Fairlight
A Prelude

1985 - The Edge Software

kaland

Forrás:
Spectrum Világ 25 rész

Spectrum (128k)

Enterprise

Üdvözlünk Fairlight földjén! Ebben a játékban beléphetünk a csodák és varázslatok világába. Feladatunk, hogy egy elvarázsolt kastélyból kiszabadítsuk a varázslót, majd utána mi is elmeneküljünk. A játék izgalmas, számos kaland-elemmel fűszerezett. A program 1985-ben jelent meg, ekkor még úttörőnek számított a 3 dimenziós megvalósítás terén. (A 128K-s változatot természetesen csak később készítették el.)
A játék hazánkban több változatban terjed el, ám a gyári változatról illik ejteni néhány szót. A Fairlight gyári változatának loader-e a maga idejében rendkívül korszerű volt, nem csíkozta a border-t, hanem a képernyőn szép kaligrafikus számokból álló számlálón pergette le a hátralévő töltés idejét. Persze ez később már nem nagy kunszt, de kivitelezésben, megoldásában az első volt, így aki rendelkeznek a gyári változattal, azok egy szép élménynek lehettek tanúi (Egyik barátunk nekilátott visszafejtegetni a loader-t, de a többszázadik XOR után kezdte megunni - SpV).

Betöltés után áttanulmányozhatjuk (nem árt tudni), mivel irányítjuk hűsünket. A játékot sajnos csak billentyűzettel irányítható, így meg kell barátkoznunk a kicsit furcsára sikerült kiosztással:

Y - P - fel
H - ENTER - le
Q - T - balra
A - G - jobbra
SYMBOL SHIFT - SPACE - ugrás
B - M - harc
X - V - tárgy felvétele
CAPS SHIFT - Z - tárgy lerakása
1 - 5 - az ött felvehető tárgy között választhatunk
6 - 7 - tárgyhasználat
SYMBOL SHIFT + 0 - játék újraindítása
SYMNOL SHIFT + SPACE - játék szüneteltetése

Tanácsok a játékhoz:

A játékhoz mellékelt térkép egy kicsit bonyolult, ugyanakkor vannak olyan szobák, amelyeket nem kell felkeresni, hogy teljesítsük a játékot, ezért a leírásban mindig hivatkozunk arra, merre kell továbbmenni (ez nem is olyan egyértelmű a 3d-s megjelenítés miatt:
Balra: a képernyőn balra-fel,
Fel: a képernyőn jobbra-fel,
Jobbra: a képernyőn jobbra-le,
Le: a képernyőn balra-le

