HDIGI 1.1
Program neve: HDIGI 1.1 | HSoft - 1995 Hangdigitalizáló és zeneszerkesztő |
A hangdigitalizáláshoz szükséges hardware:
Igen egyszerű elven működik. A printer 8 bites kimenetét ellenállásos leosztással analóg feszültséggé konvertálja, melyet egy komparátor összehasonlít a bevezetett hangfeszültséggel. Az eredményt visszaküldi a printerstátusz bitre. A kártya tehát a printerkimenetre csatlakozik. A mintavétel soros rendszerű, 2 és 8 bit között szabadon választható. Sebessége 4 MHz órajel mellett kb. 13 mikroszekundum/bit. 8 bites mintákat így kb. 10 KHz frekvenciával lehet rögzíteni. A gyorsabb mintavétel elérésére célszerű 7 MHz-re turbósított gépet használni. A maximális kivezérlés +- 7 bites vagyis +127-től -128-ig terjed.
A kártyán található kapcsoló felvétel-állásban az erősítő bemenetét a külső jack-aljzatra kapcsolja. Amikor nem csatlakoztatunk ide átjátszó jack-dugót, akkor a beépített mikrofonról történhet a minta vétele. A potméterrel beállítható az erősítés mértéke úgy, hogy a lehető legnagyobb kivezérlés mellet még ne történjen túlvezérlés. A másik potméterrel a középfeszültség értékét lehet nullázni. A kapcsoló lejátszó állásban az erősítő bemenetét a 8 bites D/A átalakítóra, a kimenetet pedig a beépített hangszóróra kapcsolja. A hangerőt a potméterrel lehet szabályozni. Használatával az EP-nél (2*6 bit) jobb minőségű hangot kaphatunk, igaz hogy csak monoban.
A software
Általános tudnivalók:
A program betöltése után 8 menüpont közül lehet választani. Ezeket direkt módon elérhetjük az F1-F8 gombokkal. A menüpontok között bal-jobb iránnyal választhatunk. A menüpont aktuális almenüjét az inverz kurzorsor jelzi, melyet meghívhatunk a szóköz vagy ENTER billentyűvel. Az olyan almenüt, mely előtt F1-F8 jelzés található, a kurzorsor pozícionálása nélkül is meg lehet hívni.
A programban több fájlkezelő almenü is található. Ilyen helyeken a fájlok betöltését kényelmesebben oldhatjuk meg a FILE bővítéssel mely megtalálható a rendszerlemezen betölthető változatban, vagy az EPCK ill. EPCKMB vagy EPROMPCK (Hsoft) ROM-bővítésekben. Hiányában input rutinnal adhatjuk meg a nevet. Ekkor vezető kettősponttal rendszerparancsot is ki lehet adni. Pl. :DIR [ENTER]
A program indítása után a zeneszerkesztőbe kerülünk. A lényege, hogy különböző hangszerminták betöltésével több hangszert, egy időben maximum négyet, tudjunk megszólaltatni. A betölthető hangszerek száma maximum 255, persze korlátot jelenthet még a számítógépünk kevés szabad memóriája is. Egy-egy hangminta hossza maximum 64 kilobájt. A hangmintákat a program által készített *.HDG hangmodul-fájlok adhatják. Az időállandójukra nincs megkötés, kivéve hogy azonosak legyenek.
A dallamokat a motívumszerkesztőben lehet megalkotni. A motívum egy időben csak egy hangszert szólaltat meg a 4 oktávon belül megadott magasságban. (C0-C4) Az egész hangokat nagybetűvel, a félhangokat pedig kisbetűvel lehet beírni. A betűt követő 0-4 szám az oktávot jelöli. A C1 a minta eredeti hangmagasságát adja. A C4 szünetet ill. az előző hang lecsengésének megállítását okozza. Amikor nem adunk meg újabb hangszert és a minta hossza megengedi, akkor az előző mintát tovább játssza a program. A motívumban, a hangszerlistában megtalálható bármely hangszer megadható. A motívumok maximális száma 255. A zeneszerkesztő 4 csatornás. Mindegyikre megadható - persze nem kötelezően - egy-egy motívum. A csatornasor ütemszáma adja meg, hogy a motívumból hány ütemet kell lejátszani. Amikor a motívum mérete ennél kisebb, akkor elölről kezdi, így az ismétlődő részek, pl. a dobolás rövidebben is megadható.
