Dizzy 5
Spellbound Dizzy

1991 - Code Masters

kaland, mászkálós

Spectrum (128k)

Enterprise


A Dizzy 5 részében a készítők igencsak kitettek magukért! A játék több mint 100 (!) képernyőn zajlik, így a történet hosszabb és összetettebb, mint a többi részben. (Ez nem ment a grafika rovására!) A kezelőfelület már ismerős lehet, hiszen a 4. részez képest minimális változások láthatóak csak. Érdekesség, hogy a tárgylistában a tárgyak nevei mellett az ikonok is láthatóak. Most egyszerre 2 tárgy lehet nálunk. A 128K-s változatban - a második részhez hasonlóan - tekercseket is találhatunk, melyeket elolvasva (némi segítséget, vagy épp teljesen használhatatlan üzenetet kapunk a programtól). A különböző ehető gyümölcsök energiánk pótlására szolgálnak, ezeket nem említem meg, ha energiát veszítettünk és ilyet látunk, jó étvágyat! Fontos tudni, hogy ha túl magasról esünk le, ebben a részben csökken az energiánk!
A játékban népes családunkat kell kiszabadítani egy gonosz varázsló fogságából. Segítségünk is akad, barátunk Theo személyében, aki nem mellesleg varázsló. Ha beszélünk vele a játék folyamán, megtudjuk tőle, hogy minden egyes családtagot öt-öt varázscsillag és egy-egy személyes tárgy segítségével ki tud szabadítani (természetesen varázslattal). Célunk tehát a varázscsillagok összegyűjtése, és hogy minden raboskodó családtagunktól egy személyes tárgyat vigyünk hozzá. Családunk meglehetősen népes: Grand Dizzy, Denzil, Daisy, Dora, Dozy, Pogy így el leszünk egy darabig... (Kb. három Dizzy-játék kijönne ebből az egy részből!!!)

