Altered Beast

1989 - Activision Inc.

akció, verekedős

Spectrum (48k/128k)

Enterprise

Az Altered Beast a Sega 1988-as verekedős arcade játéka ismertségét elsősorban a marketingnek köszönheti és csak másodsorban a minőségének: szinte minden létező platformra portolták - beleértve az összes elképzelhető 8 bites masinát is -, sőt a Sega Mega Drive konzol mellé ajándékba adták az USA-ban és Nyugat-Európában. A játék háttértörténete a görög mitológiába kalauzol el: halott főhősünket - aki elevenen nagy harcos volt - Zeusz támasztja fel és megparancsolja, hogy mentse meg a lányát, Athénét, akit elrabol Neff, a gonosz - és ezek szerint nagyhatalmú - varázsló. Öt szinten keresztül üldözzük a varázslót, aki eközben nem habozik ránk uszítani mindenféle csúf alvilági teremtményt.
Főhősünk puszta kézzel indul a varázsló üldözésére, de a ránk támadó szörnyeket így is pár rúgással vagy ütéssel elhessegethetjük. Nem úgy a varázslót, akit nincs hatalmunk megtámadni. Ha azonban sikerül levernünk egy kék, kétfejű farkast, az egy repkedő varázsgömböt hagy hátra, amit ha felveszünk, mágikus ereje belénk száll. Három varázsgolyótól addig ember alakú főhősünk átváltozik valamilyen szörnyeteggé, így szerezve emberfeletti képességet. Minden pályán többször is megjelenik a varázsló, de amíg nem alakulunk áll, nem is áll velünk szóba, szór felénk pár sziklát (amit javasolt elkerülni!), majd eltűnik. Ha átvedlettünk szörnnyé, emberfeletti képességeinkkel felvértezve fölöttébb hathatósan apríthatjuk ellenfeleinket - mintegy jutalomjáték -, a varázslóval való következő találkozáskor pedig ő is felvesz valamilyen amorf szörny alakot, és megküzdhetünk vele. Ha sikerül legyőznünk a varázsló mágikus alakját, visszaváltozik, de még elveszi a megszerzett mágikus erőnket majd lelécel, és folytatódik a móka a következő szinten, melyet újra ember alakban kezdünk... Természetesen, ha a szint végéig nem sikerül megszerezni az átalakuláshoz szükséges mágikus erőt (ami a harmadik, platformokkal teli szinten még esélyes is), a varázsló akkor is megunja a bénázásunkat és átváltozik, de ebben az esetben nagyjából nullára csökkennek túlélési esélyeink. Az utolsó ötödik szinten végre sikerül legyőzni a varázslót, és Athéné kiszabadul.
Az öt szinten négy különféle alakot ölthetünk:

  • Az első és az ötödik szinten farkasemberré változunk, ami tűzgolyókat lövöldöz, és üstökösként letarolja az egész képernyőt (tűz + hátra).
  • A második szinten repülő sárkánnyá változunk, ami elektromos szikrákat szór és elektromos pajzsot használ (tűz + fel / le).
  • A harmadik szinten egy nagy medvévé alakulunk, ami a leheletével kővé változtatja ellenfeleit, és összegömbölyödve tarolja le azokat (tűz + fel).
  • A negyedik szinten tigrisemberré változunk (bár ez a Spectrum verzióból kevésbé nyilvánvaló), ami pattogó labdákat hajigál és felugorva képes letarolni ellenfeleit (tűz + fel).

Az irányítás - a konzolos verziókkal szemben - egyetlen tűz gombbal lett megoldva, így még körülményesebb:

  • le - leguggolás,
  • fel - ugrás,
  • tűz + fel - nagyobb ugrás (a felettünk lévő platóra így tudunk felugorni),
  • tűz + jobbra / balra - rúgás,
  • tűz + le - ütés leguggolva,
  • tűz + balra-fel / jobbra-fel - ütés felugorva.

Ha futás (nevezzük inkább sétának) közben használjuk valamelyik ugrást, akkor átlósan ugrunk. Szakadékokat (ld. 3. szint) csak így tudunk átugorni.
A Spectrum verzióban megmaradt az eredeti arcade játék kétjátékos módja, így akár egyszerre ketten is játszhatunk. A képernyő alján bal oldalon az első játékos, jobb oldalon a második játékos portréja, életeinek száma és az energiáját jelző kockák láthatók. (A sárga a teljesen feltöltött, a fekete az üres állapot). A sérülések energiánkat fogyasztják, de ha szakadékba esünk, azonnal elvész egy életünk. A játékos portréjának színéből látszik, eddig hány mágikus golyót vettünk fel. Sorban: lila, zöld, kék, kék szörnyfej. A grafika a lehetőségekhez képest megpróbál hasonlítani az eredeti arcade játékra, ezzel azt érték el a készítők, hogy csak az tudja mi van a képernyőn, aki látta az eredetit is, de mindez legalább jó lassan és darabosan mozog. A nehézségi szint szerencsére vissza vett véve az arcade verzióhoz képest, a főgonosszal való küzdelem kulcsa pedig a megfelelő pozíció és támadási forma kiismerése.
Időlimit nincs, ezt érdemes is kihasználni: ha a képernyő bal szélére állunk a kamera nem mozog tovább, így újabb ellenség sem jön, amíg nem daraboljuk le a meglévőket.

Irányítás:
A menüben Kempston, Cursor Interface botkormány illesztőt választhatunk, vagy szabadon definiálhatjuk a billentyűzetet.
Az ENTER megnyomásával állíthatjuk be a játékosok számát, a SACE megnyomásával indíthatjuk a játékot.
A 'H' megnyomásával szüneteltethetjük a játékot (folytatás: SPACE). Erre a billentyűre nem javasolt funkciót definiálni, mert akkor elvész ez a lehetőség.