Exterminator

1991 - Audiogenic Software Ltd.

akció

Spectrum (128k)

Forrás:
Commodore Világ 14. rész

Ugyan ki ne próbálta még beleképzelni magát egy Chemotox-flakon lelkivilágába? (Mi ugyan még sosem, de hányan igen!) Hiszen a rovarirtó is csak egy érző lélek, és talán neki sem esik túl jól, hogy egész életében csak a fejét nyomkodják és kiürülvén eldobják, mint holmi értéktelen vackot. A rovarirtó ilyenkor bizonyára nagyon szomorú lehet. Az Audiogenic cég szem előtt tartja, hogy a Spectrum, Comodore 64-es, vagy Amiga gépekkel rendelkezők átérezzék a rovarirtó-léttel járó felelősséget, mert EXTERMINATOR c. programjukban megpróbálták hűen tükrözni az ilyen nemes feladat ellátására hivatott egyéniség hétköznapjait. Hogy a játékot emberközelivé tegyék, a rovarirtó megjelenési formája egy emberi kéz, ami tudvalevőleg elég közel áll az emberhez (legalábbis ahhoz, akihez tartozik). Nevezzük tehát főhősünket mondjuk Mr. Kéznek (ejtsd: Case). A játékot ketten is játszhatják egyszerre, tehát rövid fejszámolás után kiderülhet, hogy ilyenkor 2 (kettő) db főhős van: Mr. Yob Case és Mr Bal. Case.

Mr. Kéz napjai igen zűrösen telnek. Kezdődik az egész azzal, hogy mielőtt még bármit is csinálna, órákat gondolkozik azon, hogy vajon mi a szöszt keres a játék elején az FBI emblémája. Mivel választ ugysem kap erre a kérdésre, inkább lázasan beleveti magát a munkába: autóba szökken, hogy megtisztítsa a várost. A város házakból áll (meglepő fordulat...). Mi több: minden házban 5 szoba van. Mivel Mr. Kéz rendkívül alapos ember a napi munkát az első ház első szobájában kezdi, amit nevezzünk mondjuk konyhának. Itt elég zűrös a helyzet: több konzervdoboz úgy gondolta, hogy kivonul innen és 5 sávban gördülnek az ajtó előtt repkedő Mr. Kéz felé. Természetesen ez tarthatatlan állapot és Mr. Kéz mindent megtesz a megállításukra: ha elég magasan van (kb. a képernyő egyharmadánál magasabban), akkor lecsapkodja az utolsó négyzetre érkező konzerveket (tűz+le). Ilyen tisztátalan helyen természetesen nyüzsögnek a fő célpontok is: a rovarok. Ha viszont elég közel merészkedtek, akkor Mr. Kéz összezárja a markját (tűz) és szépen nyakoncsípi őket. A dolgot nehezíti, hogy a légtérben repked Mr. Kéz legnagyobb ellenfele, Mr. Darázs is, aki arra játszik, hogy a marok rajta záródjon össze - ha ez egy ideig nem történik meg, akkor csak úgy magától csíp bele Mr. Kézbe. Mr. Kéz mindkét esetben csak annyit tud az eseményekhez fűzni, hogy "Ááááááhhhhh..." és csökken a Juice mennyisége (jobb felső sarokban látható sáv). Mr. Darázs rendkívül pofátlan, mivel igyekszik követni Mr. Kéz mozdulatait és ez rendszerint sikerül is neki. A csökkenő Juice mennyiségét az időnként megjelenő Mr. Spray elkapásával pótolhatjuk az első házban. Mr. Spray nem akar juice lenni Mr. Kéznél, ezért szalad előle, sőt néha még ő is belelő egyet-egyet.
Amikor a program elunta a vadászatot (elegendő, a földön felénk közelítő "ellenséget" csaptunk agyon), egy rakás bonus-t ad, Mr. Kéznek, hogy ő is felkerülhessen majd a legjobb rovarirtók neveit tartalmazó listára. Aztán Folytatódik a dolog a második szobával, ahol új rovarokat lehet kapkodni és a földön életre kelt tankmakettek  tartanak harci felvonulást. Sajnos nem csak vonulnak, hanem az utolsó négyzetre érve meg is állnak egy rövid időre és a csövüket magasba emelve beleeresztenek egy adagot Mr. Kézbe. Ezért Mr. Kéz igyekszik őket gyorsan lecsapkodni, hogy mehessen tovább a következő szobába. A további szobák légterében Mr. Kéz találkozik majd a rovarvilág összes elképzelhető és elképzelhetetlen teremtményével, a talajon pedig rágcsálókkal, konzervdobozokkal, köpködő békákkal, lövöldöző tankokkal vagy esetleg az összessel egyszerre.
A küldetés színesítésére újabb Mr.-ek is megjelennek majd a levegőben. Mr Ötszög például hasonlít Mr. Sprayre (ö is juice és ő is szalad Mr. Kéz elől), viszont ő nem szokott lövöldözni ránk. Mr. Bumm kis piros gömb, aki juice, ha elkapjuk a felrobbanása előtt, és antijuice, ha a robbanáskor a közelében vagyunk. Abban a szomorú esetben, ha Mr. Kéz juice-készletei teljesen kimerülnének (és már több Mr. Kéz sincs hátra), beröppen a GAME OVER felirat, jelezvén, hogy Mr. Kezet amputálták (lehet újrakezdeni).
Minden ház pincéjében bonus játékban lesz részünk. A bonus-pályákon Mr. Kéz a szaladgáló patkányok között garázdálkodik. Ilyen alkalmakkor azt a technikát alkalmazza, mint amikor normál esetben nagyon sok anti-Mr. Kéz van a levegőben: kivonul a képernyő jobb-bal oldalára (a jobb oldali játékos jobbra, a bal oldali játékos balra) és előrenyújtja mutatóúját. Ha ilyenkor megnyomjuk a tűz gombot, Mr. Kéz átalakul Mr. Géppisztollyá és úgy harcol az ellenfelek ellen. A bonus pályán 30 másodperc áll rendelkezésünkre a pluszpontok gyűjtéséhez.
Ha Mr. Kéz végez egy ház összes szobájával, akkor kivonul a furgonjába és továbbáll a következő ház szobájának megtisztítására.
Szóval az EXTERMINATOR egy igazi arcade-játék. Ezekért ugyan nem rajongunk különösebben, de ennél a játéknál az ötlet annyira debil, hogy egészen megtetszett. Az ember csak elkerekedett szemekkel bámul a képernyőre, hogy miféle címeres marhaság került megint a játékgyűjteményébe. Az aláfestő zene akár a "Virtustánc" nevet is viselhetné, hiszen a játékhoz jól illik, másszóval az idegeinkre megy. Mindent összevetve rágógumi játéknak mondjuk nem rossz, de egyébként a középszerűség diadala.

Irányítás:
A játékot Kempston botkormánnyal, vagy billentyűzettel irányíthatjuk. A billentyűzet kiosztása a következő:

 
Bal oldali játékos
Jobb oldali játékos
balra
R
O
jobbra
T
P
fel
Q
Y
le
A
H
tűz
E
I
leütés
Z
SPACE

A leütés tehát a könnyebb kezelhetőség kedvéért kapott egy külön billentyűt, de természetesen a le+tűz billentyűkombináció is működik. További billentyűfunkciók:

  • CAPS SHIFT + C - szünet
    • CAPS SHIFT + C ismételt megnyomásával folytathatjuk a játékot,
    • CAPS SHIFT + Z megnyomásával kiléphetünk a játékból.

Végtelen élet: POKE 52062,0