Antiquity Jones

2012 - Paul Jenkinson

akció, mászkálós

Spectrum (48k / 128k)

Paul Jenkinson már több figyelemreméltó játékot készített egy, 2008-as, Spectrum-on futó(!) Arcade Game Designer c. szerkesztőprogrammal (pl. Chopper Drop, Kyd Cadet, Kyd Cadet 2, Space Disposal). Ezekben ugyan nem láthatunk új ötleteket (nem is ez a célja egy 2012-ben készült Spectrum játéknak.), viszont a kivitelezésük meglepően jó, igen szórakoztató játékokkal lehetünk gazdagabbak. Ebben a játékában egy új főhős debütál, egy bizonyos Jones, kalandor, régészprofesszor, akinek még kapalpja is van. Lehet, hogy nem is annyira új?

Kalandjaink színhelye Peru, valahol az őserdő mélyén. Főhősünk egy Koo-Ram Kar néven ismert kehely megszerzése végett érkezett a tett helyszínére, pontosabban csak annak közelébe, ameddig járművel egyáltalán közlekedni lehetett. Innen gyalogszerrel kell átjutni a legsűrűbb dzsungelen, hogy elérjük a kehely rejtekhelyéül szolgáló templomot. Főhősünknek természetesen számtalan veszéllyel kell megküzdenie: kígyókat, óriási denevéreket, lehulló sziklákat kell kerülgetnie, meg úgy általában mindent, ami mozog. Jones továbbá víziszonyba is szenved, így a hullámzó vízbe sem eshet (a nem hullámzó víz, viszont nem árt! érdekes...). Kivételt erősítő szabály: a csapdákból kiálló karók nem mozognak, de kerülendők...
Egyetlen életünk van, a program energiánkat méri. Minden ártó lénnyel / tárggyal való ütközés egy egységgel csökkenti energiánkat (kezdetben 9 egység van). További nehézség azonban - és ez nagyban behatárolja a játékmenetet - hogy a dzsungel kíméletlen klimatikus viszonyai az idő múltával is csökkentik az energiánkat, ezért azt rendszeresen pótolni kell. Erre szolgálnak a felvehető utánpótláscsomagok, amelyeket én inkább borosüvegnek nézek. (ld. második kép, a főhősünktől balra lévő palack). Az energiánk két borosüveg (utánpótláscsomag) között néha igencsak ki van számolva, sietnünk kell! Eltévedni nem fogunk egyébként, a játék lineáris.
Küldetésünk célja a harmadik képen látható kehely. Ha ezt megszereztük vissza kell jutnunk kiindulási helyünkre, a teherautónkhoz. A kehely mágikus hatása szerencsére megvéd a dzsungel ártó hatásaitól, nem fog fogyni az energiánk (az ellenségek persze továbbra is kerülendők). Jó eséllyel amúgy sem maradt a visszaútra utánpótláscsomag, legfeljebb egyet érdemes meghagyni.

A játék vérbeli platformjáték. Főhősünk ugorhat (a levegőben is tudjuk magunkat irányítani), a lelógó, vagy vízszintesen kifeszített indákon mászhat. A kezelhetőség nagyon jól sikerült, a grafika szép és elfogadható hangokat is csihol ki a gépből a program. A stílus rajongóinak bizonyára tetszeni fog a játék!

Irányítás:
Billentyűzet (O, P, Q, A, SPACE),
CURSOR, SINCLAIR botkormány illesztők.