EarthLight

1988 - Firebird Software Ltd.

akció, űrhajós

Spectrum (128k)

Enterprise

Slaatn egy idegen civilizáció felderítő pilótája az Arcturus bolygóról. Útja során elérte a Földet, aminek holdjáról egy erős vonósugár a felszínre kényszerítette. Slaatn egyetlen esélye a menekülésre, ha semlegesíti az energianyalábot működtető transzmittereket. A transzmitterek a holdfelszínen szétszórva vannak elhelyezve, melyeket meg kel találnunk, majd vissza kell térni a kiindulási helyünkre. Magasra -a vonósugár hatása miatt - nem tudunk emelkedni, figyelnünk kell, könnyen ütközhetünk egy magasabb épülettel. Ráadásul a felszín közelében repkedő önműködő védelmi robotok is komoly gondot okozhatnak. Ezek egy része érzékelve űrhajónkat automatikusan megindulnak felénk, másik részük megadott pályán mozog.
A program kivitelezésére nem lehet panasz, a grafika szépen kivitelezett. A holdfelszínt 3 dimenzióban láthatjuk, a hangok a 128K-s változatban "a helyükön vannak". A játékmenet izgalmas, szórakoztató! Példa értékű a menü kivitelezése is. Teljesen "ikonvezérelt", mi a képernyőn egy pointert mozgatva tudunk a menüpontok között válogatni. (A menü hasonlóan van megoldva mint a Zolyx-ban.)
Betöltés után a SPACE megnyomása után léphetünk a menübe. A pointert alapértelmezés szerint a következő billentyűkkel mozgathatjuk: O, P, S, X. Enterprise-on betöltés után a kurzort a beépített botkormánnyal mozgathatjuk. Tekintsük át a menüpontokat:

A játék indítása után ki kell választanunk, hogy a 8 szektor közül melyiket kívánjuk teljesíteni. A szektorokat tehát tetszőleges sorrendben teljesíthetjük. Minden szektorban különböző számú transzmittert kell összegyűjtenünk:

1. szint: 2 5. szint: 3
2. szint: 3 6. szint: 6
3. szint: 3 7. szint: 3
4. szint: 3 8. szint: 4

Ezt követően az űrhajónk felszerelését állíthatjuk be, mely a következő összetevőkből áll:
SHIELD LEVEL - pajzsunk energiája,
FUEL LEVEL - üzemanyag,
MISSILE LEVEL - rakéták.
Ha végeztünk a beállítással, a SHIP EQUIPPED - menüponttal indíthatjuk a játékot.
Látható, hogy mindhárom összetevő elengedhetetlen. Ha elfogy a pajzsunk energiája felrobbanunk, ha elfogy az üzemanyag lezuhanunk, míg rakéta nélkül nem tudnánk védekezni.
A transzmitterek kicsi, doboz alakú tárgyak, a bal oldali képen középen egy ilyen "doboz" látható. Ezeket kell alacsonyra süllyedve felvenni.
Tekintve, hogy a játék 3 dimenzióban játszódik, nem elegendő a manőverezéshez a botkormány használata. A botkormány irányai mellett szükségünk lesz még két billentyűre, melyek a következőek: 'Q' - emelkedés, 'W' - süllyedés. (Feltéve, ha nem állítottuk át a billentyűzetet!)
A CAPS SHIFT + SPACE megnyomásával bármikor szüneteltethetjük a játékot, ilyenkor a megjelenő "ablakban" választhatunk, hogy folytatjuk a játékot, visszalépünk a zóna kiválasztáshoz, vagy kilépünk az aktuális játékból.
A jobbra-balra irányokkal az adott irányba tudunk haladni. Űrhajónk sebessége több fokozatban állítható, és természetesen mindkét jobbra és balra is tudunk haladni. A fel-le irányokkal a játékképernyőn tudunk előre hátra mozogni. Sok más játékkal ellenétben a 3d-s megjelenítéstől nem lesz áttekinthetetlen a program, nagyon jól lehet látni a pálya "mélységét". A navigálást a talajra vetülő árnyékok is megkönnyítik.
Az információs-panelon a következő információk láthatóak:

  • FUEL - üzemanyag. Ha elfogy lezuhanunk! Nem tudunk játék közben tankolni!
  • SHIELD - Pajzsunk energiája. Minden ütközés találat csökkenti. Ha elfogy, űrhajónk megsemmisül.
  • Középen a körben látható szám a zónát jelöli.
  • Jobb oldalon felül a nagy szám a pontszámunkat jelzi.
  • Alatta a három űrhajó-ikon életeink számát jelöli.
  • Emellett a három karakterű szám a rakétáink számát jelzi. Figyelem! Ha elfogy nem tudunk többet lőni, tehát minden lövést át kell gondolnunk. Rakétáink száma erősen korlátozott (főleg a nehezebb szinteken, ahol több üzemanyagot kell vételezni).

A navigáláshoz következzék néhány jótanács:
A játéktérnek egyik irányban sincs határa! Ha a tereptárgyak és ellenfelek elmaradnak mögöttünk, forduljunk vissza... Ellenfeleink többségének elég egy találat, de van néhány kitartóbb fajta. Ne próbálkozzunk az ellenfelek alatt - fölött elmenekülni, a robotok követik a mi magasságunkat. A tereptárgyakat nem tudjuk kilőni, kerülgetni kell. Ha nagy sebességgel ütközünk egy oszloppal, sokat elvesztünk a pajzsból.
Ha leszállunk az induló bázisunkra a következő, hasznos információkat kapjuk:

A CONTINUE feliratra "kattintva" folytathatjuk a játékot.
A leszálláskor nem kell teljesen pontosnak lennünk, a gép ha rájön mit akarunk, automatikusan landol.
A programot nagy mértékben nehezíti, hogy az összes transzmittert egyetlen űrhajóval kell felvennünk! Ha közben elveszítjük egy életünket, az összes eddig felvett "dobozt" újra fel kell venni! (Az eredeti helyükre kerülnek vissza.) Az üzemanyagra nagyon oda kell figyelni, érdemes a pajzs rovására egy kicsit többet vinni!
Javasolt néhány POKE alkalmazása...

  48K verzió 128K verzió
Örökélet POKE 50027,182 POKE 50119,0
POKE 50120,62
Végtelen energia   POKE 50607,83
POKE 50610,62
Végtelen rakéta POKE 51618,0 POKE 51708,62
Nem fogy az üzemanyag POKE 51284,0 POKE 50668,83
POKE 50671,62
POKE 50853,83