Soundtracker
(Rockmonitor 2.1)

Valószínűleg nem sokan használták ezt a zeneszerkesztő programot, sem a 3.0-ás verzióját, vagy a hozzájuk tartozó hangmintaszerkesztőt. Bár meglehetősen kevés zeneszerkesztő készült kedvenc gépünkhöz, ennek a programnak a létezéséről valószínűleg sokan egyáltalán nem is tudnak még ma sem, annak ellenére, hogy bár nem tökéletes, egész jól használható. Egy-két demo fellelhető, melyet ezzel a programmal készítettek, ilyen az Antimega demo és a Rockmonitor demo.
A programot Joe készítette,BASIC-ben íródott, és Zzzip-pel lett lefordítva. A programhoz egy kódtáblázat is jár: induláskor három kód beírása után kezdhetjük csak el a munkát, ezeket a kódtáblázatból kereshetjük ki. Nem teljesen világos, mi volt a szerző célja azzal, hogy csak a kódok beírása után tudjuk használni a programot. Talán ezzel akarta megakadályozni, hogy a programhoz tartozó ismertető (melyben a kódok is szerepeltek, ld. STRACKER.DOC vagy KODTABLA.TXT) lemaradjon a program terjedésekor - Hiszen a program ingyen hozzáférhető volt.
Talán többen hallottak már Gyányi Sándor müvéről, a Music Box nevű zeneszerkesztőről, melyben a három Dave csatornán négyszögjel megszólaltatásával hallhatjuk a zenét. A Rockdigiről is bizonyára mindenki hallott már, ezt Devilsoft készítette, és négy digi csatornát használ. A Soundtracker 2.1 valahol a kettő között helyezkedik el, két digi csatornát és két négyszögjeles csatornát szólaltat meg a zenéhez. A két digi csatorna közül az egyik fix 7800Hz frekvenciájú (a hangmagasság nem változtatható), így ez a csatorna inkább csak dobok megszólaltatására alkalmas. A hagyományos négyszögjelcsatornák balról, a digitalizáltak jobbról szólnak. A lejátszott hangminták csak 5 bitesek lehetnek. Ha a Rockdigi felől közelítjük meg a dolgot, akkor a Soundtracker 2.1 lehetőségei szűkösebbek.
A program négy részből áll:

  1. STRACKER.BAS - indító file
  2. STRACKER1 - ZZZIP betöltő-file
  3. STRACKER2 - maga a szerkesztő, mely BASIC program, és a Zzzip-pel lett lefordítva.
  4. STRACKER3

A programcsomag tartalmazza továbbá a Soundtracker Module Maker programot (STMAKER.COM), amely önállóan futtatható demót készít a zenénkből.
A lejátszó rutin nagyon leterheli mind a Z80-at, mind a NICK chipet, ezért mással a gép lejátszás alatt nem képes foglalkozni. A memória szintén korlátja a programnak, csak a bekapcsolás utáni állapotból képes a szerkesztő elindulni, nem lehet más rezidens program a memóriában. (Ez egyébként minden, Zzzip-pel fordított programra igaz.)

A szerkesztő (EDITOR)
Betöltés után - ha nem töltünk be elmentett zenét - a szerkesztőben kezdhetjük a munkát, az 'E' megnyomása után. A képernyőn a felső 19 sort a zene szerkesztését szolgáló editor ablak - itt állítható össze a zene patternekből, azaz ismétlődő zenei motívumokból, ill. fájlokkal való munka esetén ('F' billentyű) a directory foglalja el. Az alsó 7 sorban látható a menü. A program indulása után a felső 19 sor még fekete ürességgel néz vissza ránk. Ha a program betöltése előtt a status sort nem kapcsoltuk ki, akkor azt is látjuk (a program nem kapcsolja ki).

