Chip's Challenge

1990 - Epyx

logikai, ügyességi

Spectrum (128k)

Enterprise

Egy jól kivitelezett gyűjtögetős játékról van szó, amelyben egy emberkével kék csippeket kell összegyűjtenünk, meghatározott idő alatt. Persze senki ne gondolja, hogy ez olyan egyszerű lesz, mivel a programozók, rengeteg logikai, és ügyességi feladatot állítottak elénk.
Betöltődés után megjelenik a stáblista. Az első dolgunk az irányítás kiválasztása. Játszhatunk: 1 - billentyűzetről, 2 - Sinclair joy-ról, 3 - Cursor joy-ról, 4 - Kempston joy-ról.
A játék indulása előtt be kell írnunk a játszani kívánt szint kódját. Minden szint teljesítése után (ami időnként bizony nem kevés idő) megkapjuk a következő szint kódját. Így nem kell elölről kezdenünk a játékot, amikor legközelebb újra betöltjük. Miután megadtuk a kívánt szint kódját, megjelenik a játéktér. Jobbra a következő információkat láthatjuk: a nehézségi szintet, a szint teljesítésére rendelkezésre álló időnket, és a még begyűjtésre váró csippek számát, és a nálunk lévő tárgyak képét. Balra maga a játéktér látható, középen főhősünkkel. Emberkénk mindig középen van, a játéktér scroll-ozódik alattunk. Elképzelhető, hogy olyan helyzetbe jutunk, hogy végleg elrontottuk a pályát. Ilyenkor segít az 'R' billentyű, amivel újrakezdjük a szintet. A 'H' billentyűvel felfüggeszthetjük a játékot, az 'X' billentyűvel pedig kilépünk a játékból.

A főhősünk és a csippek kivételével természetesen rengeteg terepakadállyal, segítségünkre lévő tárgyakkal, és ellenséggel találkozhatunk:
A legkézenfekvőbb terepakadály a fal (nem várt fordulat...). Átjutni nem tudunk rajta, így más alternatívát kell keresnünk a közlekedésre, persze ebben a játékban a fal sem egyértelmű, mert a kék színű 'álfal' nem biztos hogy fal... Ha nekimegyünk a kék színű falnak két dolog történik: vagy kiderül, hogy igazi fal (ilyenkor ki is fehéredik), vagy eltűnik, és szabad az út elöttünk.
Ezen kívül van olyan (fehér) mező, amin áthaladva fallá változik, tehát vissza már biztos nem megyünk (legalábbis amerről jöttünk).
Az indulópontunk mellett van egy kérdőjel, amire rámenve segítséget kapunk a szint teljesítésére vonatkozóan. Miután az összes csippet összegyűjtöttük, távozni kell a szintről a kijáraton át (egy kéken villogó mező).

  • A legklasszikusabb probléma, amivel egy ilyen játékban találkozhatunk a zárt ajtók. Ezeket a színüknek megfelelő kulccsal tudjuk kinyitni. Ha kinyitottunk egy ajtót a kulcsunk is elvész! A kijáratot egy másik fajta ajtó védi, ez csak akkor nyílik ki, ha megszereztük az összes csippet.
  • Az ajtók következő típusa, ami tulajdonképpen két ajtó (egy pár): vagy az egyik, vagy a másik van nyitva, sőt valamikor több ajtó tartozik egy kapcsolóhoz (na ezen már érdekes lehet kiigazodni...) Hogy melyik legyen nyitva, azt az ugyanolyan színű kapcsolóval tudjuk váltogatni. Hasonló ajtó típus a tolóajtó, aminek az állását szintén egy kapcsoló segítségével tudjuk váltogatni.
  • Ha vizet látunk a pályán, ne essünk bele, mert nem tudunk úszni (elvész egy életünk). Találhatunk viszont piros dobozokat, amiket bele tudunk tolni a vízbe. Ezt tegyük is meg, majd utána álljunk rá, így átváltozik padlóvá, és ha szükséges rajta keresztül újabb dobozt áttolva hidat építhetünk magunknak. Itt kell megemlíteni, hogy van olyan piros talaj, ami ugyanolyan, mint amikor a dobozt bedobjuk a vízbe. Ezen az ellenség nem tud átjutni, viszont ha ráállunk átváltozik rendes padlóvá.
    Másik alternatíva a víz leküzdésére a kék pajzs, aminek a segítségével egyszerűen sétálhatunk a vízen. Ezek a mozgatható dobozok másik kellemes(???) tulajdonsága, hogy alattuk lehet más is, például egy csipp, vagy akár tűz is!
  • A következő akadály, amit megemlítünk a jég. A jég jó szokása szerint csúszik, tehát ha rámegyünk végigcsúszunk rajta, nem tudjuk irányítani magunkat. Ezt elkerülendő szerezzük meg a sárga szöges cipőt.
  • A tűz már keményebb diónak tűnik, de szerencsére ezt se nehezebb leküzdeni mint a vizet: a piros pajzs megvéd minket a tűz káros hatásaitól.
  • A futószalagon csak annak haladási irányában tudnunk haladni, illetve oldalirányba tudunk mozogni (pl. ha lefele visz a futószalag, jobbra-balra tudunk oldalazni) egészen addig amíg fel nem vesszük a mágnest.
  • A bombára, ne lépjünk rá, mert felrobbanunk, viszont ha egy ellenség megy rá, a bomba ugyanúgy felrobban, és így szabaddá válik az utunk.
  • A sárga verembe ne essünk bele, mert belezuhanunk és nem tudunk kijönni (kezdhetjük újra a pályát).
  • Az akadályok sorában egy fokkal már különlegesebb a klónozó-gép, ami saját hasonmásait lövi ki magát egy irányba, így nem tudunk arra továbbhaladni. Kikapcsolása a piros gomb megnyomásával történik.
  • Tulajdonképpen terepakadálynak nevezhető ebben a programban a teleport is (sárga kőr), mivel az ide-oda teleportálássa kíváló módon össze tudja kavarni az embert a gép, és ráadásul az sem mindegy, hogy milyen irányból lépünk a teleportra... (Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a teleportokban rendszer van, tehát ki lehet ismerni, hogy honnan hová kerül az ember).

