. Természetesen az a legjobb, ha a 33-1-nél állítjuk meg a kurzort. Egyébként ez az esemény hozza a legtöbb pénzt.
- YOU MAKE A PERSONAL APPEARANCE IN A LARGE SUPERSTORE. THE DURATION OF YOU STAY WAS: egy nagyáruházat reklámozunk a jelenlétünkkel, minél hosszabb az érdeklődés, annál több pénzért. A WHOLE DAY-nél (egész nap) állítsuk meg a kurzort.
- YOU ARE GIVEN SOME FREE GOALCARDS BY YOUR MANAGER FOR EXTRA TRAINING. YOU TRAINED FOR: plusz tréningért a menedzserünk plusz gólkártyát (pontosabban pénzt) ad. A 10 HOURS-nál állítsuk meg a kurzort.
- YOU HAVE A NIGHT AT THE CASINO. YOU PLAY ROULETTE WHEEL. YOU WIN ON: ruletteztünk a kaszinóban ás nyertünk valamelyik téttel. Természetesen a SINGLE NUMBER-ral (egy szám) lehet a legtöbbet nyerni.
- YOU RECEIVE A TAX REBATE DUE TO AN ERROR BY THE INLAND REVENUE. YOU WERE TAXED: adótúlfizetést csináltunk, amit a helyi APEH most szépen visszatérít. Térítsen csak szépen 5%-ot!
- YOU CLAIM A DIVIDEND ON THE FOOTBALL POOLS. IT IS A: részesedést kapunk a pálya bevételéből. 3RD DIVIDEND (harmadrész) hozza a legtöbbet a konyhára.
- YOU BUY A LOTTERY TICKET. IT IS A WINNER. YOU WIN: nyertünk a lottón. A legtöbbet az első osztályban (1 ST PRIZE) lehet.
- YOU DECIDE TO BUY ANOTHER CAR DOWN AT THE GARAGE. THE CAR YOU CHOOSE IS: új autót vásárolunk. A legolcsóbb nem a PORSCHE, hanem a MORRIS lesz.
- YOU ARE CAUGHT DROPPING LITTER IN THE STREET. THE FINE YOU RECEIVE IS: szemetelésen kapnak bennünket az utcán. A büntetés, amit fizetünk lehetőleg LIGHT (könnyű) legyen.
- SOMEONE STOLE YOUR CHEQUE BOOK. WHEN IT WAS FOUND THEY HAD CASHED: valaki ellopta a csekkönyvünket. Amikor megtalálják, a legjobb ha még csak 1 CHEQUE-t használtak el belőle.
- YOU DECIDE TO GET MARRIED AND OFFER TO PAY FOR THE WEDDING. YOU INVITE: megházasodunk (LIFE OVER! - CoVboy) és a ceremóniára meghívunk néhány vendéget. A legolcsóbban akkor szállunk ki, ha csak 50 GUEST lesz.
- YOU ARE BURGLED! YOU HAVE TO REPLACE THE STOLEN ITEM WHICH WAS: kiraboltak bennünket és pótolnunk kell egy ellopott tárgyat. Az ébresztőóra (ALARM CLOCK) a legolcsóbb.
- YOU NEED SOME NEW FOOTBALL BOOTS. THE PAIR YOU BUY ARE: új futballcipőket kell vennünk. A legkisebb a veszteség, ha a CHEAP-nél (elég olcsó) állítjuk meg a kurzort.
- YOU WERE SENT OFF DURING THE LAST LEAGUE GAME. THE REASON FOR THIS WAS: kiállítottak bennünket a legutóbbi liga meccsen. A legkisebb büntetést akkor fizetjük, ha az ARGUING WITH THE REFEREE-nél (feleselés a bírónak) állítjuk meg a kurzort.
Az eseményekkel kapcsolatban megjegyzendő, hogy nem csak a kérdőjel választása után találkozhatunk velük: véletlenszerűen egy-egy hét meccseinek lefolyása után automatikusan is generálódnak - ilyenkor viszont nem kell kifizetnünk 200 Fontot a sors megkísértéséért. |
| Futballcipő Ennek a választásával bonyolódnak le a következő héten sorrakerülő mérkőzések. Először is megkapjuk, hogy hány gólkártyánk van (YOU ARE ... GOAL CARD IN CREDITS) illetve - ha pénzünk engedi - újabbakat vásárolhatunk. A gólkártyával "vásárolhatunk" helyzet(ek)et a mérkőzésen, amelyből esetleg gólt érhetünk el - kicsit nonszenszül hangzik, de így van! A gólkártyák árát a táblázat mutatja, áruk az osztálytól függően 400-3.000£ között van. Az 'Y' megnyomása után 1-9 újabb gólkártyát vásárolhatunk, az 'N'-nel a következő képernyőre ugorhatunk. Kezdéskor 5.000 Fontunk és 10 gólkártyánk van. A következő képernyőn az ezen a héten sorra kerülő mérkőzés(ek) lesz(nek) felsorolva. Egy héten általában csak egy mérkőzés van, de a kupák miatt 3-4 mérkőzés is sorra kerülhet. Először is a NEXT GOAL CARD VALUE: felirat melletti inverzen villogó szám mutatja, hogy ha az adott mérkőzésre beszállunk egy gólkártyával, akkor hány helyzetet próbálhatunk meg értékesíteni (1, 2 vagy 3 lehet). Értelemszerűen 2 vagy 3 értékű gólkártyákat érdemes felhasználni, hiszen itt a nagyobb a gólszerzés esélye. Lejjebb jelenik meg a soron következő mérkőzés. A bajnoki meccsnél LEAGUE, Angol kupánál LEAGUE CUP, Szövetségi Kupánál