Bathyscape

2015 - Red Triangle

akció, mászkálós

Spectrum (128k)

Egy mélytengeri kutatóállomás furcsa építményt fedez fel az óceán fenekén. Az ultrahangos letapogatás során kiderül, hogy a felfedezett építmény csak a bejárata egy bonyolult labirintusrendszernek. A labirintusba küldött drónokkal szinte azonnal megszakadt a kapcsolat. Mi kaptuk feladatul, hogy egy batiszkáf (mélytengeri merülésre képes tengeralattjáró) fedélzetén merüljünk le az építménybe, derítsük fel, és a további kutatások tanulmányozásához szükséges tárgyakat gyűjtsünk. Hamarosan rá kell döbbenünk azonban, hogy a járatok hemzsegnek az ismeretlen mutáns életformáktól, amik veszélyt jelentenek az egész emberiségre...
A program 2015-ös, de ez ne tévesszen meg senkit! A játék egy 1985-ös "régi vágású" kőkemény szívatás, melyet eredetileg a szovjet Elektronika BK-0010 számítógépre készített valami DIM Corporation. Ez volt az első jelentősebbnek mondható mennyiségben forgalomba kerülő home computer a Szovjetunióban. Egy 16 bites K1801WM1 processzor dolgozott benne 3 MHz-en, és 32 Kb RAM-ot tartalmazott. A Spectrum verzió igyekszik a lehetőségekhez képest leginkább hasonlítani az eredeti játékra, sajnos talán még túlságosan is... Ennek a játszhatóság látta a kárát nem is kevéssé.
Tengeralattjárónkkal kell felkutatni a labirintus járatait, és az itt-ott fellelhető sárga konténerekből kell a lehető legtöbbet összeszednünk (de legalább annyit, hogy a képernyő tetején a hosszú "konténerszámláló" sáv végigérjenr). A járatok azonban tele vannak vad szörnyekkel, mérgező vízinövényekkel, lövöldöző ágyúkkal. Az ezek által okozott sérülések tengeralattjárónk energiáját fogyasztják. Járművünk fel van fegyverezve, ne habozzunk tehát lőni a mozgó szörnyekre, ágyúkra! (Apró öröm, hogy ezek többet már nem jelennek meg újra.) A vízinövények azonban rá sem hederítenek lövéseinkre, és ki sem lehet őket kerülni. Át kell rajtuk gázolni (esetleg kikerülni). A labirintus sem az a piciny valami, egy hatalmas, zsákutcákkal teli, bonyolult járatrendszert kell elképzelni, amiben ráadásul lecsapódó éles csapóajtók szabdalják miszlikbe az arra járó figyelmetlen felfedezőket.
Talán már ebből is sejthető, hogy meglehetősen nehéz a játék, azonban a készítők még csavartak a bonyodalmakon párat! Már említettem, hogy űrhajónk energiája fogy a sérülésektől (ld. a játékképernyő fölött a jobb oldali szintjelző-sávot). De fogy akkor is, ha lövünk! Ha túl kevés az energiánk, egyszerűen nem tudunk lőni. Szerencsére, ha megállunk valahol pár másodpercre, az energiánk feltöltődik. Ha lesújt ránk egy csapóajtó, garantáltan elfogyasztja az összes energiánkat, és ezektől ugye hemzseg a labirintus. Emellett tengeralattjárónk oxigénkészlete is drámai tempóban fogyatkozik, a bal oldali oxigénjelző-sáv csökkenését csak erős idegzetűek kísérjék figyelemmel. Szerencsére a labirintusban elég sok (piros) oxigénpalack találhat, csak nekik kell kormányozni járművünket, és pár másodperc alatt feltöltjük tartályainkat. Az egész játék tehát egy versenyfutás az idővel, miközben palacktól-palackig rohanva kutakodunk. És közben rendszeresen feltartanak a csapóajtók. Ja, még nem említettem: hibázásra nincs lehetőség, a játékban EGYETLEN életünk van...
Ha megvan a szükséges mennyiségű konténer, meg kell találnunk a kijáratot jelképező "lyukat". Ekkor. - nem, nincs vége a játéknak! - egy scrollozós jelenet következik. Folyamatosan jobbra haladva kell kerülgetnünk az akadályokat. Ezeken energiaveszteség árán akár át is lehet gázolni. Ez a víz alatti járat jó hosszú és helyenként meglehetősen szűk, sőt, helyenként direkt zsákutca, azaz energiaveszteség árán kell átgázolnunk az akadályokon. Na, de ha kitart az egy életünk, és az idegösszeroppanás is elkerül, akkor következik. Egy újabb labirintus! Ugyanakkora mint az előző, csak több ellenséggel, kevesebb oxigénpalackkal...!
Ha emberfeletti ügyességgel (no meg rendelkezünk egy térképpel, pontosan berajzolt útvonaltervvel, egy doboz tudatmódosítóval) sikerül ebből a labirintusból is kikecmeregni, már csak egyetlen rövid jelenet van hátra: Szét kell lőni, három lövöldöző mutáns "izét", majd távozhatunk a kijáraton. Ekkor végre "gratulál" a program világmegmentő szerénységünknek, bár ebben a gratulációban nincs sok köszönet...

Irányítás: Szabadon definiálható billentyűzet (alapértelmezés: O, P, Q, A, SPACE), vagy KEMPSTON botkormány illesztő.
A játékot a 'tűz' megnyomásával indíthatjuk.

Térkép