A zeneszerkesztő képernyőn az alábbiak láthatóak:
Felül a program neve és verziószáma, alatta a megnyitott hangszerminta neve, mellette a 8 menüpont. Alatta 80 karakteres státuszsor található, amelynek második felében a zenemű címe, írója vagy megjegyzés olvasható. Az alatta lévő globális munkaterületen a kurzor szabadon mozgatható. A kiadott parancsok helyorientáltak, tehát a kurzor pillanatnyi helye meghatározza hogy éppen milyen módosítást végzünk. Az itt látható 5 ablakban szerkeszthetjük a zene egyes paramétereit. Nevük sorrendben:
- Zenemodul,
- fázisszerkesztő,
- motívumlista,
- motívumszerkesztő,
- hangszerlista.
Az ablakon belüli sorok görgetéséhez a kurzorral az ablak jobb-felső vagy jobb-alsó ikonjára lépünk, és lenyomjuk a szóköz vagy ENTER billentyűt. Az ESC lenyomásával lokalizálhatjuk a kurzort az aktuális ablakban. Ilyenkor az ablak határain ütközik a kurzor, normál-SHIFT-ALT fel-le kiadással görgethetőek a sorok, és bal-jobb irányban csak a tabulátor pozíciókra lehet ugrani. SHIFT bal-jobb a kezdő-végző pozícióra, az ENTER pedig újabb sorra ugrik. ESC-pel ki-bekapcsolható a lokalizálás funkciója, mely a státuszsorban is fel lett tüntetve. Egyes helyeken szóközzel meghallgatható, a kurzor pozícióban lévő zenei építőelem.
Az elemek beírását karakter lenyomással lehet kezdeményezni. Ilyenkor az aktuális helyén szerkeszthetjük az adatot. Több karakteres szó szerkesztése esetén ENTER-rel kell a szót elküldeni. Amikor az utolsó karakterhelyet is kitöltjük, a program már nem igényli az ENTER-t. Visszatörölni ERASE billentyűvel lehet.
ZENEMODUL ablak
Szóközzel meghallgatható a teljes zenemű. Egyes soraiban olvasható paraméterek módosítását, karakter lenyomással lehet kezdeményezni.
- KEZDETE: A lejátszás ettől a fázistól indul.
- VÉGE: A lejátszás eddig a fázisig tart.
- ÜTEME: A lejátszás negyedütemének ideje századmásodpercben.
- IDEJE: A zenemű lejátszásának ideje tájékoztató jelleggel.
FÁZISSZERKESZTŐ ablak
A zenefázisok szerkesztését lehet itt elvégezni. Elöl a fázis sorszáma és a hossza, 1-99 negyedütem közötti érték. Utána található a négy motívumcsatorna. A csatornákat egymástól függetlenül ki-be lehet kapcsolni, az ablak alján elhelyezkedő kapcsolók segítségével (BE / KI). A fázist szóközzel lehet meghallgatni.
ERASE törli az aktuális motívumhely beírását.
INS beszúr, DEL töröl egy fázist.
Motívum megadás egyaránt történhet a motívum sorszámának vagy a nevének beírásával. A zenei fázisok száma 255. A program a fázisban megadott motívumot, a motívumlista sorszáma alapján rögzíti. A zenéhez az F3-menüben max. 34 karakteres megjegyzést fűzhetünk. A kimentett zenefájl modulszáma 91H, kiterjesztése *.HDE. A modul minden adatot eltárol. Önmagában futtatható mentés is végezhető, ilyenkor a program, a modul előtt egy *.COM indítófájlt készít.
A zene egyidőben kezeli az EP belső bal-jobb hangcsatornáját 2*6 bittel, és a printerporton keresztül táplált külső hardvert 8 bittel. Az alacsony helyértéken lévő bitek, kívül 2, belül 3, a jobbra shiftelés miatt elvesznek. Amikor egy fázisban egy motívumot több helyen is megadunk, akkor a motívum hangereje megnő. Külső lejátszásnál a hangszermintán tárolt 8 bitből, egy motívum/fázis esetén 6 bit marad, kettő esetén 7 bit, négy esetén mind a 8 megmarad. A belső hangcsatornán másképp történik. Egy motívum/fázis esetén 5 bit, 1-2 vagy 3-4 csatornán megadott 2 motívum/fázis esetén 6 bit marad.
