Cyrus IS Chess

1983 - Sinclair Research Ltd.

sakk

Spectrum (48k)

A játék megjelenésével egy időben a Sinclair és az Intelligent Software egy felhívást tett közzé, amit David Levy, az IS elnöke így fogalmazott meg: "Hajlandóak vagyunk 5000 fontba fogadni, hogy a Cyrus meg tudja verni bármelyik másik sakkprogramot, amely jelenleg kereskedelmi forgalomban kapható Spectrumra".
Az Intelligent Software sakkprogramja Spectrum-on valóban a legjobbak közé tartozik, mi sem bizonyítja ezt jobban, mint, hogy megnyerte a második európai Microcomputer sakkbajnokságot. A program magasan veri a kortárs sakkprogramokat tudásában, funkcióiban. A program kezelése példásan kényelmes! Az alapvető megnyitásokat 4-5 lépés erejéig saját adatbázisából "pakolja ki". A programnak 16K-s változata is van, amely ugyan néhány kényelmi szolgáltatással szegényebb és a megnyitás-adatbázisa is kisebb, de kezelése azonos a 48K-s változattal.
A képernyő felépítése nagyjából a megszokott, a kényelmet szolgáló újítás, hogy a képernyő alsó 6 sorában folyamatosan láthatjuk az elérhető funkciók listáját. (Az egyes funkciókat a hozzá tartozó - nagybetűvel jelzett billentyű - megnyomásával érhetjük el. A Lépésünket nem a koordináták begépelésével tudjuk megadni, hanem egy kurzor segítségével, melyet a kurzormozgató billentyűkkel (5, 6, 7, 8), vagy CURSOR típusú botkormány-illesztővel tudunk mozgatni. Először ki kel jelölni a bábút, amivel lépni szeretnénk, majd ENTER megnyomása után azt, hova akarunk lépni (ekkor ismét ENTER).
A képernyő bal oldala információs panelként szolgál, itt jelenik meg a legutolsó lépéspár, illetve a program üzenetei. Ha mi következünk lépésen, a YOUR MOVE? kérdéssel érdeklődik a program, amikor a gép gondolkozik, LET ME THINK... üzenettel bír türelemre. (A gépet tetszőleges billentyű megnyomásával megszakíthatjuk a gondolkozásban.) Itt tudjuk meg, ha mattot kaptunk / adtunk (CHECKMATE), vagy pattot kaptunk / adtunk (STALEMATE). A program a lépésismétléses döntetlent is ismeri (DRAWN).

 

 


Vajon a program megtalálja a négy lépéses mattot?

 

Az elérhető funkciók:

