Firefly

1988 - Ocean Software Lrd.

akció

Spectrum (48k)

Igazi elvont játék, de hamar beleszerethetünk! A történet szerint, meglehetősen furcsa, biomechanikus lények támadnak planétánkra, melyek más élőlények energiájából merítenek plusz erőforrásokat. Feladatunk, az ellenség mechanoid-rednszerének megsemmisítése, mely az emberiség életerejét hivatott elszívni. Ha kudarcot várunk az emberiségre a biztos pusztulás vár, stb, stb... A mechanoid-rednszer rácshálós szerkezetű, melyet rögtön a játék indítása után megtekinthetünk. Ezen többféle mezőt láthatunk, valamint Firefly névre keresztelt űrhajónk ikonja jelzi pozíciónkat:

  • A jobb szélső mezők valamelyikén helyezkedik el az energia-központ (zöld mező), itt halmozódik fel az elszívott életenergia. Ebbe a mezőbe kell eljutnunk, hogy megsemmisíthessük a rendszer-központját.
  • A fehér mezők a már elfoglalt mezők, ezeken szabadon közlekedhetünk, ezekből indíthatunk támadást valamely szomszédos (fekete), ellenséges mező ellen. A játék elején a bal szélső mezőkön tudunk csak mozogni.
  • A sárga bolygórendszerek áthatolhatatlan védelmi rendszerrel rendelkeznek, ezek ellen nem tudunk támadást indítani, ki kell kerülnünk őket.
  • A kék mezők az ellenséges robotok gyors szállítására használt mezők, melyek csak riasztóberendezéssel véd a rendszer. Ha a riasztóberendezést hatástalanítani tudjuk, a mezőt harc nélkül elfoglalhatjuk.
    A riasztóberendezés hatástalanítása egyszerű elv alapján történik: három sárga (lefelé mutató hüvelykujj) és két fehér (felfele mutató hüvelykujj) mező között ugrál űrhajónk ikonja. Ha úgy sikerül a tűzgombot megnyomni, hogy űrhajónk épp a fehér mezők valamelyikén áll, sikerrel járunk, a mezőt elfoglaljuk. Ha túl sokáig várunk, vagy sárga mezőn sikerül megállítani űrhajónk ikonját, a riasztóberendezés jelez a központnak, ami összekeveri a rendszer mezőit!

Ha támadást indítunk egy ellenséges mező ellen, kezdetét veszi a küzdelem. Minden mezőben van négy fő energiapont, és egy teleport két végpontja, melyek a közlekedést teszik lehetővé a szektor elválasztott területei között. A szektort robotok védik, melyek ellen plazma lövedékekkel védekezhetünk. A plazmalövedékek az űrhajónk körül keringenek, ha kilőttük az összeset, addig nem tudunk lőni, amíg vissza nem tér legalább egy. Az alul, középen látható a szektor kicsinyített térképe. Ezen a saját pozíciónk (x jel) mellett látszanak az energiapontok (gyorsan villogó pontok), és a teleport két végpontja (lassan villogó pontok). A robotok nem látszódnak, kicsit zavaros lenne a térkép...
A térképtől balra láthatjuk üzemanyagunkat (F) és a sérülésjelzőt (D). A minket ért találatok és a robotokkal való ütközések hatására űrhajónk sérül. Ha bármelyik kijelző eléri a 0-át, űrhajónk megsemmisül, és a szektor elleni támadásunk sikertelen. (Kezdhetjük elölről a támadást.) A megsemmisített robotok által hátrahagyott tartályok felvételével üzemanyagunkat pótolhatjuk.

A szektor elfoglalásának módja, hogy megsemmisítjük mind a négy energiapontot. Ez úgy lehetséges, ha először elkapunk négy energiaegységet, melyeket ezek a mezők bocsátanak ki (virágsziromra hasonlítanak), majd belépünk az energiapontba (egyszerűen rá kell állni). Ha nem gyűjtöttük össze a négy energiaegységet, az energiapont egyszerűen letaszít (űrhajónk sérül). Ha sikerül belépni, feladatunk mindössze annyiból áll, hogy a lefelé- és felfele mutató hüvelykujjak villogását akkor állítjuk meg (a tűz gomb megnyomásával), amikor a felfelé mutató világít. Ha ez nem sikerül, újra össze kell gyűjteni a négy energiapontot az újabb próbálkozás előtt. (A kézfejek egyre gyorsabban villognak, a negyedik energiapont megsemmisítése már inkább csak szerencse kérdése...)
Hogy meg tudjuk közelíteni mind a négy energiapontot, használnunk kell a teleportot is. Ehhez először is be kell lépnünk (rá kell állni a teleportra), majd a körben felvillanó pontok közül háromszor kell kék ponton megnyomnunk a tűzgombot. Minden tűzgomb után megfordul a felvillanás iránya, és egyre gyorsabb lesz. Ha csak egyszer is piros ponton nyomjuk meg a tűzgombot, próbálkozásunk sikertelen, a teleport kidob minket és űrhajonkat is sérülés éri.

Mint látjuk a program bonyolult, de érdekes logikájú játék részben ezért, másrész a profi kivitelezés miatt szórakoztató játékban lehet részünk. Külön érdemes megemlíteni a színvonalas 48K-s zenét!

Irányítás:
A menü kezelése a játékhoz hasonlóan "elborult" módon történik: a SPACE vagy ENTER megnyomásával az ikonok alatt mozgó nyilat megállítva választhatjuk ki a kívánt funkciót. Az ikonok jelentése balról jobbra:

  • Billentyűzet (alapértelmezés: Q, A, O, P, M),
  • KEMPSTON interface, (Enterprise: EXT1, belső botkormány)
  • SINCLAIR nterface, (Enterprise: belső botkormány)
  • CURSOR interface, (Enterprise: 5, 6, 7, 8, 0 számbillentyűk)
  • billentyűzet átdefiniálása

Örökélet: POKE 45453,167
Nincsenek robotok: POKE 38720,201
Nem kell energiapontokat gyűjteni: POKE 42877,24
Egyszerű teleportálás: POKE 43670,183