MOTÍVUMLISTA ablak
A motívum létrehozását ill. átnevezését, karakter lenyomással lehet kezdeményezni. Utána a hosszát adhatjuk meg negyedütemben. Lejátszásnál, amikor a zenefázis hossza ennél nagyobb, a végére érés után elölről ismétlődik a motívum. Memóriát lehet ilymódom megtakarítani az ismétlődő dallamoknál. ERASE törli a motívumot a listából. Szóközzel meghallgatható, ENTER-rel pedig szerkesztőbe küldhető az aktuális motívum. A motívumblokkok elhelyezkedése virtuális, a program egy 16K-s területen tárolja ill. mozgatja őket. Ennek köszönhetően szabadon csökkenthető-bővíthető vagy akár törölhető is egy-egy motívum.
MOTÍVUMSZERKESZTŐ ABLAK
A motívum tulajdonképpen negyedütemekben megadott hangszerszólamok sorozata, melyek számát a motívumlistában lehet megadni. Egy hangszerszólam megadja a hangszerminta nevét, hangmagasságát, és oktávjának számát. A nevet a hangszer sorszámával is megadhatjuk. A magasságot a C c D d E F f G g A a H betűkkel, az egészhangokat nagy, a félhangokat pedig kisbetűkkel jelöljük. Az oktáv száma nullától háromig terjed. A C4 egy hangtalan negyedütem, segítségével felfüggeszthető egy hosszabb lecsengésű hangszer hangzása. Kitöltetlen ütem esetén, a program továbbjátsza az előzőleg megszólaltatott hangot.
ERASE lenyomással törölhető, INS-sel beszúrható, DEL-lel eltüntethető egy negyedütem. Szóközzel meghallgatható a motívum.
HANGSZERLISTA ablak
A zenében használható hangokat a hangszerlistában tároljuk. ENTER-rel betölthetünk az F1 menüben készített, *.HDG hangmintát, mely felülírja az esetleg előtte már ott lévőt. Az időállandóját és méretét a neve után olvashatjuk. A hangminta fájl mérete nem haladhatja meg a 64K-t. A hangminták együttes méretének a memória szab határt. Számuk 255-ig bővíthető. Karakter bevitellel indítható a hangszer nevének módosítása. A hangszermintát ki is lehet menteni, így a hangminta editorban (F1 menüpont) megtekinthető ill. rajta módosítás is végezhető. A hangmintákat szóközzel hallgathatjuk meg C1 magasságon.
F1-menü: MINTAVÉTEL
MINTA BETÖLTÉS
A lemezen található *.HDG hangminta fájl betöltésére szolgál. A betöltés beállítja a szegmensek számát, a mintabitek számát, a minta időállandóját, a start-end és lecsengés helyét.
MINTA LÉTREHOZÁS
Olyan esetben használjuk, amikor új mintát készítünk ill. szeretnénk átnevezni a meglévőt. A betöltés vagy megnyitás hiányában, nem történik pufferfoglalás, tehát az alábbi menüpontokat sem lehet meghívni.
MINTA KIMENTÉS
A tárban lévő minta kimentése az alapértelmezésű egységre. A mentés 90H modultípussal történik és eltárolja a minta hosszát, a mintabitek számát, a minta időállandóját és a lecsengés helyét.
- MINTA LEZÁRÁS
Felszabadítja a lefoglalt mintapuffert és törli a mintanevet. - SZEGMENSEK SZÁMA
Itt adható meg ill. módosítható a minta számára lefoglalt 16 Kbájtos RAM-szegmensek száma. Z80 ÓRAJEL (beolvasás)
A program indításnál automatikusan végrehajtódó menüpont. A felhasználó olyan esetben kezdeményezheti az ismételt órajel meghatározást, amikor futás közben átállította a turbót. Az aktuális órajelnek fontos szerepe van a felvétel időállandójának, valamint a lejátszási sebesség kiszámításában.
MINTAVÉTEL BITJEINEK SZÁMA
Itt állítható be a mintavétel alatti bitek száma. A bitek számának növelésével javítható a hang minősége, viszont a soros beolvasás következtében romlik a mintavételi frekvencia. Ezért célszerű turbó gépen elvégezni a minták vételét. Az alacsonyabb bitszám esetén zajosabb a vett minta, míg több bittel inkább a magasabb hangok szoktak torzulni ill. elveszni. A hallható frekvenciába eső mintavétel ill. lejátszás másik hátránya, hogy a magas hangokat mintavételi frekvenciájú járulékos zajjal szennyezi. Előnye viszont a kisebb memóriaigény.
