Sample Editor

File-név: SAMED.COM
Program neve: Sample Editor 1.0
Orksoft - 1994
Hangszerkesztő
Ez egy kis hang "editor", néhány alapvető funkcióval. Érdekessége, hogy van benne egy funkció amivel 1 bites hangot kicsit feljavíthatunk. Csupán annyi, hogy az 1 bites formátumot byte-osra alakítja és ha erre rányomjuk a "filter" nevű effektek, valamivel jobb lesz. Ez a filter egyszerűen interpolálja a byte-okat. Amúgy a program sokat nem tud. Be tudunk hangot tölteni és pár alap funkciót elvégezni rajta.
A program menüje (kis és nagybetűk számítanak gombnyomásnál!):

  • p - play EP form: Lejátszás 6 biten.
  • P - play specy. form: 1 bites (Spectrum) lejátszó.
  • o - play ROCKDIGI: 5 bites lejátszás.
  • O - digit.1bit: 1 bites digitalizálás a magnóbemenetről (a beállított frekvenciával!)
  • 1, 2 - set display step: Beállíthatjuk, hogy a hangmintából mennyi látszódjon.
  • M - digit.6bit: 6 bites digitalizálás a magnóbemenetről (a beállított frekvenciával!)
  • C - conv. 1bit to 6bit: a bites mintát byte-ossá alakítja (utána érdemes szűrni).
  • a - ADD 32: a hang adataihoz 32-őt ad hozzá.
  • b - cut a step: step darabnyi byte-ot kivág a minta elejéről.
  • s - SRL: csonkítja a hangmintát 1 bittel.
  • f - filter sample: szűrés.
  • w - SLA: duplázza a byte-ok értékét.
  • i - invert sam: invertálás.
  • d - down sample: egy oktávval csökkenti a hangmagasságot.
  • u - up sample: egy oktávval növeli a hangmagasságot.
  • m - mix sample+file: a memóriában lévő hangot összemixeli a megadott file-lal.
  • c - cut to 6 bit: Levágja a 6 bitnél nagyobb értékeket.
  • l - LOOP ON/OFF: ismétlődés ki/be. A mintát folyamatosan, ismételve játsza le. Az ESC megnyomásával szakíthatjuk meg a lejátszást.
  • t - turn sample: A minta memória tartalmát tükrözi.
  • x - RESET START POS: a hang elejére áll.
  • z - Cut every step: Minden step-edit byte-ot kivágja a mintából (a hangmagasságot így átállíthatjuk pl. C-ről D-re, vagy ha pl. a step 2, akkor a hangmagasság kétszeres lesz. Ez ugyanaz,mint az upsample)
  • X - KILL SAMPLE: a memóriában lévő hangminta törlése.
  • : - EXDOS COMMAND: EXDOS parancs kiadása (visszalépés a programhoz: ESC).
  • L - LOAD SAMPLE: hangminta betöltése.
  • S - SAVE SAMPLE: hangminta mentése START-tól STOP címig.
  • h - HELP: információ a program kezeléséről, A oldal.
  • H - HELP+: információ a program kezeléséről, B oldal.
  • UP / DOWN - SET FREQ: (joy fel-le) hangmagasság beállítása.
  • LEFT / RIGHT - SET START POS.: (joy balra-jobbra) kezdő-, végpozíció beállítása.
  • SPACE - SET STOP POS.: választás, hogy a kezdő-, vagy végpozíciót kívánjuk állítani.
A hangokról: A EP 6 bites digi hangot tud kiadni. Ez 0-63-ig terjedő értéket jelent. A alul látható kijelző ilyen hangot tud megjeleníteni. Ha a hang nem ilyen, akkor piros szín is látható a mintájában. Ez tehát azt jelenti, hogy a hang nem EP formájú. Ezen segíthetünk, ha hozzáadunk 32-őt, vagy csonkítjuk. Például töltsünk be egy MBT formátumú zenét! Ez 8 bites hangokat tartalmaz. Csonkítsuk kétszer! Így kaptunk egy 6 bites hangot. Ha a Rockdigihez akarjuk használni, akkor még egyszer csonkítsuk, hogy 5 bites legyen. Érdemes azonban minden csonkítás előtt meghallgatni, mert lehet, hogy mar jó úgy is. Ez akkor fordul elő, ha a hang halk volt. Az add32-ot akkor használjuk, ha AMIGA formátumú hangunk van. Ilyenkor kétszer csonkítsunk, majd add32! ...ugyanis az AMIGA formátumban az értékek nem 0-63-ig terjedő, hanem -128-tól 128-ig terjedő számok.
A hangkijelzőről bővebben: 80 egység szélességű, tehát ha a hangnak minden byte-ját látni akarjuk, a step-et állítsuk 1-re. A hang-memória 32Kb,8000h-FFFFh memóriaterület. Ha a step-et 199h-ra állítjuk, akkor kb. az egész hang-memória látszani fog. Azonban ajánlatos a 20h beállítás, mert így a hullámforma még jól látszik. (A hangszereket ugyanis egy bizonyos hangmagasságon digitalizálják.) A kijelzőn középen lévő vonal jelzi az 5 bites határt. Ha a minta ez alatt van, akkor 5 bites. Ez a Rockdigi forma. A kijelző 6 bitet jelez ki maximum, ami ennél nagyobb, az piros színű! Figyelem! Ha a hang lejátszva jól szól, az nem jelenti azt, hogy pl. a Rockdigi-hez jó lesz! Csak akkor, ha a vonal alatt van.
A betöltéskor, ha a 32Kb betelt, lehetőség van a továbbtöltésre. Ez akkor fordul elő, ha a file hosszabb mint 32Kb. A file-név beírásakor, ha csak ENTER-t nyomunk, az előző név lesz érvényes. A különböző műveletek az egész sample memórián végrehajtódnak, nem csak a kijelölt részen! A START es STOP értékeket az utasítások nem változtatják meg! Az 1 bites digitalizált hangot átkonvertálhatjuk 6 bitesre, ezután szűréssel valamit javíthatunk a minőségén.