Egy sor felépítése:

pattern sorszáma ütemhossz 1. négyszögjel csatorna ütemcíme 2. négyszögjel csatorna ütemcíme 1. digi csatorna ütemcíme 2. digi csatorna (dob) ütemcíme
03 32
11100
+4
11264
+4
10936
+76
10100
   
transzponálás
transzponálás
transzponálás
 

Mindegyik ütemcím (kivéve a 2. digi csatornát) után megadható a transzponálás mértéke, melyet félhangokban lehet megadni. Ez alapból +00, de megadható például +12, ekkor egy oktávval magasabban fog szólni a hang. Negatív érték is megadható, a -12 egy oktávval mélyebben szólaltatja meg a hangot. Az editor ablakban a beépített botkormánnyal mozgathatjuk a kurzort. Az INS és DEL gombokkal beszúrhatunk ill. törölhetünk egy sort a kurzor pozíciójában, az ESC megnyomásával kiléphetünk az editorból. Ha a botkormánnyal fel-le lépegetünk, a kurzor sora értelmezés után a memóriába kerül. (Az ENTER megnyomásával is ezt érhetjük el.) A CTRL+fel és CTR-L+le használatával csak átfuthatunk a sorokon, azok nem kerülnek rögzítésre, ez gyorsabb.
Az egyes oszlopok funkciója:

Ütemszerkesztő
Itt adhatjuk meg ténylegesen, hogy az egyes csatornákon milyen hangók szóljanak az adott pattern-ben. F1 és F2 billentyű a két négyszögjel csatorna (CHANNELS), az F3 az első digi csatorna (DIGI) "kottája".
Az ütemek számára 10000-16000 címigig szabad a memória, a patternekben a címeket ennek megfelelően ide kell állítani. Amikor belépünk az ütemszerkesztőbe, akkor az aktuális patternsorban, az aktuális csatorna által mutatott címből szerkeszthetünk.

A képen szereplő számok sorban: memóriacím; lejátszandó hang-oktáv; Négyszögjelnél az envelope száma, digi csatornáknál a hangszer száma. Üres hanggal tudjuk a hanghosszt megnövelni, ilyenkor a lejátszandó hang helyére és az oktáv helyére nem írunk semmit, az envelope értékénél 00 marad. Ha az envelope értékéhez 17-et írunk, akkor elhallgat a csatorna, így lehet rövidebb hanghosszt megadni, ha nem követi újabb hang az adott hangot.
A hangok egymás után játszódnak le az ütemhossznak megfelelő ideig. Ha a lejátszó egy üres hanggal találkozik, akkor nem történik semmit, az előző hang szól tovább. Ezzel tudjuk a hangok hosszát szabályozni. A digitális csatornán a 7-8 feletti hangok nem szólalnak meg, viszont a javasolt lejátszási hangmagasság a 7-8. oktáv. (5000-14000 Hz, bár a 8. oktáv már kissé hamiskásan szól.) Félhangoknál a hang neve mellett a # karaktert is meg kell adnunk, ezt angol gépeken az ALT+a billentyűvel vihetjük be. A vezérlés ugyanaz, mint az editornál.

Dobszerkesztő
A változatlan hangmagasságú digi csatorna szerkesztője (DRUM) ugyanazt a memóriát használja, mint az ütem szerkesztő. Ide az F4 megnyomásával léphetünk be.

Számok sorban: memóriacím és hangszer száma. Hasonlóan játssza le az ütemet, mint az előző ütemet, csak a hangmagasság kimarad. A nulla érték itt is üres hangot jelent.

Start pattern
Ettől a patterntől indul a lejátszás. SHIFT+F5 csökkenti, F5 növeli az értékét. (Mivel nem lehet a funkcióbillentyűket folyamatosan nyomva tartva változtatni az értéket, ezért CTRL+E-vel növelni, CTRL+M-mel is csökkenteni lehet az értéket.)

End pattern
Eddig a patternig játszik le. F6 billentyű, SHIFT-tel nyomva csökkenti az értékét. (CTRL+F és CTRL+N is használható helyettük.)

Speed
F7 billentyű. A lejátszás sebessége: azt határozza meg, hogy az ütemekben két szomszédos hang között mekkora időegység teljen el. Időegység: 1/60 másodperc (nem 1/50)! SHIFT+F7-tel csökkenthető az érték. Használható helyette a CTRL+G és CTRL+O is.

Music
F8 billentyű. A zene lejátszásának indítása. ESC-vel kiléphetünk belőle. Ha az ütemcímek értelmetlenek (pl. a program betöltése után 00000), akkor elszállhat a program. Egy bug miatt előfordul időnként, hogy kilépés után kb. 10 másodpercig sötét a képernyő. Ilyenkor a program nem szállt el, csak várni kell, mire visszatér a szerkesztő.

