|
(Az alábbiakat akár ANDY CAPP MEGAMIX néven is leadhatnánk, hiszen két (pontosabban 3) levélből nyirbáltuk össze. A tett elkövetői: Tárkány Szűcs Zsolt, székesfehérvári és Fülöp Viktor, soproni olvasónk. Ez utóbbi úriember kétszer is elküldte a leírást, mert azt feltételezte rólam, hogy valahol elkevertem a V1.0 verziót. Ez mondjuk tényleg így történt. Csak azt nem tudom, hogy feltételezhetett rólam ilyet?!... - CoVboy)
A képernyő felső felén a játéktér látható. Itt tudunk Andy-vel kóricálni. Itt jegyezném meg. hogy az észak-déli irányú utcák mindkét oldalán más található, ezért nem mindegy, hogy melyik sarkon fordulunk be. A képernyő alsó felén vannak a különböző információkat hordozó kijelzők, valamint az irányításra szolgáló ikonok.
-
KISSES felirat alatt láthatjuk a tarsolyunkban lévő puszik számát. Hatásos fegyvernem: a mozgó alakokat állíthatjuk meg vele egy rövid időre - Andy puszijától mindenki sokkot kap. Az álló alakok előtt már minden következmény nélkül áthaladhatunk (a feleségünk nem ver meg, a rendőr pedig nem tartóztat le bennünket). Ha az ALCOMETER-t pár sör elfogyasztásával maximumra állítjuk, megcsappant csókkészletünk is feltöltődik.
- MONEY címszó alatt a pénzünk kerül kijelzésre.
-
ALCOMETER (véralkoholszint-mérő): Ez mutatja életerőnket - merthogy Andy csak "telített állapotban" bír létezni... Állandóan fogy, verekedéskor pedig különösen. Az "életerő" sör elfogyasztásával növelhető, az Andy-gép ugyanis e nagyszerű nedűvel működik.
- SCORE: kiérdemelt pontszámunk. Jellemző módon csak garázdaságért kapunk pontot...
- TIME: bal oldalon a pontos idő kerül kijelzésre, felette pedig, hogy milyen nap van. A játék hétfőn (MONDAY) kezdődik, a megoldására egy hetünk van.
- Az alsó sorban az ikonok mellett balra Andy, jobbra hites feleségének portréja látható. Mindennemű interakciót a négy ikon kiválasztásával tudunk kezdeményezni:
-
Pénztárca: csak a kocsmában, a munkaközvetítőnél, a bukmékernél és a városházán használható. A pénztárcára állva végezhetünk különböző pénzügyi műveleteket. Póriasan fogalmazva vásárolhatunk. Ezenkívül adósságtörlesztésre, hitelkártya előjegyzésre, valamint a bukmékernél a fogadási tippünk megtételére szolgál.
- SPEAK-ikon: különböző beszélgetéseket folytathatunk a város lakóival. A mozgó alakokat előbb egy puszival meg kell állítanunk, különben ránk se bagóznak.
- Bokszkesztyű: verekedhetőnk egy jót.
- Az "egyéb veszély " (felkiáltójel) tábla formátumú ikon segítségével különböző műveleteket végezhetünk:
- INVENTORY: a nálunk lévő tárgyak listája.
- EXAMINE: megvizsgálhatunk egy nálunk levő tárgyát.
- USE: ezzel használhatunk egy nálunk lévő tárgyat (a sört például vásárlás után még a tett színhelyén meg kell inni USE parancsal).
- SKIP TIME: 4 órát ugrunk a játékban, vagyis várakozunk. A véralkoholszint ilyenkor is fogy!
A játékban szereplő minden személynek egy-egy háztömbhöz kötött helye van, akik a háztömbjüket kerülgetik fáradhatatlanul (mindig balról jobbra haladva). Ezek a szereplők a következők:
-
Flo, a feleségünk: Kulcsfigura a játék során, ugyanis ő a legfontosabb pénzforrásunk, bármilyen hihetetlenül is hangzik. Ami már hihetőbben hangzik: ő is pont így gondolkodik rólunk. Egy giro kártyát kell neki adnunk.. Ezzel és a köztünk lévő nem teljesen felhőtlen házastársi viszonnyal magyarázható, hogy az asszonyverésért pont jár!