Ha elindítjuk a játékot, egy kastély udvarán találjuk magunkat, a képernyő alján látható lovag személyében.
Vegyük fel az ajtó előtt lévő pergament és menjünk be az ajtón! Egy lépcsőházban találjuk magunkat, ahol egy buborék próbál minket megijeszteni. Kerüljük ki, menjünk fel a lépcsőn, és be a lépcső tetején lévő ajtón. Itt ismét egy buborék vár ránk, hasonlóképpen kerüljük ki, menjünk fel a lépcsőn és ismét be az ajtón. A következő szobában csak egy hordót találunk, vegyük fel (a kijelző ami a bal alsó sarokban látható, olyan helyre legyen állítva, ahol nincs semmilyen tárgy (1-5)). Ha felvettük a hordót, tegyük meg az utat visszafelé is, menjünk vissza a start-szobába. Itt menjünk tovább jobbra, majd ismét jobbra. Most láthatunk egy kaput és egy őrt. Az őrt egyenlőre nem bántsuk, menjünk inkább lefelé! Itt is egy kapu és egy őrszem van, most harcolhatunk egy kicsit. Öljük meg az őrt! Ha ez sikerül, akkor csak a sisakja marad. Most dobjuk le a hordót és vegyük fel a sisakot. Asisakot elvisszük egy biztonságos helyre. Erre azért van szükség, mert ha egy olyan szobába megyünk be, ahol előzőleg megöltünk egy katonát, az újraéled. Menjünk keresztül a kapun.
Végre bejutottunk a várba. Itt látunk egy kaput felfelé (onnan jöttünk), egy ajtót lefelé, és egy folyosót bal-jobb irányban. Menjünk a folyosón jobbra! A következő szobában egy folyosót találunk fölfelé, és egy ajtó jobbra vezet. A katonával ne törődjünk, menjünk fölfelé. Egy hosszú folyosón találjuk magunkat. Itt lesz a megölt katonák sisakjának gyűjtőhelye. Dobjuk le a sisakot, ami nálunk van. Menjünk le, balra és utána felfelé. Visszajutottunk oda, ahol kedvenc hordónkat hagytuk. Vegyük fel és tegyük le a kapu jobb oldali oszlopa mellé. Ha a gép 'BLOCKED' üzenettel válaszol, akkor nincs hely ott a földön, ahová le akarjuk tenni. Ilyenkor menjünk odébb és próbáljuk újra.
Ha sikerült a hordót letenni a megfelelő helyre, akkor ismét menjünk be a kapun! Most viszont az alul látható ajtón menjünk át. Egy szobába juthatunk, ahol három ajtót láthatunk. Felfelé (innen jöttünk), lefelé és balra. Menjünk lefelé majd a következő szobában balra.
Ebben a szobában a baloldalon látható szekrényem három virágcserép van. Ezeket akarjuk megszerezni. Ezt a következőképpen lehet: Menjünk neki szemből a szekrénynek azon a részen, ahol nincs virág! Ezután felfelé és lefelé a szekrény mellett mozogva lelökhetjük a virágokat a szekrényről. (Egyszerre két virágot is tudunk tolni!) Vegyük fel a virágok közül kettőt! A szobában az asztalokon különféle élelmiszerek találhatók. Némi ügyeskedéssel leszedhetjük őket az asztalról. Menjünk neki az asztalnak azon az oldalon , ahol a kaja van és tárgyfelvétel gombbal vegyük fel. Ha az élelmiszereket használjuk, akkor 10 egységnyi energia hozzáadódik a LIFE feliratalatti energiamennyiséghez. Menjünk jobbra, fel, fel és felfelé át a kapun. Most tegyük a már letett hordó mellé az egyik virágot. Ugorjunk rá a virágra, majd a hordó felé fordulva dobjuk át a hordóra a másik virágot. Ugorjunk rá a hordóra, majd a hordón lévő virágra, innen fel tudunk ugrani a kapu tetejére, itt találunk egy koronát (A király úgy látszik igen rendetlen természet). Vegyük fel a koronát, majd másszunk le a kapu tetejéről!

Most egy hosszabb kirándulásra indulunk, hogy a kastély környékén lévő kriptából beszerezzük a Fény Könyvét. Menjünk keresztül a kapun, majd balra! Itt kerüljük ki a két katonát és menjünk tovább balra! Itt találunk egy ajtót, menjünk be rajta! A következő szobában találunk egy lefelé vezető lépcsőt, menjünk le rajta. Öljük meg a bunkóval közeledő óriást, aki a várbörtönt őrzi. Menjünk a balra vezető folyosón! Itt két sisak van, ne törődjünk vele, menjünk a lefelé vezető folyosón tovább. A következő szobában is lefelé menjünk. Ezután jobbra van egy ajtó és a folyosó folytatódok tovább lefelé. Ha kevés az energiánk, menjünk jobbra, itt némi harc ellenében szerezhetünk ételt! Találhatunk egy kulcsot is, amellyel a cellákba mehetünk le, ott semmi érdekeset, csak dühös embereket találhatunk. Ha kijövünk ebből a szobából (vagy be se mentünk), akkor folytatjuk utunkat a folyosón lefelé. Egy kapuhoz érkeztünk. (Most érdmese egy memória snapshot-ot csinálni!) Ha keresztülmegyünk a kapun, egy hídra jutunk.

A hídon egy ideges kísértet éppen kísért (ki gondolta volna?). A kísértett kedvenc szórakozásai közé tartozik, hogy minket lökdös le a hídról. (Vigyázzunk, ha a kísértett visszalök az ajtón, ahonnan jöttünk, elzárja az utat, nem tudunk visszamenni a hídra! A szellemet nem látjuk, de elég széles az ajtó, hogy ki tudjuk kerülni). A hídon úgy kell keresztülmennünk, hogy ne lökjön le minket. Ha ez sikerül, akkor kijutottunk a várat környező vidékre.