Ellenségből alapvetően két féle van: amelyik egy meghatározott pályán mozog, és van olyan ami követni próbál minket. Ha ez utóbbit kombináljuk a piros talajjal, ami átváltozik, ha rálépünk 'remek' szórakozásban lesz részünk...
A programhoz elsősorban mérhetetlen türelmet kívánok!

Végelen idő: POKE 44138,141

Az egyes pályák kódjai:

1
BDHP
2
JXMJ
3
ECBQ
4
YMCJ
5
TQKB
6
WNLP
7
FXQO
8
NHAG
9
KCRE
10
VUWS
11
CNPE
12
WVHI
13
OCKS
14
BTDY
15
COZQ
16
SKKK
17
AJMG
18
HMJL
19
MRHR
20
KGFP
21
UGRW
22
WZIN
23
HUVE
24
UNIZ
25
PQGV
26
YVYJ
27
IGGZ
28
UJDD
29
QGOL
30
BQZP
31
RYMS
32
PEFS
33
BQSN
34
NQFI
35
VDTM
36
NXIS
37
VQNK
38
BIFA
39
ICXY
40
YWFH
41
GKWD
42
LMFU
43
UJDP
44
TXHL
45
OVPZ
46
HDQJ
47
LXPP
48
JYSF
49
PPXI
50
QBDH
51
IGGJ
52
PPHT
53
CGNX
54
ZMGC
55
SJES
56
FCJE
57
UBXU
58
YBLT
59
BLDM
60
ZYVI
61
RMOW
62
TIGW
63
GOHX
64
IJPQ
64
UPUN
66
ZIKZ
67
GGJA
68
RTDI
69
NLLY
70
GCCG
71
LAJM
72
EKFT
73
QCCK
74
MKNH
75
MJDV
76
NMRH
77
FHIC
78
GRMO
79
JINU
80
EVUG
81
SCWF
82
LLIO
83
OVJP
84
UVEO
85
LEBX
86
FLHH
87
YJYS
88
WZYV
89
VCZO
90
OLLM
91
JPQG
92
DTMI
93
REKF
94
EWCS
95
BIFQ
96
WVHY
97
IOCS
98
TKWD
99
XUVU
100
QJXR
101
RPlR
102
VDDU
103
 
104
 
105
YNEG
106
NXYB
107
ECRE
108
LIOC
109
KZQR
110
XBAO
111
KRQJ
112
NJLA
113
PTAS
114
JWNL
115
EGRW
116
HXMF
117
FPZT
118
OSCW
119
PHTY
120
 
121
 
122
SJUM
123
YKSE
124
TASX
125
MYRT
126
QRKD
127
JMVZ
128
FTLA
129
HEAN
130
XHIZ
131
FIRD
132
ZYFA
133
TIGG
134
XPPH
135
LYWO
136
LUZL
137
HPPX
138
 
139
VLHH
140
SJUK
141
MCJE
142
VCRY
143
OKOR
144
GVXQ
145
 
146
JHEN
147
COZA
148
RGSK
149
DIGW