-
Chalkie a rendőr: Minden háztömbre jut egy Chalkie, aki morcosán őrködik a rend fenntartásán Ha az előzőekben verekedtünk vagy sört vittünk ki az utcára, találkozásunkkor rendőri intézkedést foganosít és - hacsak nem sikerül megvernünk - a 32-es szobában lesittel bennünket reggel hatig. Rendőrverés után bíróság elé kerülünk, ahol az ítélet 20 font bírság lesz. Ha fizetünk. kiengednek, ha nem, életfogytig tartó börtönre ítélnek, vagyis a játék véget ér. Tehát meggondolandó, hogy a rendőrbácsiknak is megmutassuk-e, hogy milyen erősek vagyunk.
-
My Girllriend nevű barátnőnk: Tök jó haja van, ez a legelső észrevétel. Egyébként azt mondja, hogy köztünk már mindennek vége. Persze az is meglehet, hogy a játék folyamán fontos szerepe lesz...
-
Rentman: Ez a figura a kölcsönügyekben illetékes végrehajtó. Amíg nem fizetjük vissza a kölcsönünket (20 font), ledekkol az egyik kocsma bejáratában (8. kép) és mindaddig nem fog bennünket beengedni, amíg nem törlesztünk a városházán.
Most pedig következzék a helyiségek leírása (a játék a 15. szobából indul - a számozást lásd a térképen):
-
37. számú ház. Ez becses személyünk tulajdonát képezi. Itt írom le, hogy a bemenetel egy ajtón elég körülményes, mivel először balra kell fordulnunk, majd egy pillanat erejéig jobbra kell elrántanunk a botkormányt. Ekkor hősünk gyönyörű, kockás sapkáját szemlélhetjük meg, ugyanis Andy hátat fordított nekünk. Ekkor felfelé nyomjuk a joyslick-et es máris bent vagyunk álmaink helyiségében. Ugyanígy működik a háztömbök sarkán való befordulás is.
-
38-as számú ház. Ez Chalkie-é, a rendőré. Kezdetben zárva van, egyébként ide teljesen fölösleges bejönnünk, mert nincs itt semmilyen tárgy, viszont a kertben kiírja a program, hogy YOU NEARLY TRIPPED. Szóval innen jobb ha megyünk. Kulcs egyébként a 18. szobában.
- Téglafal. Itt és még sok helyen a programban, felfedezhetjük, hogy nem csak szocialista nagyiparunk gyárt elsőrangú minőségű vakolatot, hanem az angoloké is.
- Téglafal lámpával.
-
Újságos: Nyitvatartási idő: 7-20 óra között. Ha rámegyünk a menüben a beszélgetésre, akkor 3 témában kezdeményezhetünk semmitmondó beszélgetést. Teljesen meglepő módon vehetünk viszont újságot (ld. 3. kép)! Menjünk rá a pénztárcára és válasszuk ki a TRANSACT opciót, majd a rendelkezésre álló újságok közül a RACING NEWS-t. A következő menüben válasszuk PAY opciót és 25 penny ellenében mienk az újság. Erre szükségünk tesz a bukmékernél. A DAILY MIRROR Flo kedvence (ezt akkor tudjuk meg, ha megvizsgáljuk), vegyük meg azt is.
- Téglafal postaládával.
- Kocsma bejárata. (SPARKLING ALES) Nyitvatartási idő: 10-14 és 18-20 óra.
- Még egy téglafal még egy lámpával.
- Cölöpkerítés téglafallal.
- Chalkie házának hátsó bejárata.
- Andy házának hátsó bejárata.
- Újabb téglafal, természetesen lámpával.
- Andy konyhája.
- Előszoba (a lépcsőn nem lehet felmenni).
- Hálószoba.
- A mi kertünk.
- Rácsos ház (nem tudtam bemenni).
-
Rendőrség, állandóan nyitva van. Ha ide úgy jövünk be, hogy meg semmilyen bűnt nem követtünk el, akkor a bejáratnál a kezünkbe kerül a Chalkie házának a kulcsa (ld. 4. kép). Továbbá ez az egyetlen hely, ahol akár napokat is dekkolhatunk anélkül, hogy az energiánk és pénzünk fogyna. Ezután (vagy bármikor) odamehetünk az itt lévő emberhez és beszélgethetünk vele. Illetve beszélgethetnénk, de aszongya, hogy nagyon elfoglalt.
- A rendőrség bejárata (POLICE).
- Téglafal cölöpkerítéssel és lámpával.
- Dór oszlopok (bár lehet, hogy ión, rajzból sose voltam jó) (JUSTICE AND PEACE). Az oszlopoktól függetlenül az itt lévő ajtót mindig zárva találtam.