A játék elején tanácstalanul állunk, merre is indulhatnánk: jobbra egy nagy bánya-árok állja utunkat (mint az kiderül, a felfele áramló levegő hatására nem tudunk leesni), balra egy nagy gödörbe esünk, amiből első ránézésre nem is tudunk kimászni. Pedig ezen az gödrön egy párszor át fogunk kelni, menjünk tehát balra, majd essünk bele a gödörbe. Egy trambulinra (TRAMPETTE) érkezünk, így ha 3 pattanást várunk, mielőtt lelépünk, nem ütjük meg magunkat. Balra haladva elérjük a gödör bal szélét, azonban itt nincs trambulin. Hozzuk hát ide a túlsó oldalról! (A trambulint csak úgy tudjuk felvenni, ha melléállunk!) Ha nyomva tarjuk a 'fel' irányt, a negyedik pattanás után már elég magasra repülünk, hogy balra ugorva az árok pereméig repüljünk.
Balra haladva zsákutcába érünk, az utunkat álló sziklafal tövében azonban szikladarabokat látunk (HEAVY ROCK). Vegyünk fel egyet, és menjünk vissza a start képernyőre (A STRANGE WORLD). (Az árkon való áthaladást is gyakorolhatjuk...) A szikláknak jobbra, a bányánál vesszük hasznát. A kő súlya miatt le tudunk ereszkedni a felfelé áramló gázok ellenében, Hogy elég mélyre tudjunk süllyedni, azonban nem elég egy kő! A kövek ráadásul homokkövek, így ha letesszük őket, szétporladnak! Szerencsére a kőlelőhelyen van utánpótlás, de a gödrön csak egy kővel tudunk átjutni (két tárgy lehet csak nálunk, és a trambulint is cipelnünk kell ide-oda). A start-képernyőn ugorjunk hát fel a gombára, ami szintén ugródeszkaként szolgál. Ugorjunk fel a középen látható felhőre, melyen egy csillagot találunk, és ide a követ is letehetjük, nem málik szét! Sajnos át kell hoznunk még egy követ a gödrön...
Ha a felhőn leraktuk a második sziklát is, menjünk át még egyszer a "kőbányánkba" (legyünk túl a nehezén...). Itt is találunk egy gombát, ugorjunk hát fel rá. Ugorjunk jobbra, majd rögtön nyomjuk ismét az ugrás ('fel') billentyűt. Egy felhőre ugrottunk fel, innen ugorjunk balra (át a kőbánya feletti lépernyőre (THE GUARY TOP), majd a felhő jobb széléről ugorjunk vissza jobbra. Egy felhőréteggel magasabbra érkeztünk, itt felvehetünk egy újabb csillagot. Most megint balra ugrunk, majd a balra, felettünk látható felhőn keresztül ugorjunk a bal oldali sziklapárkányra.
Meglepő módon egy tópartra jutottunk, a tóban pedig egy bálna úszkál! Abban a tudatban, hogy a bálna nem ragadozó ugorjunk fel a hátára, és így keljünk át a túlpartra. Itt egy kiszögelésen felvehetjük a fékpofát (BRAKE SHOE), és a víz felett - a bálna hátán állva - egy újabb csillaggal bővíthetjük kollekciónkat. A fékpofát rakjuk le egyenlőre a start-képernyőn.
Sajnos még egy sziklát át kell hoznunk... Ha visszaértünk a harmadik szikladarabbal is a start-képernyőre, vegyük fel az itt lerakott fékpofát, és ereszkedjünk le a jobbra lévő tárnában (miután felvettük a tárna szélén fellelhető csillagot). Egy kővel nem vagyunk elég nehezek, hogy a tárna aljág leérjünk, de erre nincs is szükségünk, a felszíntől három képernyőnyit kell csak süllyednünk (tovább nem is tudunk), itt a jobb oldali járatban továbbhaladva egy csilléhez érkezünk. Jelenleg fék nélkül ugyan nem tudnánk vele megállni, mert nincs benne fék. Nálunk pont van egy, így ezt be is szerelhetjük, Ne próbáljuk ki azonban még ki a hullámvasutazást, mert a sín is megsérült a pályán...
Rakjuk le a sziklát, ami azonnal szétporlad. Így fel tudunk emelkedni a felszínre. A start-képernyő felett tárolt két sziklát vegyük magunkhoz, hogy elérjük a bánya mélyebb járatait. Három képernyőnyit süllyedjünk ismét, de most már elérjük a csillével szembeni bal oldali járatot is. Itt meglepő módon egy fát láthatunk, melynek ágain levelek helyett kristályok vannak. Dobjuk le az egyik sziklát, és a fa elé állva vegyük le az egyik kristályt (CRYSTAL LEAVES). Alatta egy csillag van elrejtve! A kristályt eldobhatjuk. A platóra felugorva menjünk balra az út végéig (egy képernyőt). (Itt találkozhatunk Theo-val, aki barátunk és nem mellesleg szintén varázsló, kulcsfigura lesz a játékban.) A bal szélső korlátdarab (WOODEN RAILING) mögött újabb csillagot találunk. Ugorjunk fel, balra, vegyük magunkhoz a kalapácsot (IRON HAMMER).