A menükurzor sora információt ad az aktuális mintavételi frekvenciáról.
SZINT BEÁLLÍTÁS (felvételi szint beállítása)
A felvétel előtt célszerű a kártya potméterével a minta szintjét beállítani. A középérték nullázásával egyenlő helyet adunk a hang pozitív és negatív félhullámainak. Asszimetrikus minta esetén, (hangszermintáknál gyakori) a kitöltési tényező javításához előnyösebb a SZKÓP-on látható jel pozitív és negatív csúcsmaximumát középre helyezni. Az erősítés mértékét a túlvezérlést elkerülve a lehető legnagyobbra célszerű ,állítani.
FELVÉTEL
A tényleges mintavétel elvégzése. A megnyitott mintapufferbe történő mintavételezés felülírja az előbbi adatokat, valamint újraszámolja a minta időállandóját. A felvétel a foglalt szegmensek teljes területére történik, de a STOP-pal már előtte is megszakítható.
LEJÁTSZÁS
A rögzített minta lejátszása. A lejátszás 3 különféle üzemmódban történhet (belső MONO, belső STEREO, külső PRINTER port). A kívánt lejátszási módot az ALAP BEÁLLÍTÁS (F7) menüpontban állíthatjuk be. A lejátszás megszakítható a STOP billentyűvel. A lejátszás csak egész szegmenseket kezel, ezért nem veszi figyelembe a SZKÓP-pal kitörölt területet.
- MINTA SOKSZOROZÁS
A pufferben lévő minta megadott számú másolatát helyezi a pufferbe. GLOBÁLIS SZKÓP Felhasználóbarát globál mintaszkóp. A felvett ill. rögzített minta felépítését vizsgálhatjuk meg. A képernyőablakban a hangminta látható, a kurzort a jobbra-balra irányokkal mozgathatjuk. A SHIFT+ bal / jobb megnyomásával gyorsíthatjuk a mozgatást, az ALT + jobb / bal megnyomásával lassíthatjuk. A kurzor mozgása közben a minta adott szakasza lejátszásra kerül. A minta kezdő és végcímét, valamint kurzor pillanatnyi pozíciójának címét a program kijelzi.
SZKÓP A felvett ill. betöltött hangmintán vágást és fizikai módosításokat is végezhetünk. A képernyőablakban a hangminta egy része látható. A kurzor fel-le irányával mozgatható a mintaablak. SHIFT-tel lapozás, CONTROL-lal 1000H lapozás, alttal pedig a minta elejére-végére ugorhatunk. Bal-jobb iránnyal a kurzor alatti mintaadatot lehet módosítani. A lejátszásra kijelölt blokkot CAPS-sal lehet meghallgatni.
Amikor a nyomvatartás alatt véget ér a blokk, a lecsengés által megadott címtől folytatódik a lejátszás. A lecsengést a blokk-endre állítva elkerülhető az ismétlés. A lejátszás hangmagasságát a ZONGORA (KLAVIATÚRA) menüpont aktuális beállítása adja.
F1-gyel a blokk-kezdésre,
F2-vel a blokk végére,
F3-mal a lecsengés kezdetére ugorhatunk.
Az F4-gyel belépünk az oszcilloszkóp parancsmenüjébe:
- BLOKK KEZDETE - F5 - Blokk kezdete=kurzor
- BLOKK VÉGE - F6 - Blokk vége=kurzor
- LECSENGÉS KEZDETE - F7 - Lecsengés kezdete=kurzor
- BLOKK INICIALIZÁLÁSA - F8 - Az előző három adat alapértelmezése
BLOKK MODULÁCIÓ - & - A blokkot rámodulálja a kurzortól kezdődő területre. Ezzel a módszerrel megoldható pl. a minta visszhangosítása.
- TÖRLÉS A BLOKK ELŐTT - ERA
TÖRLÉS A BLOKK MÖGÖTT - DEL - Blokkon kívüli területek törlése. Amikor egy szegmens megüresedik, a program fel fogja szabadítani. A szegmensek számának újbóli megadása szintén hatással van a minta hosszára.
- BLOKK MOZGATÁS - INS - A blokk áthelyezése a kurzor által jelölt helyre.
BLOKK AMPLITÚDÓ MAXIMUM- A hangminta amplitúdóját megszorozza azzal az értékkel, mellyel az amplitúdó megközelíti a maximális feszültséget. A mintavétel és a szűrés után célszerű használni.