-
Gyári hivatal (FREDS WING NUTS). Ha beszélgetni akarok, mindig közli, hogy THIS IS PRIVATE STAY OUT vagyis kívül tágasabb. Csak akkor állnak velünk szóba, ha a munkaerő közvetítő irodából (36) küldenek ide állásért (I HAVE COME FOR THE JOB).
-
Sportfogadási iroda (LICENSED BETTING OFFICE). Nyitvatartás: 16-20 között. Itt is lehet beszélgetni. A HAVE YOU SEEN MY RENT BOOK- kérdésre igenlő választ kapunk.
Vizsgáljuk meg a RACING NEWS-t (EXAMINE + RACING NEWS + olvasd el az ötös szoba leírását). Ekkor megjelenik az újság tartalma. Ugyan nem strapálta magát agyon a főszerkesztő, mindenesetre jegyezzük meg a tippet (TRAP ONE / TWO / THREE). Miután megjegyeztük ezeket, válasszuk a pénztárcát és menjünk rá a PLACE A BET-re. Ezután válasszuk ki azt a fogadást, amelyiket az újságban olvastunk (6. kép). Lekérdzhetjük, hogy a vizsgálni kívánt futamban mekkorák az esélyek (ASK THE ODDS), ez egyébként teljesen mindegy: ha nyerünk, akkor se kapunk pénzt, de ha a tipp jó, a bukméker a kezünkbe nyomja a rentbook-unkat. Erre lesz szükségünk a kölcsön visszafizetéséhez). Ennek megfelelően válasszuk ki a legkisebb pénzt, amennyivel fogadni lehet (TWENTY PENCE) és válasszuk ki azt, amelyik megegyezik az újság tippjével.
- A városháza bejárata (TOWN HALL). Nyitvatartás 9-19.
-
Kocsma. Nyitvatartás: 10-14 és 18-23. Természetesen itt sört lehet kapni, méghozzá a kővetkezőképpen: rámegyünk a pénztárcára, majd BUY A BEER + PAY (ld. 7. kép). Elfogyasztása: USE + A PINT OF BEER. Egy korsótól 20%-kal nő az ALCOMETER. Egyébként itt beszélgethetünk is, ha a Rent Book-ról kérdezünk, megtudjuk, hogy fogadáson vesztettük el.
- Kocsma, mint a 25.
- A munkaközvetítő bejárata (EMPLOYMENT EXCHANGE).
- Kocsma, mint a 25.
- A 28 kocsma másik terme.
- Chalkie haza (lásd 2).
- Chalkie kertje (lásd 2). Ha déli 12 óra előtt sétálunk a kert közepébe, YOU NEARLY TRIPPED üzenetet kapjuk, ha viszont utána, egy rózsát találunk (YOU FOUND A ROSE) (ld. 5. kép). Szükség lesz rá.
- Börtön. Ha a rendőr elkapott volna minket, akkor hirtelen másnap 6 óra lesz. Maid itt álldogálunk 5 másodpercig. Ezután átkerülünk a 18 szobába.
- Bíróság. Ha szegény Chalkie-val verekedtünk volna és szerencsétlenségünkre ő nyert, akkor kerülünk ide. Nincs mese, 20 font óvadékot kell fizetnünk. A gép még meg is kérdezi, hogy fizetünk-e (PAY) avagy sem (DON'T PAY) (ld. 2. kép). Ha nincs 20 fontunk vagy nem fizetünk (blöffölni nem lehet), akkor véget ér a játék. Ha valahonnan sikerülne előkaparnunk 20 fontot, a 18. szobában találjuk magunkat.
-
Városháza. Azonkívül, hogy itt kell törleszteni az adósságunkat, érdemi dolgot úgysem tudunk itt csinálni.
Ha nálunk van a Rentbook, akkor a pénztárcánál PAY RENT és PAY, ha megvan a 20 fontunk, DONT PAY esetén azt mondják, hogy nem ártana most már megszereznünk.
- Az újságos bejárata. Nyitvatartás 7-20.
- Munkaközvetítő iroda (Employment Exchange) Nyitvatartás: 9-15.
- Have you got any jobs? (Van valami munka?): Üresedés van a gyárban.
Egyébként itt munkát vállalhatunk, de a játék folyamán csak egyszer. A pénztárcára állva pedig előjegyezhetjük a hitelkártyánkat (SIGN ON), de csak szerdától. Mindkettőhöz szükség van a Benefit Card-ra.