FA. CUP feliratot láthatunk. A kupák alatt az is fel van tüntetve, hogy hányadik forduló (1ST-4TH ROUND, valamint negyeddöntő, elődöntő és döntő). A kupameccsekre rögtön a visszavágóval együtt kérdez rá a gép, de visszavágót csak LEAGUE CUP-ban játszanak, az FA. CUP jelölésű meccsek egyenes kieséssel zajlanak (csak akkor következik a 2. mérkőzés, ha az első döntetlen volt - tehát soha ne szálljunk be gólkártyával FA. CUP 2. mérkőzésre, mert kidobott pénz!) A felirat alatt az ellenfél neve látható, illetve hogy a mérkőzésre idegenben (AWAY) vagy otthon kerül-e sor (HOME). Minden meccs után Y/N választási lehetőség kérdezi, hogy az adott meccsre beszállunk-e gólkártyával (természetesen a 'Y' választ csak akkor veszi figyelembe a gép, ha van is gólkártyánk. Megjegyzendő, hogy a csapatunk kevés olyan meccset nyer meg, ahová nem szálltunk be gólkártyával (bár ez a csapat moráljától is erősen függ). Ha a héten valamelyik meccsre beszálltunk gólkártyával, akkor most következnek a helyzetek. A labdát a képernyő alján vízszintesen tudjuk mozgatni (joy jobbra-balra), miközben 1 vagy két marcona hátvéd ront ránk. Mielőtt leszerelnek el kell rúgnunk a labdát (tűz). Természetesen célozni is tudunk (tűz + jobbra - balra), Büntetőrúgásnál nem tudjuk a labdát mozgatni, de célozni igen (sajnos, ha nem középre rúgunk, legtöbbször mellé megy!). A képernyő zajló eseményekről a következő kommentárok jelenhetnek meg (nem mintha nem lenne a látvány elég egyértelmű): - YOU HAVE SCORED : Gól, a hálóba bombáztuk a labdát.
- THE GOALIE SAVED YOUR SHOT : Nem gól, a kapus vetődve hárított.
- YOU HAVE MISSED THE GOALMOUTH : Nem gól, mellérúgtuk a labdát.
- YOU HAVE BEEN TACKLED: Nem gól, a védő(k) leszereltek. (Nem lőttük el időben a labdát.)
Ha több helyzetet ért a gólkártyánk és/vagy több meccsre is beszálltunk, akkor ez mindaddig folytatódik, amíg az összes helyzetet meg nem kaptuk. Ezután következik a heti mérkőzéseink eredményének a felsorolása (INCOMING RESULTS): a két csapat neve, mellettük a rúgott gólok számával; ha valaki nem ismeri az arab számokat, de ért angolul, annak a RESULT WIN / DRAW / LOSE felirat jelzi, hogy győzött / döntetlen / vesztett; a YOU SCORED melletti szám mutatja, hogy a mérkőzésen hány gólt rúgtunk (azaz a gólkártyás helyzetekből mennyi jött be). Kupameccseknél győzelem esetén YOU ARE THROUGH TO THE NEXT ROUND, vereségnél YOU ARE OUT OF THE CUP feliratot kapunk. LEAGUE CUP esetében a két meccs összesített eredménye (AGGREGATE SCORE) számít, FA. CUP-nál az jut tovább, aki az első meccset nyeri. Ha valamelyik kupa döntőjében is győzedelmeskedünk, akkor a képernyőn megjelenik a CONGRATULATIONS! YOU HAVE WON THE LEAGUE / FA. CUP felirat, és pénzjutalmat kapunk - ezenkívül nem történik semmi, minden megy tovább. Néha a mérkőzések között egy INTERNATIONAL FRIENDLY felirattal fémjelzett képernyő is szemünkbe ötlik. Ez azt jelenti, hogy a nemzeti válogatottunk játszik barátságos mérkőzést. A szöveg arról tudósít, hogy lehetőségünk van hazánk színeiben játszani - természetesen csak akkor, ha a szövetségi kapitány, elégedett a teljesítményünkkel. Az eredményhirdetés után egy billentyű megnyomására visszalépünk a főmenübe. |
Ha a 42. bajnoki mérkőzés is lezajlott, a szezon véget ér (END OF SEASON). Ha az alacsonyabb angol osztályokban bajnokságot nyertünk, akkor megjelenik a WELL DONE! YOU HAVE PROMOTED felirat, jelezvén, hogy egy osztállyal feljebb kerültünk. Ha a tabella ellenkező oldalán tanyázunk, akkor BAD LUCK! YOU HAVE RELEGATED feliratot kapunk és a következő szezont eggyel alacsonyabb osztályban kezdhetjük. A 4. osztályból már nincs hova kiesni (Esetleg az NB-I-be? - CoVboy), ilyenkor a YOU'RE OUT OF PROFFESSIONAL FOOTBALL felirattal végleg búcsút mondunk a profi futball világának - ás kezdhetjük elölről a játékot.
A szezon lezárása után sor kerül az Év Futballistája cím kiosztására: először a 6 döntős névsorát láthatjuk, majd magának Mr. Aranylábnak a neve jelenik meg. Ennek a címnek az elérése a játék célja!