Dark Sceptre

1987 - Beyond

stratégia

Forrás:
Sinclair Spectrum Játék és program 5.

Spectrum (48k)

Enterprise

Mike Singleton már régebben is hírnevet szerzett magának a Lords of Midnight és folytatása, a Doomdark's Revenge megírásával. 1987-ben megjelent két újabb kalandprogramjával sem okozott családőst: Singleton stílusához hűen a stratégiai/kaland kategóriába sorolható. A Throne of Fire egy észak-angliai testvérháborút mutat be. A játék sok érdekességgel szolgál, de talán kissé túl bonyolultra sikeredett és emellett nem sikerült annyit fordítani a kivitelezésre, amennyit egy ilyen patinás névvel rendelkező szerző programjától elvárna az ember. A másik alkotásáról, a Dark Sceptre-ről (Fekete Jogar) éppen ellenkező előjellel beszélhetünk: erről a programról nyugodtan elmondhatjuk, hogy a Spectrum színkezelésében, grafikájában és hangjában a maximumot nyújtja.
A történet a középkor elején, a vikingek birodalmában játszódik. Mielőtt a vikingek elindultak volna hatalmas hódító kalandozásaikra, az ország legnagyobb törzseinek uralkodói egymás ellen fordultak. A küzdelem a hatalmat jelképező fekete jogarért folyik: amelyik törzs megszerzi, katonailag a többi fölé kerül és övé lesz a viking birodalom fölötti teljes uralkodás joga.

A játék során nem csak egy embert, hanem az egész hadsereget kell irányítanunk, közvetett parancsok segítségével. Alaphelyzetben, azaz nem a parancsfunkcióban (ld. később) a jobbra-balra ('O'-'P') gombok segítségével választhatunk a törzs harcosai között, akik elszórtan kóricálnak a csatatéren (ld. térkép). Mint már említettük, feladatunk a jogar és egyben a döntő katonai fölény megszerzése. A játék elején sajnos egyik sincs a birtokunkban. Ebből az előnytelen helyzetből azonban elég ügyességgel és sok szerencsével győztessé verekedhetjük ki magunkat. Esélyünket növeli az is, hogy a harcban álló hét törzs nem csak minket, hanem egymást is támadja. A saját seregünk mellett harcban, áll még Umbarg, Verdam, Tyrian, Kyano, Aurin és Grisul törzse. Ezek közül a legerősebbnek mindenképpen az Umbarg-okat mondhatjuk, mivel náluk van a jogar. Elhúzódó háború esetén ezzel a hatalommal könnyen leigázhatják a többi kisebb törzs seregét. A játék elején mindenki az Umbargok ellen Fordul.

A seregekben nyolc különböző beosztású és minősítésű katona van, akik más és más feladatok elvégzésére alkalmasak (ez nem jelenti azt, hogy a csapat csupán nyolc főből áll). Nézzünk most egy rövid jellemzést a nyolc harcostípusról:

A képernyő felső kétharmad része a tulajdonképpeni hadszíntér, itt jelennek meg a hátterek, figurák, itt folyik a harc. Az alsó részen jobbról balra haladva a következőket láthatjuk: legszélen egy igen ötletes időmérő szerkezet, amelyen figyelemmel kísérhetjük a hold és nap váltakozását. Két napfelkelte közti idő természetesen egy napot jelent, persze a gép órája szerint (egy nap kb. 8 perc). Az időmérő mellett egy kis naptár jelzi, hogy hányadik napja folyik a háború. A naptár fölött jeleníti meg a gép a képernyőn látható harcos nevét, és hogy éppen a birodalom melyik pontján van (több mint 4000 (!) helyszín van a játékban). Ezek mellett találhatóa "radar", amely a nagy térkép (ld. később) egy kinagyított részletét mutatja. A "radaron" levő kis kocka jelez minket. Sajnos az ellenség nincs feltüntetve.
A radar mellett található az az öt fő parancs, amellyel a csapatot irányíthatjuk. Nézzük át, melyik milyen célt szolgál:
WATCH: Készenléti állapot, rögtön arra az emberre ugrik, aki éppen harcol.

SCAN: Megjeleníti a képernyőn a nagy térképet. Itt csak megtekinthetjük, de egy másik opcióval (ld. később) mozogni is tudunk rajta. A fehér kocka mutatja az aktuális harcost, míg a sárga kockák egyéb saját figurát jelentenek.