-
Gyári hivatal bejárata. Nyitvatartás: 9-17. Ha a munkaközvetítőnél a gyári munkát választottuk, a főnökkel megbeszélhetjük a részleteket. Ha nem voltunk a közvetítőnél, közli velünk, hogy semmi keresnivalónk nincs itt. Ki-ki vállalhat olyan munkát, amilyenhez kedve van... Ha már az idegességtől a bokszesztyűhöz nyúlnánk - ugyanis a főnök a tucatnyi variációból csak kettőt fogad el elárulom, hogy gépírónak (I CAN TYPE), vagy számítógép-kezelőnek (I CAN OPERATE A COMPUTER) jelentkezzünk. Ha operátornak jelentkezünk, a Spectrum géptípust jelöljük meg (A SPECTRUM). A HAVE YOU HAD EXPREIENCE? kérdésre válaszoljuk azt, hogy még nincs tapasztalatunk a dologban (NO I HAVNT). Meg ezután is eldönthetjük, hogy vállaljuk-e az állást. Természetesen vállaljuk (I'll take the job). A főnök közli velünk, hogy a jövő héten kezdhetünk is. A pénztárcára állva azonban kérhetünk 40 font fizetési előleget!
- Sportfogadási iroda bejárata (nyitvatartás: 12-16).
Tulajdonképpen nincs kötött sorrendje az egyes feladatok végrehajtásának, de egy két feladat egymáshoz kapcsolódik, ezeket értelemszerűen egymás után kell végrehajtani (pl. ahhoz, hogy törlesszük adósságunkat, előbb meg kell szerezni a Rentbook-ot, amihez viszont kell a Racing News).
Mi mindent kell csinálni? Ez nagyjából már kiderült az eddigiekből, de azért most összegezzük (a sorrendet ki-ki válassza magának):
- Mindenképpen először a kulcsért kell mennünk a rendőrőrsre. A kulcsot átadó rendőr megkér, hogy adjuk oda Chalkie-nak. Hihihi...
- Menjünk be Chalkie kertjébe és vegyük fel a rozsát.
- Adjuk oda a rózsát a barátnőnknek (természetesen előtte puszival meg kell állítani). Azért adjuk neki a rózsát, hogy közeledésünkre ezentúl ne azt mondja, hogy Don't talk to me! Később tőle tudunk meg egy fontos Információt.
-
Az újságostól vegyük meg a Daily Mirror és a Racing News újságokat.
-
A Mirror-t megvizsgálva megtudjuk, hogy ez Flo kedvence. Adjuk hát oda feleségünknek (előtte puszi!), cserébe megkapjuk a Benefit card-ot. A Benefit caid-dal menjünk el a munkaközvetítőbe és vállaljunk munkát a gyárban. Iratkozzunk fel a hitelkártyára várakozók sorába (sign on). A hölgy közli, hogy később megkaphatjuk a kártyát (You can get your giro later) A "later" jelen esetben legalább csütörtököt jelent, előbb ugyanis nem fogjuk megkapni. Csütörtökön vagy később keressük fel újra a közvetítőt, és kérjük el a kártyát (I haven't recieved my giro). A kisasszony azt válaszolta, hogy a barátnőnk már felvette. Keressük hát meg szívünk választottat (Jézus! Melyiket?) (ld. 9. kép), és kérdezzük meg, hogy nem látta-e a hitelkártyánkat. Erre ő közli, hogy odaadta Jack-nek (I GAVE IT TO JACK). Menjünk hát el a 29-es szobába (kocsmába) és érdeklődjünk Jack-nél a giro iránt, mire ő átadja nekünk. Adjuk oda a kártyát a feleségünknek.
- Vállaljunk munkát a gyárban és kérjünk fizetés előleget.
- Vizsgáljuk meg a Racing News-t és tegyük meg az újság által közölt tippet A bukméker ekkor átadja a korábban elhagyott Rentbook-ot, amivel ballagjunk el a városházára, és törlesszük adósságunkat.
Természetesen a játék során sokat kell kocsmázni (különben "kiszáradunk"), többször megverhetjük feleségünket(!) (pontszámunkat gyarapítandó...) A teljesítésre egy hét áll rendelkezésre. Ha ez letelt, a napok kijelzése helyett WEEK OVER (vége a hétnek) feliratot kapunk; a játék véget ér.
Irányítás:
Billentyűzet (O, P, Q, A, SPACE) vagy
CURSOR, INTERFACE II, KEMPSTON botkormány-illesztők közül választhatunk.
Mozogni jobbra-balra tudunk, a tűz (SPACE) megnyomásával választhatunk az ikonok közül funkciót. A 'fel' iránnyal tudunk befordulni egy sarkon, vagy bemenni egy ajtón, ha előbb felé fordulunk. A 'le' megnyomásával szórhatunk puszikat (fújj...)
Térkép |