1985 - Ocean sport | Spectrum (48k) Enterprise |
A Spectrum-ra írt sport játékok között színvonalasnak számító program. A Winter Games-hez hasonlóan nem egy sportágban bizonyíthatjuk tudásunkat, hanem több sportágban egymás után, de itt elsősorban a nyári sportágakkal találkozhatunk. A program 48K-s Spectrum változata két különálló programból áll, mindkét programban négy sportág kapott helyett. Létezik a program 128K-s változata amely a két részen kívül további 4 sportágat is tartalmaz, és egyben van a memóriában az egész. Betöltés után az első dolgunk az irányítás kiválasztása. Billentyűzet mellett játszhatunk Kempston, Cursor, vagy Interface botkormánnyal is. Ezt követően beírhatjuk hárombetűs monogramunkat, ami nem a hagyományos módon történik, hanem a billentyűzet segítségével "rakhatjuk" ki a nevünket. (A kis "e" betű az ENTER-nek felel meg.) Nevünk beírása után indul a játék. A játékmenet némileg rendhagyó a sport-programok között. Három életünk van minden sportágban meghatározott kvalifikációs szintet kell elérni. Ha nem sikerül teljesíteni a követelményt, elvész egy életünk, de folytathatjuk a versenysorozatot. Ha teljesítettük az összes sportágat, újra az első következik, de a kvalifikációs szintek "szigorúbbak". A sportágak teljesítéséért pontot kapunk, célunk minél magasabb pontszám elérése.
Az első részben a következő sportágakkal találkozhatunk:
Pisztoly lövészet A véletlenszerűen felénk forduló céltáblákon kell a lehető legjobb találatot elérni (a legpontosabb találat 600 pontot ér). Nincs sok időnk célozni, mert a céltáblák csak egy ideig láthatóak. A célkereszt irányítása első látásra egy kicsit furcsa, de hamar meg lehet szokni: a 'balra' billentyűvel felfele mozgathatjuk a célkeresztet, a 'jobbra' irány nyomva tartásával pedig vízszintesen mozgathatjuk a célkeresztet a céltábla irányába. A célkeresztet csak akkor tudjuk mozgatni, ha egy céltábla már felénk fordult. Lövés után a célkereszt a kiindulópontjára kerül. Összesen három fordulót kell teljesítenünk, egy fordulóban 8 lövést kell teljesítenünk. A képernyő bal alsó sarkában egy kinagyított céltáblán az eddigi találatainkat láthatjuk, a jobb alsó sarokban a legutolsó találatunkért járó pontszámot láthatjuk. Felül jobb oldalon az eddig elért 3 legjobb eredményt láthatjuk. Bal oldalon felül a pontszámunk követhetjük nyomon, alatta a sárga mezőben a löszereink számát mérhetjük le, ettől balra pedig a három fordulóban elért össz-pontszámunk látható. Az első szinten 2400 pontot kell teljesítenünk (egy körben), ez elég könnyen teljesíthető. |
Biciklizés Senki ne számítson Milkrace színvonalú bicikliversenyre, egy klasszikus botkormány-rángatás következik! A startpisztoly elsülése után nincs más dolgunk, min a botkormányt a lehető leggyorsabban (eszeveszett módon) jobbra-balra rángatni... Ellenfelünk nincs, csak az idő ellen küzdünk. A képernyő alján bal oldalon a sebességünket, jobb oldalon a részidőnket láthatjuk. Felül jobb oldalon -a többi sportághoz hasonlóan- a legjobb 3 eredményt, bal oldalon a pontszámunkat és a kvalifikációs szintet látjuk. Az első szinten 45 másodperc alatt kell teljesítenünk a versenytávot, ez valószínűleg senkinek nem fog nehézséget okozni. |
