Blue Max

1984 - US Gold

akció

Spectrum (48k)

Enterprise

A Blue Max a Pour le Meritte névre hallgató Első Viágháborús érdemrend beceneve. A név az után az úr után ragadt rajta, aki első nyolc légigyőzelem után megkapta ezt a nagy, kék csecsebecsét, 1916-ban. Max Immelmann ugyanaz, aki az Immelmann fordulót is kifundálta. 1917 januárjában a limitet 16 légigyőzelemre emelték. Az egyetlen személy, aki már az új kvóta alapján tűzhette a mellére a nagy kék keresztet a híres Vörös Báró, Manfred Freiherr Von Richthofen. Hogy meddig viselte úgy, hogy életben is volt hozzá, az már más kérdés.
A program Amiga-n kezdte pályafutását. A sikerre való tekintettel elkészült a C64 és Spectrum változat is, persze jelentős színvonalcsökkenéssel. Szerintem ez a 3D-s izometrikus nézet nem igazán jön be a Spectrum grafikai képességeinek... A játékban egy I. világháborús vadászgéppel indulunk bevetésre. Feladatunk az ellenséges erők minél hatékonyabb amortizálása, és persze épségben elérni a következő repülőteret. Vadászgépünk fegyverzetét egy géppuska és bombák képezik. A bombával az ellenség szárazföldi erejét tudjuk támadni, míg a géppuskát az ellenséges repülők ellen vethetjük be eredményesen.

 

A menüben kiválaszthatjuk az irányítás módját: billentyűzete, vagy Kemspton, Cursor, Sinclair botkormányt választhatunk. Két további beállítási lehetőséget is láthatunk a menüben:

  • GRAVITY - bekapcsolhatjuk a gravitációt, azaz gépünk, ha épp nem emelkedünk, lassan veszít a magasságából.
  • CONTROL NORMAL / PILOT - a le/fel irányokat cserélhetjük fel. (A repülőgépen,ha magunk felé húzzuk a botkormányt, a gép emelkedik.)

A játékot elindítva a kifutópályán találjuk magunkat. A tűz gomb megnyomásával máris elindulhatunk, de előtte még vessünk egy pillantást a képernyő alján látható kijelzőkre:

ALT magasságunk méterben,
FUEL üzemanyagunk,
SPEED sebességünk,
BOMBS bombáink száma,
SCORE pontszámunk.

Gépünk üzemanyaga tehát a bevetés folyamán csökken. Repülőnk természetesen nem marad fent sokáig üzemanyag nélkül, ezért minden leszállópályán le kell szállnunk üzemanyagot vételezni. Gépfegyverünkhöz végtelen számú lőszer van hevederezve, viszont bombákból csak 30 darabot vihetünk magunkkal (a reptéren szintén pótolják bombáinkat.).
A sebességet igazán csak felszálláskor kell figyelni: ha túl korán akarjuk felhúzni a gépet, amikor még nem elég a sebességünk, gépünk összetörik. Ha a sebességmérő fehér színűre változik (kb. 100 km/h-s sebességnél) akkor húzhatjuk fel a gépet. A magasságmérőt csak akkor kell figyelnünk, ha a gravitációt bekapcsoltuk, de a magasságunk megítélésében segít a repülőgép talajra vetülő árnyéka is.
Az ellenséges erőket a szárazföldön tankok (ez mondjuk elég érdekes az I. Világháborúban!), a vízen őrnaszádok, a levegőben ellenséges vadászok testesítik meg. Sajnos a bombával igen nehéz célozni. Lőni a tűz megnyomásával tudunk, bombát kioldani a tűz+le megnyomásával lehet.
Leszálláskor vigyázzunk, igyekezzünk minél hamarabb letenni a gépet, mert megállás (és készletfeltöltés) után arról a pontról kell nekiindulnunk, ahol megálltunk. Így lehetséges, hogy ugyan leszálltunk, de felszállni már nem fogunk tudni.
A gép teljesítményünk alapján értékeli produkciónkat. A legügyesebb, legvakmerőbb, pilóták a Blue Max kitüntető címet éremlik ki, nekünk inkább a "kezdő kamikaze" titulusban lesz részünk...