Codename MAT II.

1985 - Domark

akció, űrhajós

Forrás:
Commodore Világ 41. rész

Spectrum (48k)

Az új űrhajónkkal (Centurion II. a neve) éppen a Myon-ok elleni háború kellős közepébe csöppenünk. Bár a Codename Mat első részében visszavertük a Myon-támadást, ismét keresztezi egymás útját az emberiség, és a Myon-ok. A háború a kavillium bányákért folyik. Ez a kaviltium a világegyetem legértékesebb anyaga, enélkül milliók halnának éhen. Hatalmas mennyiségű energiát lehet belőle előállítani, ami nélkül a túlnépesedett Földet már nem lehetne eltartani. A Galaxis közepének közelében van egy bolygó, amit Vesta néven jegyeztek fel. Egyetlen érdekes dolog az ezen a bolygón, hogy kavilliumtól vöröslik a felszíne. Természetesen jelenleg a Myon-ok birtokolják ezt a bolygót, mi pedig azt a feladatot kapjuk, hogy a bolygó birtokosát irtsuk ki. Ezt a nemes célt az okosok azzal indokolták, hogy a Myon-ok túl barbárok ahhoz, hogy felelősségteljesen bánjanak a világegyetem kavillium-készletével. (Hát meg van a véleményünk arról a vezetőről is, aki egér szál űrhajót küld néhány flotta Myon-űrhajó ellen plusz egy bolygó meghódítására...) Mat néven a Centurion II. földi űrhajóval elindulunk kavilliumért.
Ha elindítjuk a játékot, egy szépséges műszerfal tárul a szemünk elé, vizsgáljuk meg először tehát ezt:
Fedélzeti computer (Bal oldalon) - Több funkciója is van:

Hőmérő (HEAT)
Ha az ellenséges űrhajók eltalálnak, a mutatója megemelkedik. Így, ha többször eltalálnak egymás után, a forrósága halunk bele. (Ez rosszabb, mintha a pajzsot lőtték volna szét, mert ott legalább pajzsgenerátort okolhatjuk...)

Sebességmérő (SPEED)
Százalékban írja ki a sebességünket. A sebességek a következőképpen állíthatjuk:
'1' - lassítás
'2' - gyorsítás
'3' - megállás
'4' - 30%-os sebesség
'5' - 100%-os sebesség

Státusz (STATUS)
Három állása van: zöld, sárga, vörös (+villogó piros).
1. zöld: Tök szabadon tehetünk akármit de azért ilyenkor érdemes a szervizzel foglalatoskodni.
2. sara: begyújthatjuk a Warp-Dive hajtóműveket (Ld. később)
3. vörös: teljes harckészültség! Villogó vörös esetében nincs pajzs hajó kőrül vagy valamelyik pajzs nem működik.
Ha zöld a státuszunk, akkor történik a kavillium bányászat. Ez az űrben kevergő kavilliumdarabkák begyűjtését jelenti. Ha sárgára vált a státusz, akkor a környékről elfogyott a kavillium. Ezért érdemes zöld státusz mellett 30 %-os sebességgel gyűjtögetni a kavilliumot. Egy-egy szint végrehajtásával jelentősen felnyomja a Bonus-pontokat.

Target computer (TAR COM)
Szintén három állású, csak ezek között válogatunk a 'T' billentyű lenyomásával: Auto; Manu; Off
Vörös státusz mellett az Auto-t érdemes bekapcsolni, egyébként ki kell kapcsolni, hogy ne fogyassza az energiát. (A "normális értelmére" nem jöttünk rá.)

Biztonsági rendszer (SAFETY)
Ez csak kétállású: ON/OFF. A csaták esetén (vörös státusz) kell bekapcsolni, de a Warp Drive-nál sem árt... Az 'F' megnyomásával kapcsolhatjuk ki/be.

Pajzs (SHIELDS)
Négy pajzsgenerátor biztosítja energiapajzsunk működését. Ha bekapcsoljuk, megjelenik négy vonal mellette lévő Centurion-ábra körül. Ez jelképezi a négy pajzsot. Ha valamelyiket szétlőtték, akkor az eltűnik, vagy csak időlegesen működik. A 'D' megnyomásával működtethetjük.

Energia (ENERGY)
Az űrhajót két reaktor látja el energiával. A két reaktor folyamatosan tölti az energiacellákat, de ha energiafelhasználásunk több mint a reaktor kapacitása (pl. sérülés miatt), Az energiát jelző sáv csökkenni fog.

Szövegablak (alsó sor)
Itt jelzi a gép számunkra a bekövettkezett eseményeket. Ide kerülnek az olyan info-k, mint pl. Warp Drive beindurt", vagy "a mellső pajzs 54 %-ra sérült", stb.

Ágyúk
A Centerion kétféle ágyúval rendelkezik. plazma ágyúval nagyon nehéz pontosan lőni (úgy is lehet mondani, hogy képtelenség valakit is lepuffantani), viszont a lézerágyú sokkal jobban fogyasztja az energiát (mégis ezt érdemes használni). A két agyú között 'E'-vel lehet váltogatni. Ha az egyik ágyú meghibásodik (mondjuk a bal oldali), attól még lehet lövöldözni a jobb oldalival.

