Black Hawk

19843 - Creative Sparks

akció, lövöldozős

Spectrum (48k)

Enterprise

A Black Hawk első ránézésre egy korai shoot-em-up játék, második ránézésre pedig rájövünk, hogy az is, igaz némi csavarral "megbolondítva"... A kiadó - a Creativs Sparks - neve valószínűleg nem sokat mond senkinek, kiemelkedő "alkotásuk" nem is nagyon van. A Black Hawk-tól sem kell csodát várni, a kivitelezés hozza a korát, elég egyszerűre sikerült. Feladatunk egy jól felfegyverzett vadászbombázóval az ellenség védelmi rendszerét, és hadiipari-termelését a nullára redukálni. (Ez azért nem fog maradéktalanul sikerülni...). Az ellenséges területet a tenger felöl közelítjük meg, majd a terület felett áthaladva szintén a a tenger felé távozunk. Fegyverzetünk rakétákból és egy géppuskából áll. A rakétákkal biztonságos távolból lőhetjük ki a z ellenséges célpontokat. Ha közelharcra kerül sor, géppuskánkkal tudunk védekezni.
A menüben sok dolgunk nincs, az irányítást, és a nehézségi szintet tudjuk beállítani:

Mint már említettem, játék közben két nézet van. Indulás után egy nagy távolságot átölelő radarképet láthatunk, amin repülőnk egy U betűvel van jelezve. Ebben a nézeti képben egy célkereszttel tudjuk becélozni rakétánk becsapódási helyét. A célkeresztet a tűz gomb megnyomásával tudjuk "előcsalni" és az iránybillentyűkkel tudunk ilyenkor célozni. Ha a tűz gombot nem engedjük fel, a célkereszt gyorsabban mozog. A rakéta egy másodperc múlva indul...Ha egy ellenséges harci jármű (ideértve a ránk kilőtt rakétákat is) eléri a képernyő alsó részét, a képernyő a "klasszikus" közeli nézetre vált (itt már repülő formája van a repülőnknek). Ilyenkor a géppuskát tudjuk használni. Ha ebben a nézetben eltalálnak, vagy ellenséggel ütközünk repülőnk megsemmisül. Ilyenkor a partvonaltól újabb repülőgéppel próbálkozhatunk. Minden kilőtt ellenségért és objektumért pontot kapunk, nem érdemes a rakétákkal spórolni, úgyis végtelen számú rakétánk van (ez a lőszerre is igaz.)
Az ellenségek közül a legkellemetlenebb a rakéta, amit igen nehéz kilőni, próbáljuk meg oldalazás közben lelőni. A helikopterrel is vigyázzunk, mert ha nem lőjük ki elég gyorsan ő is lőni fog, és elég pontosan felénk céloz, hasonló mondható el a repülőkről is (a második szinttől kezdve). A tank inkább csak "tömegnek" jó. A játék nehézségi szintekre van osztva, ha teljesítettünk egy nehézségi szintet (elhagytuk az ellenség területét a tenger felé), újabb amortizálásra váró terület következik.
A következő bevetés előtt jelentést kapunk, amelyből a pontszámunk, életeink száma mellett más érdekes információt is kapunk: Megtudjuk, hogy a földi célpontok ellen mennyire voltunk eredményesek (hány százalékukat semmisítettük meg, és ezért milyen extra-fegyvert érdemeltünk ki a következő bevetésre. Ezek a következőek lehetnek. A fegyver neve mellett a százalékszám jelzi, hány százalékos teljesítményt kell nyújtanunk, hogy kiérdemeljük:

E.C.M. pod
20%
Elektromos zavaró rendszer: az ellenség láthatatlan radar állomásait deríti fel. Ezeken a pontokon áthaladva ellenséges egységek támadnak ránk. Láthatóvá téve azonban ki tudjuk ezeket lőni, így kevesebb ellenség fog boldogítani.
XCANNON
30%
Nagy tűzgyorsaságú géppuska: a közelharcban, nagyobb tűzgyorsaságával javítja az ellenség leküzdésére tett kísérleteink hatékonyágát (ej' de szép mondat...).
BLITVIG
40%
Elektromágneses impulzusokat kibocsátó kísérleti fegyverrendszer. A B megnyomásával aktivizálhatjuk, a képernyőn látható ellenfeleink megsemmisülnek.
Teljesítményünktől függően több darabot is kaphatunk ebből az igen hasznos ketyeréből:
40% - 1 db
50% - 2 db
60% - 3 db
70% - 4 db
WILD WASEL
60%
A közelharcban nyújt nagy segítséget: 5 másodpercig repülőnk sérthetetlen lesz az ellenség fegyverei számára (erre az időre repülőnk elszíneződik). Az N megnyomásával aktivizálhatjuk.

A játék kivitelezésével kapcsolatban sajnos kénytelen vagyok megemlíteni, hogy a Spectrum változatban a "radarképernyőn" a repülőnket jelképező U betű zöld színű, ami igen érdekesen mutat a zöld háttér előtt! Szerencsére az Enterprise változatban ez a hiba ki lett javítva, viszont helyette "kapunk" egy másik súlyos hibát: nem kapunk extra fegyvereket, hatékonyságunk mindig 0%!!! A lelkesebbek mondhatják: "nem baj, így nagyobb kihívást jelent a játék!" Úgy legyen...

Örökélet: POKE 34695,183