Fireman Sam

1992 - Alternative Software Ltd.

akció

Spectrum (48k)

A Fireman Sam (hazánkban Sam, a tűzoltó címen ismert) egy 1987-ben útjára indult amerikai-angol bábfilmfilm-sorozat. A történet egy kisvárosi tűzoltócsap mindennapjairól szól, a főhős Sam (teljes nevén Samuel "Sam" Peyton-Jone) a bátor és rettenthetetlen tűzoltó. Várható volt, hogy a sorozatból előbb-utóbb mikrogépekre készült játékfeldolgozás is készül, az azonban némileg meglepő módon erre 1992-ig kellett várni. A játék során a tűzoltók mindennapjaiba csöppenünk: különböző feladatokat kell végrehajtanunk megadott időn belül.

Leendő hőstetteink helyszíne egy aprócska város. Bármi is a feladat, először a tűzoltóállomásról el kell jutnunk az adott helyszínre. Eltévedni nem nagyon fogunk, a letölthető térkép alapján gyorsan megjegyezhetjük az egyes helyszíneket merre keressük. A tűzoltóautó irányítása nincs túlbonyolítva, hisz kanyarodni csak 90 fokos szögben tudunk, viszont ezt álló helyzetben nem tehetjük meg! Egyébként teljesen lényegtelen, hogy az autó orrával előre, vagy tolatva haladunk, így is, úgy is ugyanannyi a végsebességünk. Ha az út szélének ütközünk autónk megáll, de nem sérül. A helyszíne megadott időn belül kell elérni (főhősünk portréja alatt méri a hátralévő időnket a program).
A következő feladatról a bal alsó sarokban látható "leporellót" olvasva szerezhetünk tudomást. A leggyakoribb feladat, hogy valaki elvesztett valamit (... HAS LOST ... CAN YOU FIND IT SAM?). Ez a valami lehet egy irodakulcs (KEY), gördeszka (SKATEBOARD), kalapács (HAMMER). Ilyenkor a feladat csak annyiból áll, hogy a várost átkutatva felvegyük az elvesztett tárgyat (neki kell menni autóval). Rövid játék után kiismerjük a lehetséges helyszíneket, ahol fellelhetjük az elvesztett tárgyakat. Ez a feladat mondjuk nem tűnik annyira a "tűzoltók hétköznapjaiba" illő feladatnak...

Sokkal inkább tűzoltókhoz illő feladat a tűzoltás! Négy lehetséges helyszínen üthet ki tűz (A FIRE HAS BEEN REPORTED AT ...). Az egyes helyszínek a térképen be vannak jelölve.
Sajnos a tűzoltás elég bárgyú módon van kivitelezve. A jobbra-balra iránybillentyűk gyors nyomkodásával különböző tempóban nyomkodjuk a pumpát, ha "lelkesebben" pumpálunk, a vízsugár magasabbra ér. A vízsugár viszont nem éri el a jobb szélső, legfelső lángoszlopot, csak ha a tűz már elemésztette az épület nagyobbik részét. A feladat sikertelen, ha lassúak vagyunk és a ház porig ég.
Egy tetőn felakadt papírsárkányt kell leszednünk. (DILYS PRICE HAS REPORTED A KITE LANDING ON HER ROOF.). Egyetlen helyszínen lehetséges. Ez a feladat sem túl értelmes: A járdán guruló elszabadult görkorcsolyákat (?) át kell ugornunk, majd fel kell másznunk az emeleti homlokzatra az épület bal szélén (a szürke sávon). A homlokzaton a potyogó banánhéjakat kell átugorni, majd a jobb oldali ereszen fel kell másznunk a tetőre, ahol már könnyen elérhetjük a papírsárkányt.
Ez a legnehezebb feladat, mert hibázni nem lehet, egyetlen hiba (pl. elcsúszunk egy banánhéjon) és eredménytelenül kell visszaballagnunk a tűzoltóállomásra!

Norman feje beszorul egy kerítésrácsba (NAUGHTY NORMAN HAS HIS HEAD STUCK IN ...). Egyetlen helyszínen lehetséges, a tűzoltáshoz hasonló értelmetlenség, igazi billentyűzetfólia pusztítás... Ha pár másodperc alatt nem sikerül kiszabadítani Norman fejét, a feladat sikertelen.

Akár sikerült teljesíteni a feladatot, akár nem, vissza kell térni a tűzoltóállomásra. Bár a program azt írja ki, hogy ezt a lehető leggyorsabban kell megtennünk, ilyenkor nem méri az időt a program. Ha a feladat sikertelen, az állomásra visszatérve - egy elégedetlenkedő hangvételű levél kíséretében - elvész egy életünk (főhősünk portréja mellett kigyullad egy boríték).

 

 

Tipp: a tűzoltóállomásról már az előtt elindulhatunk, mielőtt a program kiírja a következő feladatot. Ezzel időt nyerhetünk.
Bár a program 1992-es, csak 48K-s verzió van belőle. A papírsárkányos jelenetet ráadásul külön tölti be a gép (128K-s gépen is!). Sok eredeti ötlet nincs a játékban (semennyi sincs...). Azt sem igazán érthető, hogy a játékot csak billentyűzetről irányíthatjuk (Q, A, O, P, SPACE kiosztással). A hangok is felejthetőek, az egyetlen említésre méltó momentum a grafika.

Térkép