Ebben a helyiségben a bal oldali képen nyíllall jelzett helyen menjünk le! Ha ez sikerül, a következő helyszínen menjünk tovább le, utána jobbra. Egy olyan helyre jutottunk ahol látszólag semmi érdekes nincsen, pedig itt a bejárat a sírkamrába. Körülbelül az út felénél próbáljunk nekimenni a sziklafalnak (jobb oldali kép)!

  

Ha nem a korona van a kezünkben, a gép a 'LOCKED' felirattal válaszol, ha jó helyen vagyunk, ha nem, akkor próbáljuk újra. Állítsuk a kijelzőt a koronára: Így bejutottunk a sírkamrába. Már említettük, hogy a Fény Könyvéért jöttünk a sírkamrába. A földön látunk egy könyvet, azt gondolhatnánk, hogy minden rendben van. Azonban a sír építői gondoltak arra, hogy mi meg akarjuk szerezni a könyvet, ezért az igazit a következő sírkamrába rejtették el. Oda vajon hogy lehet bejutni? Hősünknek hirtelen eszébe jut valami: Felugrik a ravatal tetejére és az elhunytat letessékeli onnan (az elhunyt lába felöli oldalon tudunk felugorni). Ezután észrevesszük, hogy a koporsó teteje három részből épül fel. Balról a harmadikat el tudjuk tolni és ezáltal egy üreg nyílik meg... Nem vagyunk ijedősek, egyből beleugrunk az így keletkezett lyukba! Újabb sírkamrába jutunk. Itt megtalálhatjuk az igazi Fény Könyvét. Vegyük fel! Ezután állítsuk a kijelzőz a pergamenre és használjuk! Ezzel visszajutunk a várudvarra.

Menjünk jobbra, utána le. Dobjuk le a földre a koronát és a könyvet. Vegyük fel a két virágot. Menjünk be a kapun majd le, újból le és balra. Dobjuk le a földre a koronát és a könyvet. Vegyük fel mind a két virágot. Menjünk be a kapun, majd le. Újból le és balra. Itt vegyük fel a régebben itt hagyott virágot! Menünk jobbra! Itt a szoba jobb szélén találhatunk egy szekrényt, ami alatt varázsital van. Ehhez úgy juthatunk hozzá, hogy virágokat tolunk be a szekrény alá, annyit, hogy a másik oldalon kijöjjön a varázsital! Vigyázzunk, mert a szekrény felső fele mellett a jobb oldalon falom egy rejtekajtó van, így könnyen átkerülhetünk a mellette lévő szobába! Mivel ez a három virág nem elegendő a kitoláshoz, menjünk ebben a szobában a lenti ajtón be.
A következő szobában egy pár sámlit magunkhoz véve és visszatérve már igen egyszerű a feladat. Miután felvettük a varázsitalt, következik a játék legnehezebb része. Menjünk felfelé. Ebből a szobából balra van a trónterem, ahol a királynak már csak a szelleme maradt. (Sajnos ez a szellem igen agresszív.)