Toronyugrás Három próbálkozásunk van összesen. A kvalifikációs szintet a három ugrás össz-pontszámával kell teljesíteni. Sajnos a medence szélén helyet foglaló bírók meglehetősen szigorúan értékelik produkciónkat. A tűz gomb megnyomásával tudunk ugrani, ekkor egy pár ugrással lendületet szerzünk, majd a botkormány jobbra vagy balra nyomkodásával tudunk előre pörögni. A magasabb pontszám elérése érdekében a vízbeérést fejjel próbáljuk eszközölni, ugorhatunk "talpast" is, de a bírók nem értékelik nagyra az "alternatív megoldásokat". Az első szinten 60 pontot kell elérnünk, itt bizony könnyen elveszíthetjük egy életünket... |
Óriás műlesiklás A nyári sportok után -meglepő módon- egy téli sport következik, síelni fogunk. A zöld jelzés után a botkormány jobbra-balra rángatásával szerezhetünk kezdősebességet, majd a tűz gomb újabb megnyomásával sorsunkat a gravitációra bízhatjuk. Vigyázzunk, nem szabad kaput kihagyni, mert kizárnak a versenyből! Ha csak "legázoljuk" a kapu szélét jelző zászlót, az is érvényes. A pálya vonalvezetése szerencsére nem túl nehéz... A botkormány jobbra-balra irányával tudunk kanyarodni, de vigyázzunk, az éles kanyarokban csökken a sebességünk. Próbáljunk meg nagy ívben vett kanyarokkal közlekedni. A pályát kétszer kell teljesíteni, de ebből elég csak egyszer teljesíteni a kvalifikációs szintet. A képernyőn a szokásos kijelzők láthatóak. Az első szinten a kvalifikációs idő 65 másodperc, ami nem jelenthet problémát. |
A második rész sportágai:
Evezés Az első rész bicikliversenyéhez hasonlóan konstruktív izgalmak előtt állunk. A startpisztoly elsülése után a botkormány eszeveszett jobbra-balra rángatásával tehetünk szert minél nagyobb sebességre. A helyzetet fokozza, hogy ellenfelünk is van, amit a gép irányít (a piros evezős vagyunk mi). A gép által irányított versenyző mindig maximális sebességgel halad, tehát nem nagyon fogjuk tudni megverni. Szerencsére nem is ez a cél, csak a kvalifikációs időt kell itt is teljesítenünk (ez az első szinten 40 másodperc). A képernyőn látható kijelzőkre nem érdemes szót pazarolni, a szokásos dolgokat láthatjuk. |
Büntető rúgás Most a foci világába teszünk egy kis kitérőt. Persze senki nem számítson Match Day II színvonalú focimérkőzésre, itt a büntetőrúgást gyakorolhatjuk. A büntetőrúgáshoz a tűz gomb megnyomásával tudunk nekifutni. Ilyenkor lendületet kell szereznünk, ami a kapuralövés sebességét határozza meg (a lövés erősségét a jobb alsó sarokban láthatjuk). A képernyő bal alsó sarkában látható kis kijelzőn a focipálya részletét láthatjuk, rajta egy pont jelzi a mi pozíciónkat. Amikor elérjük a tizenhatos vonalát, megjelenünk a játékképernyőn, ilyenkor már nem kell rángatni a botkormányt. (A képernyő bal alsó sarkában vált a kisképernyő, a kaput szemből látjuk rajta, ez a célzást hivatott segíteni.) Amikor elérjük a labdát, a tűz gomb és a jobbra irány megnyomásával lőhetjük el a labdát. A tűz gomb nyomva tartásával állíthatjuk be, milyen szögben akarjuk ellőni a labdát. A lövés szögét az ANGLE feliratú kijelző mutatja. Vigyázzunk, ha korán nyomjuk meg a tűz gombot, elhibázzuk a büntetőt, ha pedig túl sokáig tartjuk nyomva a tűz gombot, könnyen mellé lőhetjük a labdát. Ha nem tartjuk nyomva a jobbra irányt, egyenesen a kapusba lőjük a labdát. Összesen öt próbálkozásunk van. Az első szinten 2000 pontot kell elérnünk, ehhez legalább három büntetőt be kell lőnünk, ami nem túl nehéz feladat némi gyakorlás után. |