Ezek után el lehet mélyedni a játékban. Fő gondot a csaták jelenti (ugyanis majdnem mindig csata közben halálozunk el).
Egy csata (itt) úgy kezdődik, hogy a státusz őrülten elkezd villogni vörösen. Ekkor váltsunk át harci computerre ('B'), kapcsoljuk be a pajzsot ('D') és a biztonsági rendszert ('F')! A Target Computer-t állítsa ki-ki érzése szerint Manu-ra, vagy Auto-ra ('T'), majd állítsuk középre az űrhajót a Target computer-en úgy, hogy előttünk legyen, majd figyeljük az oldalt lévő távolságmérő mutatóját! Ha elérte a vörös határt, a látómezőben is megjelenik az ellenséges űrhajó. Innentől már csak kézügyesség kérdése a dolog. Az egész harcot érdekes 100 %-os sebességen véghezvinni ('5'), kivéve ha nem akarunk kanyarogni. Ha egy Myon mögöttünk van, lassítsunk le ('3', vagy `4') és amikor elhúzott mellettünk, gyorsítsunk fel ismét harci sebességre ('5')! Ez egy jó csel, mert miután elzúgott mellettünk, nem tud hátrafelé lövöldözni. Egy hátránya van ennek a manővernek: nehéz.
Csata után használható az eddig titokzatos Warp Drive-hajtómű. Kissé nehézkes a használata, de igen hasznos dolog. A 24 holdas rendszerben lehet ide-oda repkedni. Persze rendesen eszi az energiát, de nyugodtan lehet használni.A Warp Drive hajtóművet használat előtt be kell programozni: Mindezek előtt át kell váltani a holdrendszer térképére ('Q'). Ez két nagy részbál áll: jobbra a szöveges, balra a grafikai rész. Minket most a szöveges rész érdekel. A felső felirat (`Warp") alá egy számot kell beírni, '0' és '6' között. Ez lesz a War Drive távolsági kódja. Ha pl. 6-ot írunk akkor 6 egységnyit fog repülni az űrhajó. (Egy egység kb. két hold közötti távságnak felel meg). Alul egy három számjegyből álló számot kell beírni 'Angle` felirat alatt, ezt fokban kell megadni 0 és 359 között. Ebben az irányban fogunk Warp Drive-olni. A számok között 'Shitt'-tel és 'Z'-vel tudunk jobbra és balra mozogni, a számjegyek értékét 'X'-el csökkenthetjük és 'C -vel növelhetjük. Ha beállítottuk mindezeket, indulhat a hajtómű ('W')!
Ja! Nem árt előtte bekapcsolni a pajzsot ('D'), ellenőrizni, hogy működik-e a mellső pajzs, mert ha nem, akkor 100 %-os sebességnél leáll a Warp Drive-hajtómű.

Sérülések és javítások
Az első szintben sérülést a pajzsok kivételével csak akkor szenvedhet valami, ha szétlőtték a pajzsot. Ez a többi szinten nem igaz.
Ha a sebesség valamitől elkezd csökkenni, akkor azonnal két oka lehet:
1. szétlőtték az ion-hajtóművet, 2. teljesítettünk egy szintet.
Mind a kettő után szinte kötelező a javítás. Ha az ion-hajtóművel van a gond, akkor lőjük le gyorsan a körülöttünk kevergő ellenséges hajókat, és álljunk neki a nagyjavításnak! Itt érdemes mindkét robotot munkába állítani, ha nincs más fontos javítanivaló. Ezt úgy tudjuk, hogy a kurzort jobbra visszük és ott nyomjuk meg a 'V'-t. Erre megjelenik egy 'D1 ` felirat (ez a droid-1-et jelenti). Ha tovább visszük jobbra a kurzort és ott nyomjuk meg a 'V'-t, akkor 'D2' jelenik meg.
Egy robot egyszerre csak egy dolgot javíthat, tehát ha már valahol van pl. 'D1' felirat és még valahová rakunk egyet, akkor az előző eltűnik, vagyis azt nem javítja tovább ez a robot. Az egyik robot a másikat is meg tudja, javítani, ha az megsérült, és egymást javíthatják egyszerre...)
A szerencsésebb eset az, amikor egy szintet teljesítettünk. Jön a szokásos szöveg, hogy milyen ügyesek (okosak/szépek) stb. vagyunk, majd a tavaszi nagytakarítás…
Itt űrhajót sőt holdat(!) is javíthatunk, vagy semmit sem csinálunk. Az űrhajó javítása ugyanaz, mint az előbb, csak nem kell 'D1'-et meg 'D2'-t ide-oda rakosgatni, az egész javítás kész van egy pillanat alatt. Hátránya is van természetesen, még pedig 10x20%-ot javíthatunk. A hold javás még egyszerűbb, ha a kurzort odavisszük a javítani kívánt holdra és megnyomjuk a 'V'-t.
Egy-egy szint végeztével más típusú űrhajók az ellenségek. (Már a 2. szinten kóricálókat is nehéz legyőzni).

Végezetül következzenek a kezelőgombok:

Manőverezés: Fedélzeti műszerek:
6 - balra W - Warp Drive be
7 - jobbra SHIFT+W - Warp Drive ki
8 - fel D - pajzs be/ki
9 - le F - biztonsági rendszer be/ki
0 - tűz T - Target Computer (Auto/manu/off)
1 - lassítás E - fegyver váltás (lézer / plazma)
2 - gyorsítás A - cél választása
3 - megállás H - szünet
4 - 30%-os sebesség SHIFT+P - játék kimentése
5 - 100%-os sebesség SHIFT+0 - játék betöltése
Fedélzeti computer: WARP-programozás:
S - radar SHIFT - balra
Q - holdtérkép Z - jobbra
B - harci computer X - érték csökkentése
M szervíz C - érték növelése
R - hátsó kamera Szervíz:
    SHIFT - balra
    Z - jobbra
    C - fel
    X - le
    V - javítás engedélyezése

A menüben a billentyűzet mellett tetszőleges botkormányt is kiválaszthatunk.