Ha bemegyünk a trónterembe első feladatunk legyen, hogy elérjük a trónt és ugorjunk fel rá, mert így a kísértet nem tud bántalmazni minket. Ha feljutottunk a trónra, vegyük szemügyre azt. A trón a következő módon épül fel: két szélén két-két ugyanolyan panelből áll, mint amivel a koporsó a ravatal volt lefedve, csak éppen ezek az élére vannak állítva. Ha a jobb panelt a trónon állva jobbra eltoljuk, akkor az ott keletkezett helyen egy keresztet vehetünk fel. Ha ez sikerült, próbáljuk minél kevesebb energiaveszteséggel elhagyni a szobát! Ha jobboldalon megyünk ki, akkor menjünk utána fölfelé. Ha a trónteremből alul megyünk ki, akkor menjünk utána jobbra, majd kétszer fölfelé. Ekkor a kapuhoz jutunk. Menjünk keresztül rajta! Itt hagytuk a Könyvet és a koronát, vegyük el őket. Ha nálunk van a kereszt, a korona, a varázsital, és a Könyv, akkor menjünk keresztül a kapun ismét! Utána menjünk jobbra a folyosón! Öljük meg az őrt, vegyük fel a sisakját. Majd menjünk felfelé. Ebben a szobában már hagytunk sisakot. Ezt is dobjuk le itt, majd menjünk vissza lefelé!
Itt menjünk be az ajtón jobbra! A következő szobában gyorsan menjünk lefelé! Az ezután következő helyiség közepén van egy kút, ebbe nehogy beleugorjunk, inkább menjünk jobbra, majd felfelé! Itt öljük meg a katonát, vegyük fel a sisakját! Menjünk lefelé majd balra, dobjuk le a sisakot, majd vissza (jobbra, fel). Itt találunk egy kulcsot, vegyük fel, majd menjünk le vele a bal oldalon látható ajtón! Kulccsal úgy lehet a bezárt ajtókon keresztül átjutni, hogy a kijelzőt a kulcsra állítjuk és úgy megyünk neki az ajtónak (más kulcs más ajtót nyit!). A következő szobában látunk egy hordót, rajta egy kulcsot. Látunk még egy lépcsőt, a lépcső tetején egy ajtót, de sajnos az ajtó előtt egy szellem áll. Ezt úgy tudjuk kicselezni, hogy teljesen felmegyünk a lépcsőn a legtetejére, majd egy lépcsőfokkal lejjebb lépünk, és elmegyünk az ajtó felé. Ha már nem tudunk továbbmenni, akkor ugorjunk egyet, így átkerülhetünk a következő szobába, ahol ugyanez a helyzet. Itt sajnos már nem tudjuk ugyanezt a trükköt elsütni, ehelyett dobjuk le a keresztet a kísértet mellé és toljuk neki. A kísértet megsemmisült!
Menjünk a következő szobába! Itt is egy kísértet van az ajtó előtt, de itt a varázsitalt toljuk neki és ettől elpusztul. A következő szobában két katona vár ránk. Öljük meg mindkettőt, de csak az egyik sisakját tudjuk felvenni, mert a kettő egyszerre túl nehéz. Most járjuk meg visszafelé ezt az utat, egészen addig a szobáig, ahol az első kísértet van. Menjünk ki a jobboldali ajtón (kulccsal). Utána menjünk le. Dobjuk le a sisakot. Menjünk felfelé majd ismét be a baloldali ajtón (kulccsal). Menjünk ismét fel a lépcsőkön addig amíg el nem jutunk addig, ahol a katona van. Öljük meg, a sisakját vegyük fel, majd ismét lefelé a lépcsőkön, amíg vissza nem jutunk oda, ahol az első kísértet van. Menjünk ki a jobboldali ajtón (kulccsal). Dobjuk be a sisakot, majd vissza az ajtón! Dobjuk le a koronát és vegyük fel a hordót. Menjünk fölfelé a lépcsőkön addig a szobáig, ahol a két katona volt. Itt is menjünk fel a lépcsőkön, de mivel itt nincs újabb ajtó a lépcső tetején, dobjuk le a hordót a bal felső sarokba! Majd ismét végig le a lépcsőkön, itt vegyük fel a koronát, majd ismét fel a lépcsőkön, addig ameddig meg nem érkezünk a hordóhoz! Tegyük le a koronát a hordó mellé úgy, hogy róla rá tudjunk ugrani a hordóra! A kijelzőt állítsuk a Fény Könyvére! Ugorjunk egyet a hordó tetején, így be jutunk a toronyba a varázsló börtönébe!!!

Ugorjunk föl az asztalra és vegyük fel a kulcsot! Menjünk a lejárat mellé, dobjuk le a Könyvet és azonnal essünk le a lyukon! A Könyv ledobása után ugyanis kiszabadul a varázsló és helyette csak a szelleme lesz ott (az viszont megtámad bennünket). Most, hogy a varázslót kiszabadítottuk már csak nekünk kell megmenekülnünk. Menjünk végig le a lépcsőkön (már megint!). Menjünk ki a baloldali ajtón (kulccsal). Utána balra, a folyosón ismét balra, majd a kapun kifelé, az udvaron újra fel, majd állítsuk a kijelzőt a főkulcsra és menjünk keresztül a kapun!
Ezután elolvashatjuk, hogy a történet a 'Trial of Darkness'-ben folytatódik!

Ezután nem maradt más hátra, mint hogy köszönetet mondjunk Tószegi Szabolcs budaörsi, valamint Földes Roland keszthelyi olvasónknak, akik beküldött anyagaikkal segítették a leírás és térkép elkészítését!

Térkép