- BLOKK +n - A blokk amplitudóját lehet megnövelni az adott értékkel. A pozitív maximumon határolást végez.
- BLOKK -n - A blokk amplitudóját lehet csökkenteni az adott értékkel. A negatív maximumon határolást végez.
BLOKK n% - A blokk amplitudójának növelésére és csökkentésére egyaránt felhasználható. A 50% a jel felét, 200% a dupláját eredményezi.
ALULÁTERESZTŐ SZŰRÉS - A megadott határfrekvencián elsőfokú (RC) / másodfokú aluláteresztő szűrést végez a blokkon. Alkalmas pl. zajszűrésre vagy az időállandó csökkentése utáni négyszög jelalak szinuszosítására. A határfrekvenciát 20-20000 (szigorúbban 100-5000) Hz között célszerű megadni.
FELÜLÁTERESZTŐ SZŰRÉS - A megadott határfrekvencián elsőfokú (RC) / másodfokú felüláteresztő szűrést végez a blokkon. Alkalmas lehet a minta egyen ill. brummfeszültségének leválasztására. A határfrekvenciát 20-20000 (szigorúbban 100-5000) Hz között célszerű megadni. Egynéhány esetben (pl. négyszög hullámforma esetén) a keletkező amplitudóbájt meghaladhatja a minimum-maximum értéket, és ilyenkor a határolás miatt hullámforma torzulás jelentkezhet.
- 2. FOKÚ JÓSÁG
- ZONGORA (KLAVIATÚRA)
A képernyőn 4 oktávos klaviatúra jelenik meg. A billentyűzet Z-/ sorával az egész, felette a félhangokat játszhatjuk le. A hang a nyomvatartás alatt a SZKÓP almenü által jelölt blokkot és lecsengést játssza le. Oktávot a fel-le billentyűkkel válthatunk. A bal-jobb és a szóközzel szintén elérhető egy-egy hang.
F2-menü: KONVERTÁLÁS
- MINTÁK BETÖLTÉSE ÉS MENTÉSE
Az almenüvel olyan hangmintákat is betölthetünk melyek nem HDIGI-vel készültek. A beolvasás átkonvertálja a mintát a kezelő által használt 8 bites abszolút formára. A korrekció végeztével a mintát, eredeti vagy más formában, lemezre lehet menteni. A kezelhető típusok:00-1F - 5 bites /ABSZOLÚT: Az amplitúdó nulláját a 10H érték adja. Két (ROCKDIGI) minta összege 6 bites lesz tehát közvetlenül kiadható az ENTERPRISE bal vagy jobb D/A portjára. A ROCKDIGI tehát négy ilyen mintát tud egyidőben megszólaltat ni. A ROCKDIGI a minták méreténél csak a 100H egész számú többszöröseit alkalmazza.
F0-0F - 5 bites /ELŐJELES: A ROCKDIGI hangmintáit e típusból konvertálta át DEVIL úr úgy, hogy az amplitudóbájtokat 10H értékkel megnövelte.
- 00-FF - 8 bites /ABSZOLÚT: A HDIGI hangminta kezelésének alapformája. (HDIGI)
- 80-7F - 8 bites /ELŐJELES: AMIGA-n és PC-n előforduló típus.
IDŐÁLLANDÓ KONVERTÁLÁS
A felvett ill. betöltött hangminták alapja, hogy a sorban következő amplitudóbájtok között konstans időnek kell eltelni. A konstans értéke függ a digitalizálást végző szoftver órájától, ezért a minták időállandói eltérnek. A gyakorlatban 5-44,1 KHz közötti tartományt használják. Az almenü segítségével a
minták változó időállandóját fix értékre konvertálhatjuk. Az értékeket a CD által használt 44.1, a fele 22.05, a negyede 11.025 és a ROCKDIGI, MBP 8 KHz frekvenciájára alkalmaztam. A konvertálás megváltoztatja a minta méretét, de az intelligens lejátszónak köszönhetően, a hangmagasság megmarad. A mintafrekvencia csökkentése információcsökkenést okoz, míg növelés esetén ténylegesen nem kapunk információ többletet; de felüláteresztő szűrés után már finomabb bontású lehet a megnövelt méretű hangminta.