Menjünk vissza a tárnába, amin leereszkedtünk, majd menjünk jobbra a csilléhez. A csillétől jobbra, a második képernyőn megtaláljuk a sérült síndarabot, amit a kalapáccsal kijavíthatunk. Menjünk tovább jobbra, nézzük meg, hova vezet a sín. Útközben találunk egy csillagot is, majd elérünk egy szakadékhoz. A kalapácsra nem lesz többet szükségünk, letehetjük. Dobjuk el a sziklát is, mert most egy kaszkadőr mutatvány következik: a csillével száguldozva átugratunk a szakadék felett! Szálljunk be a csillébe, majd miután engedve a gravitációnak átrepülünk a szakadék felett, és a - beszerelt fékeknek köszönhetően - sikeresen megállunk, sértetlenül kiszállunk.
Menjünk jobbra, itt óvatosan vegyük fel a csillagot (ne menjünk egészen hozzá, a jobb oldalunkon legyen, mert - mint az itt olvasható tekercsen is áll - omlásveszélyes szakaszra értünk! A platóra ugorva egy zsákot (BAG) is felvehetünk, ami igen praktikus felszerelési tárgynak bizonyul: mostantól nem 2, hanem 4 tárgyat cipelhetünk egyszerre! Ugorjunk fel, a csillag felvétele után balra, vegyük fel a szócsövet (MEGAPHONE), haladjunk tovább balra. Itt egy hídon kell átkelnünk balra, de kb. a képernyő közepén vegyük ki a korlátdarabot, mögötte csillagot találunk. A következő képernyőn még mindig a híd folytatódik, itt a jobb szélső korlátdarab rejt csillagot. Kicsit balra, újabb két korlátdarabot kivéve egy gombát találunk, amit most is ugratónak fogunk használni. Egy felhőre érkeztünk, a bal széléről ugorjunk balra. Zsákutcába jutottunk, de két csillaggal is gazdagabbak leszünk (vigyázzunk a lehulló cseppekre!). Jobbra, ugorjunk vissza a felhőre. A felhőn haladjunk tovább jobbra, majd a következő képernyőn, a felhő jobb széléről ugorjunk jobbra. A járatban haladjunk felfele, az újabb csillag felé. Megint zsákutcába értünk, ezért menjünk le, balra, balra, ereszkedjünk vissza a hídra. A bal oldali hídfőnél egy aranylóherét (GOLD SHAMROCK) kaparinthatunk meg. Akinek még sok "felesleges" élete maradt, az menjen balra, hogy valami rémisztőt lásson, a többiek inkább lefelé menjenek. A csille pályájához értünk vissza, ha még nem tettük volna meg, vegyük fel az itt található csillagot. Menjünk balra, amíg el nem érjük a függőleges tárnát (útközben láthatjuk, hogy a csille visszagurult a helyére.). Sziklák nélkül felrepülünk a helyszínre, balra a start-képernyőn pakoljuk le a lóherét és a szócsövet.
Sajnos újabb négy követ kell hoznunk a gödör túloldaláról... Szerencsére most már van egy nagy zsákunk, így csak kétszer kell fordulni. Vegyünk magunkhoz a négy sziklát, amivel leereszkedhetünk a tárna aljára. Itt egy kiszögelésen kerámiafedelet (CERAMIC LID). Cseréljük ki egy sziklára. Három sziklával egy emelettel feljebb emelkedünk, itt balra menjünk be. Itt egy hatalmas mérleget látunk, a bal serpenyő alatt egy ellensúly zárja el az utat lefelé. Ugorjunk rá a jobb serpenyőbe, és rakjunk bele valami nehezet, mondjuk egy sziklát. Máris szabad az út lefelé.
Le, majd menjünk balra, ahol találkozunk Grand-Dizzy-vel. Tőle megtudjuk, hogy a titokzatos gonosz varázsló régi ismerősünk: Zaks. Előadjuk tervünket, hogy barátunk Theo segítségével kiszabadítjuk családunkat. Ez fejenként öt csillagba kerül, és mindenkitől kell vinni egy személyes tárgyat, hogy a szabadító-varázslat sikerüljön. A nagypapa egy nagyothalló-készüléket (EAR TRUMPET) ad nekünk. A gomba segítségével hagyjuk el a termet, itt ismét a gomba segítségével ugorjunk fel a mérleghez (a gomba jobb szélére kell ugrani, és onnan jobbra). Ha eldobunk egy sziklát, felemelkedhetünk a tárnában két emeletet, balra eljuthatunk Theo barátunkhoz. A nagyothalló készüléket odaadva neki, máris kiszabadítja Grand-Dizzy-t.
