Alien Research Centre 1990 - Zenobi Software kaland, szöveges |
Spectrum (48k) |
A Zenobi Software-kiadó 1984 és 1997(!) között forgalmazott Spectrum és Atari ST játékokat. Ez idő alatt több mint 200 szöveges kalandjátékot adtak ki Spectrumra, magánkiadásban. Ezek többsége - a betöltőképet leszámítva - nem tartalmazott grafikát, így programjaik elsősorban a "hardcore" kalandjátékosok (akiket nem ijeszt el, ha mindenféle grafikát nélkülöző "szöveghalmazt" kell olvasniuk) körében voltak népszerűek, ők viszont stabil megrendelőknek számítottak hosszú éveken át. Néha azonban kiadtak a nagyközönség számára is fogyasztható játékokat, egyik ilyen az Alien Research Centre, rövidítve A. R. C. A megfejtés nem különösebben nehéz, a legtöbb rejtvény kikövetkeztethető, a térképrajzolás természetesen elengedhetetlen.
A sikerhez nem kis részben hozzájárulhatott, hogy a történet és majd a játék helyszíne az Alien-filmek hangulatát idézi fel és nem mellesleg minden helyszínről kapunk szépen kidolgozott, "interaktív" grafikát, vagyis ténykedésünk eredménye azonnal meglátszik a képen is. A történet szerint, egy magáncég kutató űrhajóján, - melyen a világegyetem egy "távoli csücskében" végeznek "bizonyos" kísérleteket - baleset történik. A kapcsolat egy rejtélyes üzenettöredék vétele közben megszakad. Az üzenettöredék szerint az űrhajón furcsa lények bukkantak fel, a legénység közvetlen életveszélyben van. A társaság minket - egy zsoldoskatonát - bérel fel, hogy megmentsük a... - na nem a legénységet, hanem a 30 milliárd Dollár értékű űrhajót. Ehhez mindössze annyit kell tennünk, hogy kijavítsuk az esetleges műszaki hibákat, majd ha az űrhajó menetkész, a parancsnoki hídon aktiválnunk kell az E.H.D-rendszert (azaz Emergency Homing Device), amely automatikusan visszavezérli Föld körüli pályára a bajba jutott űrhajót. A küldetés veszélyes voltára tekintettel 500 000 Dollár díjazásban részesülünk (már ha életben maradunk), és a küldetésre egy decimátor ágyút is magunkkal vihetünk, amely űrhajón is használható, mert csak az ismert élő szöveteket roncsolja, az űrhajóban nem tesz kárt...
A program kezelése
GO ige nincs, mozogni az alábbi parancsokkal tudunk:
A SAVE paranccsal magnóra menthetjük a játékállást, a LOAD / RESTORE parancsokkal visszatölthetjük. A QUIT paranccsal kiléphetünk a játékból. Az INVENTORY (rövidítve: I) tárgylistát ad. A HELP parancsra elvilegsegít a program, gyakorlatilag annyit ér, mint halottnak az infúzió. A LOOK parancs újra megjeleníti a helyszín leírását. A PFQA a szerzők neveit jeleníti meg.
A program szókészlete szerény, az alábbi igéket érti meg:
ATTACK | GRAB | PRESS | STAB |
BREAK | HIT | PUSH | TAKE |
CLIMB | HOLD | REMOVE | THROW |
CLOSE | INSERT | REPAIR | TOUCH |
CUT | KICK | SAY | WEAR |
DROP | KILL | SHOOT | |
EXAMINE | OPEN | SMASH | |
GET | POUR | SOLDER |
Valamennyi szó rövidíthető első négy karakterével.
A megoldás:
Kalandunk megérkezésünk után, a dokkban kezdődik (1. kép). Keletre (E), a folyosón egy óriási kukac állja utunkat. Ahogy az talán sejthető volt, hiába lövöldözzük (SHOOT MAGGOT), fegyverünk semmilyen destruktív hatást nem gyakorol az idegen élő szövetre, (ha nagyon kötözködünk vele, azt is megtudjuk, nem csak hatalmas, de vérszomjas is) inkább menjünk északra (N) a legénység körletébe. Itt egy csípőfogót találunk (GET PLIERS). Folytatva a legénységi körletek átvizsgálását (S, S), egy anyag-romboló berendezés gyarapítja felszerelésünket (GET DISRUPTER). Ez jól hangzik... A laborban (N, W, N) pedig egy szikét gyűjthetünk be (GET SCALPEL). Délre (S, S), Dr. Goebbler (a néhai főnök) irodájában egy feltűnő lyukat látunk a mennyezeten és persze egy íróasztalt. Ha átvizsgáljuk, (EXAMINE DESK) a doktor azonosítókártyája hullik ki a fiókból, amivel a hajó valamennyi termébe bejuthatunk (EXAMINE ID). A lyukon a szellőzőjáratba mászhatunk (U), melyen kikerülhetnénk az óriás kukacot, ha nem zárná el a járatot némi törmelék. Ilyen helyzetek megoldására tűnik hasznosnak viszont az "anyag-rombolónk". Ha letesszük (DROP DISRUPTER) és megvizsgáljuk (EXAMINE DISRUPTER), egy kapcsolót látunk rajta. Természetesen megnyomjuk (PRESS SWITCH), és javasolt nem a helyszínen megvárni, hogy a következő parancsra kifejtse hatását (D). Ahogy azt sejtettük, a romboló hangos robbanás közepette eltakarítja a törmeléket, mehetünk vissza (U) szabad az út... |
|