CHECK: Ezzel az opcióval vizsgálhatjuk meg az aktuális harcos személyiségét, strapabírását és egyéb tulajdonságait. Az opcióban a következő dolgokat jeleníti meg a program:
-ORDERS (parancsok): Itt jelennek meg az aktuális harcosnak beírt parancsok. Mivel egy parancs végrehajtása hosszabb ideig eltarthat (pl. ha valakit keresni vagy követni kell), itt olvashatjuk le majd később, hogy mit is csinál az emberünk. Thrall kivételével minden harcosnak három parancsot adhatunk meg, először mindig a legutoljára kiadott utasítás lép érvénybe.
-QUALITIES (minősítések): Az aktuális harcos legfontosabb külső és belső jellemzőit tekinthetjük át. Ezeket ismerve mérlegelhetünk egyes lépéseket. Természetesen csak saját embereink tulajdonságaiba leshetünk bele. A játék során a következő tulajdonságokkal találkozhatunk:

BLUNT korlátolt, nehézkes, buta
BOLD merész, vakmerő, határozott
BRAVE bátor, derék
BRUTHLESS brutális, kegyetlen
COWARDLY gyáva
FEEBLE gyenge, erőtlen, puhány
FLAGYING lázító
FOOLISH buta, ostoba
INCISIVE éles elme
LOYAL hűséges, kitartó
MASTERFUL mesteri, kiváló
MERCIFUL irgalmas, jóságos
OBEDIENT engedelmes, szófogadó
PERSUASIVE megnyerő, meggyőző
STRONG erős, szilárd
SWIFT gyors, sebes
TIMID félénk, bátortalan
TIRELESS fáradhatatlan
TREACHEROUS álnok, alattomos
UNRULY engedetlen, szilaj
WISE bölcs, okos, megfontolt

-CARRYING (rendelkezik): Itt jelzi ki a gép, hogy milyen tárgy vagy eszköz van az aktuális harcosnál. A játék során a következő tárgyak, fegyverek, eszközök kerülhetnek elő, mindegyikből lehet GOLDEN/SILVER/SHINING/DARK (arany / ezüst / fényes és fekete):

SWORD kard
AMULET amulett
RING gyűrű
SCEPTRE jogar
BOOK könyv
CUP kupa
CRYSTAL kristály
CROWN korona
ANYTHING bármi

Ezek a CHECK opció által elérhető lehetőségek.

PLAN: Ebben a menüben adhatjuk ki a parancsainkat az aktuális harcosnak. Egy-egy tett végrehajtásához ki kell választanunk a meglevő szókészletből az általunk kívánt parancsot. A kérdezés/válaszolás eljárás a képernyőt használja mindaddig, amíg a parancs kiadását be nem fejezzük. Tekintsük át a Dark Sceptre szókészletét:

Támadó funkciók
FOLLOW követni RELEASE feloldani varázslat alól
PROTECT megvédeni THREATEN fenyegetni
STALK lopakodni CHALLENGE kihívni
HARRASS bosszantani PERSUADE meggyőzni, rábeszélni
AVOID kikerülni BRIBE megvesztegetni
FIND megkeresni, felkutatni JOIN csatlakozni, egyesülni
KILL megölni GIVE TO adni valakinek
BEWITCH megbabonázni, elbűvölni BEFRIEND megbarátkozni
PETRIFY megdermeszteni INSULT bántalmazni, sérteni
CURSE megátkozni WAIT FOR várni valakire
CHARM elvarázsolni AMBUSH lesben állni, elrejtőzni

Az említett 22 szó bármelyikének kiválasztása utána gép megkérdezi, hogy melyik csapat melyik emberére vonatkozik a kiadott parancs. Például, ha azt akarjuk, hogy a harcosunk keresse meg az Umbargok varázslóját, akkor a következő szavakat kell választanunk: FIND UMBARG'S MYSTIC

Tárgyakra vonatkozó utasítások:
TRACK nyomon követni TAKE felvenni
GUARD őrizni, óvni GRAB megragadni
SEEK keresni, kutatni USE használni

Ez a hat szó a játékban előforduló tárgyakkal történő manipulációira szolgál. Az ige kiválasztása után a gép megkérdezi, hogy milyen tárgyra vonatkozik utasításunk. A tárgyak jellegüket tekintve a CHECK parancs CARRYING opciójánál ismertettek lehetnek.

Stratégiai jellegű parancsok:
BLOCK elzárni, blokád alá helyezni ROAM csatangolni, barangolni
DEFEND megvédeni WAIT várakozni
WAIT AT várni valahol AS BEFORE a korábbi parancs érvényes
GO TO menni valahová    

A stratégiai Parancsok választásakor megjelenik a nagy térkép, ahol - egy kurzort izgatva - ki kell jelölnünk a parancs végrehajtásának helyét. Természetesen csak olyan helyet adhatunk meg, amelynek van meghatározott neve.

QUIT: ennek az opciónak a használatával nemcsak megszakíthatjuk, hanem ki is menthetjük a játékot. Nem véletlen, hogy nem azt mondtuk "a játék állását menthetjük ki", mert a SAVE funkció a Multiface-hez hasonlóan működik, azaz a teljes játékprogramot menti ki az adott állásban (kb. 40000 byte hosszúságban).