Menjünk jobbra, a nagyothalló készüléket lerakhatjuk, és a nálunk lévő sziklát is. Így felemelkedhetünk a felszínre újabb két szikláért. Ha megvan a két szikla, vegyük magunkhoz a szócsövet is. Menjük le három emeletet, és menjünk balra Theo felé. Dobjuk el a két követ, és vegyük fel a nagyothalló készüléket. A platformra felugorva balra, fel, balra. Itt találkozunk Denzil-el, aki egy zárt cellában raboskodik, így eddig nem tudtunk vele beszélni. Álljunk Denzil fölé, és használjuk a szócsövet (a nálunk lévő hallókészülékkel padig hallhatjuk Denzyl-t is. Előadjuk neki tervünket, és ad egy babát (DENZIL'S VIBES), illetve Denzil hangrezgéseit (érti ezt valaki???) Mindegy, vegyük fel, és vigyük el ezt is Theo-hoz (jobbra, le).
Theo-nak megmutatva Denzi babáját már két családtagunk szabadult ki a rabságból. Menjünk fel a felszínre, a start-képernyőre. Rakjuk le Denzil babáját, a szócsövet a hallókészüléket és a fedelet is. Hozzunk három sziklát, és vegyük magunkhoz a lóherét. Ereszkedjünk le négy emeletet, itt jobbra a vezérlőtermen (CONTROL ROOM) menjünk a folyosó végéig, és vegyük fel a csillagot. Ereszkedjünk le a tárnában még egy emeletet, térjünk be a jobb oldali járatba. Az emberevő virágon átugorva (aki szerencsére a tojást nem szereti), keljünk át a tavacskán. Zsákutcába értünk, először vegyük fel a csillagot, majd beszéljünk az itt álldogáló kalapos úriemberrel (Leprechaun). Ez egy kis mesebeli manó, adjuk oda neki a lóherét, cserébe kapunk egy "furcsa" talizmánt (WEIRD TALISMAN). Dobjuk le két követ, és emelkedjünk fel három emeletet. Balra egy medvebarlangot találunk, aki egyenlőre nem enged át a túloldalra, előtte viszont egy üvegkorsót (GLASS JAR) találunk.
Következő ereszkedésünkhöz két kőre van szükségünk. Az üvegkorsót tehát egyenlőre rakuk le a start képernyőn, hogy legyen a hátizsákunkban elég hely. A csilléhez kell eljutnunk (3 emeletet le, jobbra). Természetesen most is kövek nélkül kell átugratnunk a szakadékot. Most azonban balra, a szakadék felékell indulnunk, és egy vakmerő ugrással beugranunk a barlangi tóba. Bár Dizzy úszótudománya fejlődött az abszolút nullához képest, csak rövid ideig bírjuk ki levegő nélkül, így sietnünk kell. Miután a vízbe estünk, gyorsan menjünk jobbra. A talizmán megvéd az itt tanyázó viziszörnytől, így ki tudunk mászni a vízből és mehetünk tovább jobbra. Itt a megfelelő pillanatban essünk be a vízbe, rá a gombára, és ugorjunk át a jobb oldalra a búvárfelszereléshez (AQUALUNG). Miután magunkra öltöttük a búvárfelszerelést, már bírjuk a vizet, de persze a "vadállatokat" továbbra is kerülgetni kell. Most már összeszedhetjük a tóban található csillagokat (itt, és két képernyővel balra, összesen 2 csillagot). A vízből csak a bal oldalon tudunk kimászni.
A búvárfelszereléssel új, eddig elérhetetlen helyek felfedezésére indulhatunk! Menjünk vissza a start-képernyőre, és pakoljunk le mindent (talizmán), kivéve a búvárfelszerelést. Keljünk át balra a gödrön, haladjunk a kőbányáig, majd a már ismert módon a gomba és a felhők segítségével jussunk el a tópartig, amiben a bálna úszkál. Vessük be magunkat a vízbe, és menjünk addig, amíg az út végén egy nedves faágat (SOGGY LOG) találunk. Közben felvehetjük az utunkba kerülő két csillagot. (Az egyik nem látszik: ez a piros vizinövény mögé van elrejtve!) A start-képernyőre visszafelé vegyünk magunkhoz két sziklát is (a búvárfelszerelést addig a gödörben hagyhatjuk). A két sziklával ereszkedjünk a tárnában 3 emeletet, majd menjünk oda, ahol Denzil-t kiszabadítottuk (jobbra, fel, jobbra). Jobb oldalon egy hatalmas tűz ég, tegyük le itt a nedves faágat, ami rögtön füstölgő faág (SMOKING LOG) lesz. Mehetünk a felszínre.
Sajnos a következő ereszkedésünkhöz 3 kő kell és a búvárfelszerelés (először a gödörből hozzuk ki a búvárfelszerelést). A faágat rakjuk le, a búvárfelszerelést öltsük magunkra és ereszkedjünk le öt emeletet. Menjünk be jobbra, az emberevő virághoz, a köveket lerakhatjuk. Ugorjunk bele a vízbe és szerezzük meg az esernyőt (UMBRELLA). A jobb oldali mederfalon ki tudunk mászni a vízből. Emelkedjünk a felszínre. (Vigyázzunk, az esernyővel magasabbra lök a légáramlat!)
