180!
(Darts)

1986 - Mastertronic

sport

Spectrum (128k)

Enterprise

 

Valószínűleg egyesek szerint kicsit túlzás sportnak nevezni az angliai sörözőkben oly népszerű játékot, azonban nem árt tudni, hogy komoly versenyeket rendeznek e "sportágban" is, amiket elnézve rájöhet az ember, hogy nem is olyan könnyű játékról van szó. Mindazonáltal, aki esetleg nem érez magában elegendő affinitást, a darts-hoz, annak is érdemes kipróbálnia ezt a jól kivitelezett, igen szórakoztató programot!
A játék lényege a következő:
Két játékos játszik egymás ellen. Mindkét játékosnak 501 pontja van kezdetben, a játékos feladata, hogy a tábla megfelelő mezőibe találva, a pontszámunkat PONTOSAN(!) 0-ra csökkentsük, persze a másik játékost megelőzve. A tábla körcikkekre van osztva, a körcikkek körül látható számok jelzik, hány pontot érnek az egyes körcikkek. A körcikkeket két sáv metszi: a szélső sávba találva az adott körcikk értékét megduplázzuk, a belső sáv megtriplázza az értékét. A tábla közepén látható kis, fehér pont 25 pontot ér, a kis fehér pontban látható még kisebb fekete mező (ezt hívják bullseye-nak) pedig 50 pontot kóstál. Talán az imént elmondottakból látszik, hogy nem elég ész nélkül az 50-es, vagy éppen a 60-as mezőket célozni, hanem számolni is kell a győzelemhez! Ha nem találjuk el a táblát sem, 0 pontot ér teljesítményünk... A két játékos felváltva dob 3-3-szor, amíg nem nyer az egyik fél. Nyerni csak úgy lehet, ha az utolsó dobással a pontszám pontosan 0-ra csökken, ráadásul ennek az utolsó dobásnak dupla pontszámnak kell lennie. Amennyiben a pontszám bármelyik dobás után 0 alá csökken vagy pontosan 1 lesz (innen ugye már nem lehet duplázva elérni a nullát), a játékos visszakapja az összes abban a körben dobott pontját és azonnal a másik játékos jön. Ugyanez történik akkor is, ha nem duplázva éri el a nullát. Figyelem! A bullseye duplának számít!
Bizonyára sokakban felmerül a kérdés, miért 180! A program címe? Valószínűleg azért, mert az egy körben (3 dobás) elérhető legmagasabb pontszám 180, ez a teljesítmény pedig megérdemli a felkiáltójelet.
A játékot játszhatjuk a gép ellen (izgalmas meccsek várhatóak így is!) , de még érdekesebb, ha egy barátunk ellen játszunk.

A menüben mindössze csak az irányítást kell beállítanunk, a szokásosnak nevezhető választékból: billentyűzet, Kempstont, Corsor, Interface II. A billentyűzet át is definiálható. A játékot elindítva a következő lehetőségeink vannak:

  1. TUNE UP - gyakorlás. Az idő lejártáig dobálhatunk ész nélkül. Feladatunk: 99 másodperc alatt az összes mező (20-tól 1-ig) eltalálása csökkenő sorrendben.
  2. GAME ON - verseny indítása 1 játékos módban. Egyre erősebb ellenfelekkel kell megküzdenünk, kieséses rendszerben.
  3. TWO PLAYERS - 2 játékos játszik egymás ellen.
  4. OOPS! - Visszalépés az irányítás kiválasztásához.

A játék kezelése nagyon egyszerű: a tábla előtt egy kezet mozgatunk, a botkormány mozgatásával tudunk célozni, a tűz gombbal tudunk "tüzelni". Persze, hogy nem legyen túl könnyű a játék, a kéz folyamatosan mozog, és nem pontosan arrafelé mozog amerre szeretnénk...
A képernyő bal oldalán felül láthatjuk a pontszámunkat, és az utolsó dobásból elért (elvesztett) pontjainkat. Alul az ellenfél eredménye látható, és egy kevésbé sikerült portré az illetőről. Célszerű egyébként a 60-as mezőt célozni, mert, ha alá, vagy fölé lövünk, még mindig 20 pontot elérünk! A gép ellen játszva, az ellenfél dobása közben egy kocsmai csendéletet láthatunk, a képernyő alján tudhatjuk meg, hogy a játékos hova célzott (AIMING AT ...), és hova sikerült találnia (GOT ...). Bár a gép is tud hibázni, a végén nagyon oda kell figyelni, hogy elérjük pontosan a 0-át, ott tud a gép igazán megverni. Ha a döntőben is megverjük az utolsó ellenfelünket, ideje kipróbálni a darts-ot élőben is!