1987 - Imagine

Ügyességi

Spectrum (48k)

 

Ha van program, amit nem kell senkinek bemutatni, az a Breakout. Az Atari 1976-ban elkészült játéka tulajdonképpen egy Pong ihlette egyszemélyes falbontó játék. A játékot számtalan változatban, minden létező platformra megírták, Spectrumra az egyik legismertebb az Arkanoid. Célunk (bár nem valószínű, hogy lenne olyan ember aki ezzel nincs tisztában) a képernyő alján elhelyezkedő "ütővel" a labdát úgy irányítani, hogy az a téglákhoz pattanva eltüntesse azokat. Ütőnket csak vízszintesen tudjuk mozgatni. Ha a labda leesik mellettünk, elvész egy életünk.
Betöltés után megjelenik egy kérdés, hogy Kempston botkormánnyal akarjuk-e irányítani a játékot. Nemleges válasz esetén a billentyűzetet használhatjuk: Z, V - balra, B, M, SPACE - jobbra, A, L -tűz. Ezután a pontszámtáblát tekinthetjük meg, amire megfelelő eredmény elérése esetén nekünk is lesz alkalmunk feliratkozni (bár addig még kell egy kicsit gyakorolni). Egy újabb gomb megnyomása után elolvashatjuk a játék történetét, miszerint az anya-űrhajónk megsemmisült, és mi a világűrben bolyongunk. Hogy ez a történet hogy kapcsolódik a falbontó játékhoz mindenkinek a fantáziájára bízom...
A labdát a tűz gomb megnyomásával (ha ezt nem tesszük meg, egy pár másodperc után a labda magától is elindul) a labda megindul a maga útján. Ha a labda egy téglába ütközik az esetek döntő többségében eltűnik, és a labda irányt változtat. Némely esetben eltűnik a tégla, de egy tárgy kezd leesni felénk, amelyet felvéve különböző dolgok történhetnek:

  • Az egyik legörvendetesebb esemény, ha az "ütőnk" mérete kétszeresére változik, így sokkal könnyebb a játék.
  • A labda akárhányszor hozzánk ér, megáll, így lehetőséget adva a célzásra.
  • Lelassul a labda mozgása. Ez főleg akkor örvendetes, ha már kellően begyorsult a labda.
  • Három labdával játszhatunk egyszerre. Csak akkor veszítjük el az életünket, ha az utolsó is leesett.
  • Duplacsövű lézerágyút kapunk (ilyenkor megváltozik az ütő mintázata). A tűz gomb sűrű nyomogatásával pillanatok alatt lebonthatjuk a pályát.
  • Az előzőleg megszerzett tulajdonságunkat elveszítjük. Ez mondjuk nem annyira örvendetes...
  • Kapunk egy életet

Ezeket a tulajdonságokat nem lehet "halmozni", egyszerre csak egy lehet a birtokunkban. Van olyan tégla is, amit nem lehet elsőre kiütni, 2-3-szor kell eltalálni, hogy eltűnjön. Fogunk találkozni olyan téglával is, amit nem lehet eltüntetni. A fent említett tulajdonságok hatásai addig maradnak meg, amíg el nem veszítjük egy életünket, (vagy felveszünk egy tárgyat, ami elveszi őket). A játék folyamatosan gyorsul! Csak akkor indul elölről a sebesség, ha elveszítjük egy életünket, vagy egy tárgy hatására lelassul. Minden eltüntetett tégláért pontot kapunk. Nehezítésképpen egy idő után a képernyőre "idegen élőlények" repülnek be, amiken a labda irányt változtat (ez álltalában a legrosszabbkor következik be...), de pontot nem kapunk érte. Szerencsére, ha egy "idegen" hozzánkér, nem vesztünk életet (már csak az hiányozna!). Érdemes kihasználni, hogy tudunk célozni oly módon, hogy az ütőnk mely részével találjuk el a labdát. Ha sikerül az összes téglát eltünetni, teljesítettük a szintet, próbálkozhatunk a következő képernyőn.
A képernyőn nyomon követhetjük a pontszámunkat, a rekord-pontszámot, életeink számát, valamint hogy hányadik szintet teljesítjük. A program sajnos nagyon nehéz, pillanatok alatt elfogynak az életeink...

A letölthető file-ban két változatban szerepel a program. A tap kiterjesztésű változatban a POKE 33702,0 örökéletet eredményez.