File
Az F7 billentyűre megjelenik a file menü billentyűkiosztása.
Itt betölthetjük az editor tartalmát (EDITOR), az envelope-okat (ENV), a hangmintákat (SAMPLE), és teljes zenei fájlokat (ALL), illetve ezekről directory-t is kérhetünk lemezes rendszer esetén. Kimenthetjük az editor tartalmát, az envelope-okat és a teljes művünket. Betöltéshez az F1-F4, directory lekéréséhez az F5-F8 használhatók. Kimentéshez SHFIT-tel együtt kell az F1-F4 billentyűket megnyomni. A file név megadásánál nem kell megadni a kiterjesztést! File-neveknél Q-t írva kiléphetünk az adott menüből. (A dir parancs természetesen magnónál nem fog működni.) Ha a NAME: kérdésre lemeznél *-ot, magnónál ENTER-t válaszolunk, akkor az elsőnek megtalált fájlt tölti be.
A program a .SAM kiterjesztésű hangmintákat tölti be, a Rockdigi is ezeket használja. A szerkesztett zenét .EDI ki-terjesztéssel menti ki, ez nem tartalmazza a hangmintákat, csak a "kottát". A hangmintákat is tartalmazó zenék .ALL kiterjesztéssel kerülnek az adathordozóra. Az envel-ope-oknak .ENV kiterjesztést ad.
Az F11-gyel (SHIFT+F3) a legutolsó hangszert törölhetjük a memóriából. (Csak a mutató állítódik, ami azt jelenti, hogy hova töltődjön a következő hangszer.)
F16 (SHIFT+F8) hatására a memóriában lévő hangszerekről kapunk információt.

Burkológörbe-szerkesztő
A gomb: Adsr - Itt szerkeszthetjük meg a burkológörbéket. F1-F16-tal választhatjuk ki a szerkesztendő envelope-ot, majd a kurzorral és a szóközzel szerkeszthetünk. A burkoló ablakában alul látható beosztás a speed-nek megfelelően mutatja, hogy mekkora egy időegység a burkolóhoz viszonyítva. Minden burkolóhoz tartozik egy style byte, ami a megfelelő csatornát vezérli, ha a burkolót lejátsszák. Ezt a következő gombokkal lehet beállítani:

Transpose
T billentyű. A megadott patternekben a megadott csatornához tartozó transzponáló byte-ot változtatja meg. Hozzáadja az értéket. Lehet negatív is, de óvatosan bánjunk vele!

Copy
C billentyű. A megadott patterneket átmásolja a megadott címre.

Soundtracker Module Maker

Ezzel a segédprogrammal önálló demót készíthetünk a Soundtrackerből kimentett, teljes zenét tartalmazó .ALL fájlból. A program kezelése nagyon egyszerű.
Betöltés után a program megkérdezi a lefordítandó .ALL file nevét. Ezt gépeljük be, majd a fájl betöltődik. Ha a betöltés sikeres volt, a modul automatikusan elkezdi az átalakítási műveletet. A tömörítést a status sorban követhetjük nyomon. A "megtakarított" byte-okat a PROFIT: után olvashatjuk el. (Egy gyakorlati tapasztalat: a ST-hez mellékelt DEMO nevű file-t 44 kbyte-ból 24 kbyte-ra tömörítette le.) Ha a tömörítési művelet befejeződött, a kurzor megjelenik a képernyőn. Ettől kezdve azt írunk a képernyőre, amit akarunk. Ha a feliratozást befejeztük, a STOP gombbal elindíthatjuk a kimentési műveletet. Ekkor egy teljesen gépi kódú DEMO programot kapunk, mely két részből áll: A .LDR kiterjesztésű fájl a betöltő program. Maga a modul .DAT kiterjesztéssel mentődik ki.
Amikor a lefordított demót betöltjük, annak úgy kell működnie, mint az eredeti *.ALL file-nak. A megszerkesztett üzenetünk betöltés után láthatóvá válik.

Ezzel a demókészítővel készült néhány demó: Soundtracker Demo, Soundtracker Demo 2, Soundtracker Demo 3, Soundtracker Demo Remix. Néhány demónál szerzőnek Szumutku Attila van megadva. A demókat a Phantom Stúdió készítette. Az 1990-es dátum mellett Drégelypalánk szerepel. Az Antimega demó egy picivel hosszabb demó, és tartalmazza a Soundtracker Demo 3-at is. A Rockmonitor demo ugyancsak a Soundtracker hangzásvilágával örvendeztet meg minket, csak a lejátszás közbeni vizuális megjelenítés kicsit más.

Szipucsu