MINTA IDŐÁLLANDÓ (KORREKCIÓ)
A hangminta időállandójának átírásával (a nanoszekundum tízszeresében van megadva) elvégezhető egy utólagos hangolás és szükség esetén a magasságot is át lehet konvertálni egy másikra. Ehhez az alábbi ínformációk ismerete szükséges.
Egy oktávnyi emelést az időállandó felezésével, egy oktávnyi csökkentést pedig a duplázásával kapunk. Egy oktáv 12 félhangnyi távolságra van felosztva, mely logaritmikus skálán egyenlő szakaszokat ad. Bármely két félhang hangköze 12. gyök alatt 2. A frekvenciaképlet a következő:
f2=f1*2^(n/12)
ahol
f1=alapfrekvencia,
f2=módosított frekvencia,
n=félmagasság eltérés száma (Itt használható mínusz és plusz érték is. Pl. 24 esetén két oktávnyi emelést, nulla értékkel változatlan eredményt, mínusz 24-gyel 2 oktávnyi csökkentést kapunk.)
A képletet az időállandóra átrendezve:
t2=t1/2^(n/12)
ahol a
t1=alap időállandó,
t2=módosult időállandó.
F3-menü: ZENESZERKESZTŐ
BETÖLTÉS Betölti az előzőleg kimentett
*.HDE fájt, mely magába foglalja a szerkesztő összes adatát, beleértve a hangszermintákat és a zenei motívumokat. Az előzőleg szerkesztett zenét felülírja.
- PC/AMIGA *.MOD MODUL BETÖLTÉS
.MOD formátumú fájlok betöltése. KURZOR LOKALIZÁLÁS
Átugratja a kurzort a zeneszerkesztő ablak bal-felső pozíciójára valamint határolja a kurzor mozgását az ablakon belül. A lokalizálás után kényelmesebben görgethetjük a szerkesztő sorait.
- LOKALIZÁLÁS FELOLDÁS
Visszatérés teljes képernyős kurzorra. - ZENE MONOGRAM MEGADÁSA
A zeneműhöz max. 34 karakteres megjegyzés írható, mely a státuszsorban olvasható. KIMENTÉS
A szerkesztő jelenlegi beállításának és adatainak megőrzésére *.HDE 91H modult készít. A betöltési nevet felkínálja melyet ENTER-rel jóvá hagyhatunk, vagy megadjuk helyette az új nevet.
FUTTATHATÓ KIMENTÉS
HDIGI-től független, önmagában is futtatható (5-ös fejrészű) *.COM programot, valamint *.HDE 91H modult készít. A programot elindítva az órajel függvényében újraszámolja a lejátszás sebességét, tehát a hangmagasság normál vagy turbó gépen is változatlan marad.
- ZENE LEJÁTSZÁS
A beállítások alapján lejátssza a teljes zeneművet. - FÁZIS LEJÁTSZÁS
Lejátssza a kurzor által kijelölt fázist. - CSATORNA KI-BE
Ki-bekapcsolja az editor 4 csatornájából azt az egyet, melynek kapcsolóját a kurzorral választottunk ki. - KÖVETKEZŐ MOTÍVUM
A TAB billentyű átugratja a kurzort a zeneeditor következő motívumára ill. csatornájára. - ELŐZŐ MOTÍVUM
A CTRL-G (EPDOS 2.X alatt SH-TAB) lenyomás átugratja a kurzort a zeneeditor előző motívumára ill. csatornájára. - KÖVETKEZŐ SOR
Az ENTER hatására a kurzor átugrik a következő fázissor első pozíciójába. - FÁZIS HOSSZA
Fázis hosszának megadása. A megfelelő kurzorpozícióban számbillentyű lenyomásával lehet kezdeményezni. - MOTÍVUM NEVE
Motívum nevének megadása. A megfelelő kurzorpozícióban betűbillentyű lenyomásával lehet kezdeményezni. - MOTÍVUM SORSZÁMA
Motívum sorszámának megadása. A megfelelő kurzorpozícióban számbillentyű lenyomásával lehet kezdeményezni. - TÖRLÉS
Motívum bejegyzés törlése. Törli a kurzorpozícióban bejegyzett motívumot. - SZERKESZTŐ TÖRLÉSE-LEZÁRÁSA
Törli a szerkesztőt és felszabadítja a hangszerminták és motívumok részére lefoglalt memóriaterületet. - ZENEMODUL NYOMTATÁSA
F4-menü: MOTÍVUM LISTA
- MOTÍVUM BETÖLTÉS
- MOTÍVUM KIMENTÉS
- LEJÁTSZÁS
Lejátsza a kurzorral megjelölt motívumot. KURZOR LOKALIZÁLÁS
Kurzor lokalizálása a motívumlista ablakban. Átugratja a kurzort a motívumlista ablak bal-felső pozíciójára, valamint határolja a kurzor mozgását az ablakon belül. A lokalizálás után kényelmesebben görgethetjük a szerkesztő sorait.