  • ALTER - a sötét bábúk (BLACK PIECE), világos bábúk (WHITE PIECE), sötét mezők, (BLACK SQUARE), világos mezők (WHITE SQUARE) színeit állíthatjuk be sorban. A beállítást a megjelenő kérdések sorrendjében az alul olvasható színkódoknak megfelelő számbillentyűk megnyomásával tehetjük meg ('8' - nincs változtatás). A 'D' megnyomásával az alapértelmezett színbeállítást alkalmazhatjuk, egyéb billentyű megnyomásával kiléphetünk a funkcióból.
  • TAKE-BACK - Visszalépés, a másik színnel folytathatjuk a játékot (több lépést is visszaállíthatunk, így természetesen a saját színünkkel is folyatathatjuk a játékot).
  • CHANGE-POS'N - játékállás beállítása. A beállítást kényelmesen elvégezhetjük a kurzormozgató billentyűkkel és néhány egyéb hasznos szolgáltatással: UNOCCUPIED - a kurzor pozíciójában lévő figurát törölhetjük a tábláról.
    • ALL-CLEAR - az egész táblát törölhetjük.
    • ORIENT'N - a sakktáblát elforgathatjuk 180 fokkal,
    • TOGGLE-COLOUR - a lerakni kívánt figura színét változtathatjuk. Az információs panelon láthatjuk, hogy épp világos (WHITE), vagy sötét (BLACK) figurákat helyezhetünk el a táblán az alábbi billentyűkódoknak megfelelően:
    • P (Pawn) - gyalog, N (Knight) - huszár, B (Bishop) - futár, R (Rook) - bástya, Q (Queen) - vezér (királynő), K (King) - király.
    • EXIT - kilépés a beállítás módból. A program ellenőrzi, hogy szabályos állást raktunk fel, ha nem ILLEGAL üzenettel jelzi a hibát (nem enged kilépni a beállítás-módból
  • DEMO - automatikus játék bekapcsolása, azaz mindkét színnel a gép játszik "saját maga ellen" (CYRUS v CYRUS). Tetszőleges billentyű megnyomásával megszakíthatjuk a gép szórakozását. Tábla beállítása után, ha feladványt kívánunk megoldani ("problémamegoldó-mód", ld. később), ezzel a móddal tudjuk a gépet gondolkodásra bírni.
  • ENTER - két játékos üzemmód. (HUMAN v HUMAN). ha egy játékos módhoz kívánunk visszatéri (a gép ellen szeretnénk folytatni a játszmát), a DEMO módba kell belépni és megszakítani azt.
  • TAKE-FORWARD - lépés előre (csak akkor lehetséges, ha visszaléptettük az állást a programmal, vagy megszakítjuk a visszajátszást).
  • NEW-GAME - új játék indítása. Szándékunkat meg kell erősítenünk: NEW GAME? Y/N.
  • LEVEL - gép játékerejének beállítása. 8 nehézségi szint közül választhatunk. A program rendelkezik továbbá 3 "problémamegoldó" beállítási lehetőséggel (P1 / P2 / P3), melyet kiválasztva a beállított állásban 1 / 2 / 3 lépéses mattot keres.
    Nehezebb szinteken természetesen tovább gondolkozik a gép:
    1. szint: 2 mp
    2. szint: 5 mp
    3. szint: 10 mp
    4. szint: 20 mp
    5. szint: 30 mp
    6. szint: 1 perc, 15 mp
    7. szint: 3 perc
    8. szint: 5-12 perc
  • MOVE - a gép lép helyettünk, és a másik színnel folytathatjuk a játékot (akárhányszor használhatjuk).
  • NEXT-BEST - ha "nem tetszik" a gép lépése, másik lépésre kényszeríthetjük.
  • ORIENT'N - a sakktáblát elforgathatjuk 180 fokkal.
  • PRINTER - A program kezeli a ZX-Printert. Ha nem rendelkezünk nyomtatóval a NO PRINTER üzenetet kapjuk, ha igen, több lehetőség közül választhatunk:
    • PRINT-BOARD - a tábla nyomtatása a pillanatnyi állapotnak megfelelően. A nyomtatás nem grafikusan történik, hanem karakteresen, a figurákat a megfelelő betűjel helyettesíti.
    • TOGGLE LISTING - ha bekapcsoljuk a nyomtatót,minden megtett lépést nyomtatóra is kiír a program. A szolgáltatás állapotát az információs panelon folyamatosan láthatjuk (LISTING ON / OFF).
    • PRINT-RECORD - ha nem éltünk az előző funkcióval, de mégis szeretnénk kinyomtatni a parti listáját. Ezzel megtehetjük. A program visszajátszja a teljes partit, és közben a lépéseket nyomtatóra is kiírja. Tetszőleges billentyű megnyomásával megszakíthatjuk a visszajátszást.
    • Egyéb billentyű megnyomásával kiléphetünk a menüből.
  • REPLAY - A program visszajátszja a teljes partit, és közben a lépéseket nyomtatóra is kiírja. Tetszőleges billentyű megnyomásával megszakíthatjuk a visszajátszást. (Ugyanúgy működik, mint a PRINT-RECORD, kivéve, hogy nyomtatóra nem ír.
  • SOUND - A program a lépések megtételét hangjelzéssel kíséri. Ez különösen hasznos, ha sokat gondolkozik a gép. Ha mégsem szeretnénk élni a lehetőséggel, ezzel a funkcióval ki-/bekapcsolhatjuk a hangokat. Az állapotát folyamatosan láthatjuk az információs panelen (SOUND ON / OFF).
  • TAPE - a partit magnóra menthetjük (SAVE-RECORD), vagy tölthetünk be (LOAD-RECORD) egy korábban elmentett játszmát.

A 16K-s verzió legnagyobb hiányossága, hogy nem látható az alsó hat sorban program kezelését segítő-lap. Ezen kívül a színeket nem tudjuk beállítani, a nyomtatót nem kezeli, és a magnókezelő menüt sem érjük el. A NEXT-BEST funkció hiányzik. A 16K-s program megnyitáselméleti adatbázisa is kisebb, és "csak" 80 lépést tud megjegyezni (egy átlagos parti 35-45 lépéses).