Síurgás A második részben sem maradunk ki a téli sportok örömeiből! Ezúttal síugrásban kell bizonyítani bátorságunkat. A startpisztoly eldördülése után a botkormány jobbra balra mozgatásával tudunk gyorsulni. Figyelem, a botkormány eszeveszett rángatását a sánc végéig ne hagyjuk abba, mert lassulni fogunk! Amikor sánc szélére érkezünk, a tűz gomb megnyomásával ugorhatunk el. Ezután egy hosszú repülés következik, a manőver következő sarkalatos (és legnehezebb) pontja a földetérés lesz. A talajfogás a tűz gomb megnyomásával történik, de a pontos időzítés nagyon fontos. (Az utolsó pillanatban kell megnyomni a tűz gombot.) Ez a játék egyik legnehezebb része! A képernyő jobb alsó sarkában az eddiektől eltérően a megtett távolságot láthatjuk. A képernyő jobb oldalán a sísáncot láthatjuk oldalsó, és felső nézőpontból, amin mi magunk is jelölve vagyunk, megkönnyítve a tájékozódást. Az első szinten a kvalifikáláshoz legalább 60 métert kell megugorni, amihez három próbálkozásunk van. |
Kötélhúzás Az utolsó "sportág" némileg kakukktojás a előzőekhez viszonyítva. Nem valószínű, hogy a kötélhúzás a közeljövőben olimpiai szám lesz... Mindenek előtt ellenfelet kell magunknak választani nyolc megtermett legény közül, amit a botkormány jobbra-balra mozgatásával tehetünk meg. A nyolcadik a legerősebb ellenfél. Felül láthatjuk, hogy legalább melyik ellenfelet kell legyőznünk ahhoz, hogy továbbjussunk. Maga a küzdelem rendkívül egyszerű, a szokásos botkormány jobbra-balra rángatásával növelhetjük a "húzóerőt", amit alul a képernyő közepén láthatunk. Összesen három lehetőségünk van, minden forduló előtt ellenfelet kell választanunk. |
A játék 128K-s változatban a második rész után a következő sportágakkal találkozunk:
Hármasugrás Mindenekelőtt neki kell futni az ugráshoz. Ezt a szokásos botkormány rángatással tehetjük meg. A vonal elérése előtt el kell ugornunk. Ezt a tűz gomb megnyomásával tehetjük meg (ez sok csodálkozásra még nem ad okot), de a tűz gomb nyomvatartásával szabályozhatjuk, hány fokos szögben ugrunk el (értelemszerűen a 45 fokos szög az ideális). Hármasugrásról lévén szó, háromszor kell elugornunk. (Háromszor kell megnyomnunk a tűz gombot.) A képernyő közepén láthatjuk, a három ugrás szögét. Összesen háromszor próbálkozhatunk. Az első körben 12.8 méteres ugrással kvalifikálhatjuk magunkat, ez nem jelenthet problémát. |
100 méteres síkfutás Nem hiszem, hogy aki idáig kitartott, annak problémát jelentene ez a rész. Gondolom mindenki kitalálta, hogy a ismét a botkormányt fogjuk erőteljesen amortizálni (vagy épp a billentyűzetet). Még a háttér is ugyanaz mint a biciklizésnél. A szintidő 13 másodperc, nem jelenthet problémát (hacsak nem törik le a futam közben a botkormány nyele). |
Gerelyhajítás |
110 méteres gátfutás A 128K-s változatban túlsúlyban vannak az atlétikai sportágak. Ennek szellemében most gátfutásban fogunk szerepelni. Talán nem meglepő, hogy ismét a botkormányt fogjuk rángatni. Természetesen a gátakat valahogy át is kell ugorni, ezt a tűz gomb pontos időzítéssel történő megnyomásával érhetjük el. Az sem baj, ha ledöntjük a gátat, ilyenkor viszont jelentősen lassulunk. A szintidő 15 másodperc. Ha nem taroljuk le az összes gátat, nem lehet probléma. |
Összességében egyszerű, de szórakoztató játékkal van dolgunk, aki joystick-al játszik annak felhívom a figyelmét, hogy törött botkormányt nem nagyon fognak garanciában (se) kicserélni, a javítás pedig meglehetősen drága lesz...
Enterprise-on a második részben ne válasszuk a beépített botkormányt, mert nem működik (lehet, hogy a fenti okból kifolyólag BAM-soft meg akarja kíméli gépünket a maradandó károsodástól?).