Blackjack

1983 - Micromega

kártya

Spectrum (16k)

A Micromega Blackjack játéka az 1983-as Monte Carlo programcsomagban jelent meg, a Craps című programjukkal együtt. A két játékot elnézve a BlackJack-nek kellett volna eladni a programcsomagot. Mai szemmel minimum meglepő, hogy 1983-ban a két BASIC program megért 4,95 Fontot a játékra éhes újdonsült Spectrum tulajdonosoknak. Amúgy a BASIC nyelvű kivitelezés egyik programnál sem zavaró, a programfutás kellően gyors, mindkét program extráktól mentes, funkcionális megvalósítás.

A kaszinókban népszerű Blackjack-et (nálunk Huszonegyes néven ismert) 52 lapos francia kártyával játsszák (általában). A progamban egyedül játszhatunk az osztó - aki egyben a bank is - ellen, ez utóbbi szerepét a gép látja el. A játék célja, hogy a játékos lapjai összértéke minél közelebb legyen a huszonegyhez, de azt ne lépje túl. A játékosnak az első lap felvétele után meg kell tenni a tétet. A programban nincs korlátozva a minimális / maximális tét. A játékos az osztást követően lapot kérhet (Hit - 'H' billentyű), megállhat (Stand - 'S' billentyű). Először a játékos vesz fel lapot / lapokat, ha megáll (a játékos befejezi a játékot) az osztó csak ezután kérhet magának lapot. Ha a játékos, vagy az osztó első két lapjának összértéke pontosan 21, akkor azt Blackjack-nek nevezzük. Ez csak úgy lehetséges, ha az egyik lap Ász, a másik lap értéke pedig 10 (Király, Dáma, Bubi, vagy 10-es). Szintén nyerő kéz, ha felvesszük a maximálisan a kezünkben lévő őt lapot és nem "sokallunk" be. Egyéb esetben az nyer, akinek a lapjainak értéke közelebb van a 21-hez, de nem haladja azt meg. Mindenkinek maga felé hajlik a keze, döntetlen esetén az osztó nyer. Ha a játékos vagy az osztó lapjainak összértéke a 21-et meghaladja, akkor "besokall" (busted), és veszít. A berakott tétet természetesen a nyerő viszi el.
A lapok színének a játékban nincs jelentősége. A lapok pontértékei 1 és 11 közöttiek lehetnek:
  • Az Ász értéke: 1 vagy 11: Az Ász értéke attól függ, hogy az adott helyzetben melyik az előnyösebb. Két Ász esetén az egyik értéke 1, a másiké 11. Több Ász használata esetén is hasonlóan lehet az értékét megválasztani. Általában akkor tekintendő az Ász értéke 1-nek, ha a lapok összértéke az Ász 11-es értékével számolva meghaladná a 21-et. Az osztó azonban az Ász értékét nem tekintheti 1-nek, ha a lapok összértéke az Ász 11-es értékével számolva 17 és 21 közötti összértéket ad. Csak akkor tekintheti 1-nek, ha a lapok összértéke az Ász 11-es értékével számolva meghaladná a 21-et.
  • Király, Dáma, Bubi, azaz mindegyik "figurás" lap értéke 10.
  • Számozott lapok (2-10): A lapon lévő szám értéke.

A programot 100 Font birtokában kezdjük. A játék addig tart, amíg el nem fogy a pénzünk, vagy bankot nem robbantunk (legalább 6000 Fontot nyereményünk van). A tét megadásánál vigyázni kell, mert a hibaellenőrzés elmarad: ha szövegfüzért adunk meg, hibaüzenettel leáll a program! A program azzal segít, hogy pénztárcánk pillanatnyi tartalma alatt (kék mező) folyamatosan kijelzi lapjaink összértékét. A felső sorban (Your hand) láthatóak a mi lapjaink, alul (My hand) az osztóé.