Eddig nem jártunk a tárnától jobbra (esetleg a kíváncsiak), de most az üvegkorsóval, füstölgő faággal, és az esernyővel, mézet megyünk gyűjteni a méhekhez. Jobbra haladva egy záporon kell áthaladnunk. Ha esernyő nélkül jönnénk, a füstölgő faág megint vizes lenne, amit nagyon nem akarnánk (megint le kellene mennünk, meggyújtani). A következő képernyőn megtaláljuk a darázsfészket, szerencsére a füstölgő faágtól elmenekülnek a vad méhek, nem fognak bántani. A darázsfészek alá lerakva a korsót, megtelik mézzel (JAR OF HONEY). A faágat és az esernyőt lerakhatjuk.
Kézenfekvő, hogy a mézet a medvéhez érdemes vinni. Ehhez szükségünk lesz egy kőre, majd a tárnában két emelet ereszkedjünk, és menjük balra. A medve elé tegyük le a mézet, aki természetesen rögtön ráveti magát. Sajnos pár pillanat alatt befalja a mézet, és visszacammog a helyére, ezért gyorsan át kell ugorni fölötte (a gombára lépve). A medve mögötti barlangban felvehetjük a borsszórót (POT OF PEPPER), és egy halom csontot (PILE OF BONES), valamint egy csillagot. Kifelé a medvét könnyen átugorhatjuk a mögötte lévő gomba segítségével, és az üveget se felejtsük itt.
A start-képernyőn (ha van még hely...) pakoljunk le, a búvárfelszerelés, és a bors maradjon nálunk. Menjünk el ismét balra, a kőbánya feletti tóhoz. Nehéz mutatvány következik: a bálna hátán lovagolva, a bal oldali sziklafal mellett használjuk a borsszórót! A bálnának ez nagyon nem tetszik, fújtat egy hatalmasat, és minket felrepít a sziklapárkány tetejére. Itt újabb csillaggal leszünk gazdagabbak, majd menjünk balra. A következő képernyő jobb oldalán, a fűcsomó mögött újabb csillag van! Balra, az út végén találkozunk Denzil-lel. Ő egy ZX81-et (SINCLAIR ZX81)-et ad nekünk. A bors szórót lerakhatjuk. A start pálya felé vigyünk két követ is (a búvárfelszerelést megint a gödörben kell hagyni). A két kővel és a ZX81-el ereszkedjünk le Theo-hoz, és mutassuk meg neki. Immár három családtagunk szabad.
Ereszkedjünk le a két kővel még egy emeletet, és menjünk jobbra a vezérlőterembe (THE CONTROL ROOM). Itt a számítógép asztal bal oldalán látható csatlakozóba beillesztve a ZX81-et, beüzemeljük a bánya vezérlő rendszerét, mely a csőposta-rendszert is üzemelteti. Ha jobbra megyünk ki is próbálhatjuk: ha beleugrunk a lila csőbe, a szivattyú-házba (THE PUMP STATION) jutunk (egyenlőre inkább menjünk is rögtön vissza).
Hasonló csövet láttunk már máshol is, mégpedig a húsevő virág alatt! Szerencsére a tojásért annyira nem volt oda, de egy halom csontnak biztosan örülne... Megérzésünk nem csal: ha három kővel leereszkedünk a húsevő virághoz, és ráállva elővesszük a csontokat, habozás nélkül bekap a csontokkal együtt és igénybe vehetjük a csőposta szolgáltatásait. Sajnos a túlsó végen nagyon hamar megfulladunk, így levonhatjuk a konzekvenciát: még egyet kell fordulnunk három kővel és a búvárfelszereléssel... A húsevő virágra tehát a csontokkal és a búvárfelszeléssel álljunk rá! (Ugyebár három kővel tudunk leereszkedni ide, tehát külön-külön, tudjuk csak ezeket lehozni.) A túlsó oldalon először a bal szélső lila növény mögötti csillagot szerezzük meg. Ezután derítsük fel a terepet jobbra. A második képernyőn vegyük fel a lila hínárt (TASTY SEAWEED) és egy újabb csillagot. Jobbra-felfelé haladva az út végén a kék növény mögött újabb csillag vár ránk. Más választásunk nem lévén menjünk vissza balra a csőig, és a baloldali párkányról ugorjunk bele. A csontot hagyjuk a húsevő virágnál, hisz itt lesz még használatos.

Általában ilyenkor szokták írni, hogy "innentől a megfejtést az olvasóra bízzuk", ugyanis eddig sikerült eljutnom. A WOS-on is csak "félkész" megoldás van, a C64 verzió pedig teljesen más! (Korántsem olyan "grandiózus, mint a Spectrum verzió!!!)

Végtelen energia: POKE 40768,0

Térkép, Térkép