Critical Mass

1985 - Durell Software Ltd.

akció

Spectrum (48k)

Egy távoli civilizáció antianyag-átalakító egységet helyezett el a közelünkben lévő kisbolygón, azzal a céllal, hogy ellássa energiával a saját gyarmatosítóit. Az ellenséges erők azonban megtámadják a bolygót, és az erőmű megsemmisítését tervezik, amely egy hatalmas méretű fekete lyukká változtatná az egész bolygórendszert, a mi civilizációnkkal együtt.
Feladatunk behatolni az antianyag-erőműbe, és leállítani a megsemmisítési folyamatot. Az erőmű megközelítésére egy űrsiklót használhatunk. Hajónkat energiapalyzs védi, azonban a sok ütközés és az ellenséggel való találkozás ugyanúgy energiát fogyaszt, mint lézerfegyverünk használata! Űrsiklónk energia hiányában megsemmisül. Űrsiklónk katapult-rendszere megmenti ugyan életünket, de ilyenkor a hátunkra szerelt rakéta-hajtóművel lebegve vissza kell térni a bázisunkra új űrsiklóért. Szerencsére űrsiklónk energia ellátó rendszere képes pótolni elvesztett energiánkat, amennyiben nem ütközünk semminek, és nem használjuk fegyverünket.
Figyelem! Összesen öt űrsiklónk van, de csak egy életünk! Ha űrsiklónk megsemmisült, és "gyalog" vissza kell térnünk a bázisra, különösen figyeljünk a földből "előugró" férgekre, ezek a legveszélyesebbek ránk nézve. A minket ért sérülések energiánkat fogyasztják, de a pilóta energiája nem töltődik fel!
A játékképernyő alatt bal oldalon pontszámunk, energiánk, középen egy nyíl látható (funkcióját a következő fejezetben részletezzük), jobb oldalon a küldetés teljesítésére meglévő időnk, és a célponttól való távolságunk látható.
Nézzük, konkrétan mit kell tennünk a küldetésünk sikere érdekében! Űrsiklónkkal folyamatosan jobbra kell haladni, miközben kerülgetjük, a terepakadályokat, a ránk támadó ellenfeleinkkel szemben használhatjuk a fegyverünket is. Ha űrsiklónk esetleg megsemmisül, értelemszerűen balra kell visszaindulnunk. Fontos tudni, hogy a játékképernyő függőlegesen magába záródik! Amikor űrhajósunkkal bolyongunk, a középen látható nyíl bázisunk pontos helyzetét mutatja. Minden szint teljesítése után értékelést kapunk, ebből a legfontosabb a legfelső sor, mely megmondja, hány szintet kell még teljesítetnünk.

Az irányítás a következőképpen történik:

funkció billentyűzet botkormány
tűz FIRE tűz
tolóerő THRUST fel
balra ROTATE LEFT balra
jobbra ROTATE RIGHT jobbra

A billentyűzet rovatban látható megnevezések a billentyűzet átdefiniálásakor jelennek meg.

Az érdekes dolgok az utolsó előtti szinten kezdődnek: továbbhaladásunkat egy fal vágja el, amin csak két bejárat van. A felső kép az egyik ilyen bejáratot mutatja, melyet energiamező véd. Az energiamezőt úgy hatástalaníthatjuk, ha a középen látható épületbe belelövünk. Ilyenkor egy pár másodpercre kikapcsol az energiamező. Ez a rész egyébként nagyon nehéz, mert két "energifelhő" folyamatosan kerget minket, és lökdösnek össze-vissza. Ezeket csak úgy tudjuk lerázni, ha gyorsabbak vagyunk mint ők. (Meg kell jegyezni, hogy ha űrsiklónk ezen a szinten megsemmisül, emberkénket is megtámadják az energiafelhők, amik elöl nem tudunk elmenekülni, tehát a játéknak mindenképpen vége lesz! Nem is tudom, hogy képzelték azt a készítők, hogy ezt a szinten bárki átjut egy élettel...) Ha sikerül átjutnunk, az utolsó szinten már könnyű dolgunk van: az alsó képen látszik küldetésünk tárgya: az antianyag-átalakító egység. A középen látható háromszögbe kell belelőnünk. A megközelítés nem lesz probléma, mert az antianyag-átalakító egység húz maga felé. Ha nem vagyunk elég gyorsak, az átalakító magába szív és megsemmisülünk.

A játékot billentyűzettel vagy Kempston botkormánnyal játszhatjuk. A menü 4. pontjával a nehézségi szintet állíthatjuk be (3 fokozatban).