Mivel a játék megoldásához rengeteg variáció kínálkozik, mi csupán néhány fontosabb tanácsot közlünk:
1. Jó taktika, ha megpróbáljuk magunkba olvasztani a kisebb törzseket és egy nagy sereggel indulunk az Umbargok ellen. Az ellenség mi oldalunkra való átállítása kétféleképpen történhet: megvesztegetéssel vagy varázslással. A megvesztegetés elsósorban csapatunk színvonalának mennyiségi és nem minőségi növelésére szolgál, mivel elsősorban a bugyutább harcosok vesztegethetők meg (Thrall-ok, Fool-ok, de az Assasinok is). A lepénzelés a BRIBE utasítás segítségével történhet. Sajnos csak akkor tudjuk ezt a funkciót használni, ha van nálunk valamilyen kincs (kard, kupa, korona stb.) - ezek pedig elég korlátozott számban találhatóak a játékban. Igaz ugyan, hogy értékesebb ereklyékkel értékesebb fickókat is megnyerhetünk, de pl. Mystic-et sohasem. A varázslás már sokkal biztosabb módszer. Ebben az esetben a játék főszereplője Mystic lesz. A varázslás menete a következő:

2. Saját királyunkat ne vigyük el a Start helyről, mert röviddel a játék kezdete után egy ellenséges király fog megjelenni, akit a már ismertetett módon át tudunk állítani a mi oldalunkra. Így máris egy értékes figurához jutunk.

3. Az egész játék megnyerésének szempontjából nagyon fontos, hogy sikerüljön az Umbarg sereg Assasin-jának átállítása.

4. A legerősebb és leghasználhatóbb figurák a Mystic-ek. Jó taktika, ha megpróbáljuk őket behálózni. A probléma csupán annyi, hogy ők is ugyanúgy lefagyaszthatnak, elvarázsolhatnak stb., mint mi őket. Ezért itt csupán a gyorsaság és a szerencse dönt. Ha megnyerünk egy Mystic-et, mindig érdemes kimenteni az állást. Umbarg Mystic-jét jobb ha megöljük. Bizonytalan figura.

5. Könnyen megeshet, hogy saját emberünket éri valamilyen bűbáj vagy átok, ez saját Mystic-ünkkel is megeshet. Megátkozott figuráink tulajdonképpen semmilyen veszteséget nem jeleznek, de ha harcra kerül a sor, biztos a pusztulásuk. A harcban ugyanis az győz, akinek jobb tulajdonságai vannak. Persze ilyen esetben is van kiút: ha bármelyik harcosunk meg van átkozva, a Mystic-kel dermesszük le, átkozzuk meg, varázsoljuk el és élesszük fel (mintha egy megszerzendő ellenséges harcos lenne . Ezután harcosunk újjászületve ébred. Gond csupán akkor van, ha a Mystic-ünk fagy le, mivel ő saját magát nem tudja elvarázsolni. Ennek megelőzése végett, biztonsági okokból, mindig legyen az oldalunkon minimum két Mystic.

6. Vannak teljesen használhatatlan és esélytelen figuráink is, akikből mégis hasznos fickókat faraghatunk. Mindez a JOIN ENEMY utasítás segítségével történhet, amely az ellenség soraiba való beépülés, azaz a kémkedés fogalmának felel meg. Ezután figuránk már ellenségként mozog, mi viszont továbbra is figyelemmel kísérhetjük beleláthatunk utasításaiba. Így kifürkészhetjük az ellenség taktikáját.

7. Érdemes Mystic-ünk mellé egy állandó kísérőt rendelni, aki egy esetleges kihívás esetén (CHALLENGE) feláldozza magát, ha a varázsló nem tudja megbénítani az ellenfelelet. Ez a kísérő legyen például a mindenrre használható Thrall. Neki írjuk be: PROTECT YOUR OWN MYSTIC (védd meg a varázslódat). Persze egy állandó követő utasítást is meg kell neki adni, hogy kísérje is (FOLLOW).

8. Ha elég sok emberrel rendelkezünk, és van legalább három Mystic az oldalunkon, elindulhatunk az Umbarg's Reaper, a fekete hóhér megtámadására, aki köztudottan a fekete jogar őrzője.

A jogar megszerzéséhez három ember szükséges. Ebből az első legyen Assasin. Ő elég erős ahhoz, hogy a Tirianok királyával (Tirian's Thane) megküzdjön, vele ugyanis mindenképp találkozni fogunk. Középütt haladjon Mystic, a szokásos varázsló utasításokkal. Hátul bármilyen erős fedező figura mehet. Ha sikerül teljesíteni a játékot, láthatjuk büszkén elvonuló seregünket...

Térkép