- LOKALIZÁLÁS FELOLDÁS
Visszatérés teljes képernyős kurzorra. - SZERKESZTŐBE KÜLDÉS
- SZERKESZTŐBE MÁSOLÁS
TÖRLÉS
Törli a kurzorral kiválasztott motívumot a listából. Felszabadítja a motívum szerkesztési területét, valamint töredékmentesíti a többi motívumot.
- NÉV MÓDOSÍTÁS
Motívum nevének módosítása. A megfelelő kurzorpozícióban betűbillentyű lenyomásával lehet kezdeményezni. - MÉRET MÓDISÍTÁS
A motívum méretének módosítása. A megfelelő kurzorpozícióban számbillentyű lenyomásával lehet kezdeményezni.
F5-menü: MOTÍVUM SZERKESZTŐ
- LEJÁTSZÁS
Lejátsza a kurzorral megjelölt motívumot. - MOTÍVUM DUPLÁZÁS
- HANGNEM ÁTVÁLTÁS
- HANGSZER ÁTVÁLTÁS
- KURZOR LOKALIZÁLÁS
A kurzor lokalizálása A motívum-editor ablakban. Átugratja a kurzort a motívumszerkesztő ablak bal-felső pozíciójára valamint határolja a kurzor mozgását az ablakon belül. A lokalizálás után kényelmesebben görgethetjük a szerkesztő sorait. - LOKALIZÁLÁS FELOLDÁS
Visszatérés teljes képernyős kurzorra. - VEZÉRLŐKÓD MÓDOSÍTÁS
BESZÚRÁS
Negyedütem beszúrása. Beszúr a kurzorral kiválasztott helyre egy üres negyedütemet, előre csúsztatva a kurzortól kezdődő negyedeket, ezért az utolsó negyed tartalma elvész.
VISSZAHÚZÁS
Negyedütem törlése. A kurzort követő negyedütemtől kezdődően balra csúsztatja a negyedeket. A becsorduló utolsó negyed üres lesz.
- KÖVETKEZŐ HANGSZER
- ELŐZŐ HANGSZER
- KÖVETKEZŐ SOR
Következő ütemsor. Az ENTER hatására a kurzor átugrik a következő sor első pozíciójába. - HANGSZER NEVE
A hangszer nevének megadása. A megfelelő kurzorpozícióban betűbillentyű lenyomásával lehet kezdeményezni. - HANGSZER SORSZÁMA
Hangszer sorszámának megadása. A megfelelő kurzorpozícióban számbillentyű lenyomásával lehet kezdeményezni. - MAGASSÁG
Hangmagasság megadása. A hangmagasság C c D d E F f G g A a H betűk közül választva adható meg. - OKTÁV
Oktáv megadása. Az oktáv 0-3 számok közül választva adható meg. Megengedett még a C4. - TÖRLÉS
Negyedütem bejegyzés törlése. Törli a kurzorral kiválasztott negyedütem bejegyzését. Ilyenkor tovább hallatszik az előző hangszólam.
F6-menü: HANGSZER LISTA
- BETÖLTÉS-FELÜLÍRÁS
Betölt egy hangmintát a kurzor által kiválasztott sorba, előtte törölve az esetlegesen ott található másikat. - HANGSZER LEJÁTSZÁS
Lejátssza a kurzor által kiválasztott hangmintát 8/4-ed hosszúságban C1 hangmagasságban. - BETÖLTÉS A MINTAKÉSZLETBŐL
- KLAVIATÚRÁBA KÜLDÉS
A ZONGORA (KLAVIATÚRA) a kiválasztott hangmintát fogja megszólaltatni. - OSZCILLOSZKÓPBA KÜLDÉS
A SZKÓP-ban a kiválasztott hangmintát szerkeszthetjük. - KURZOR LOKALIZÁLÁS
A kurzor lokalizálása A hangzserlista ablakban. Átugratja a kurzort a hangszer lista ablak bal-felső pozíciójára valamint határolja a kurzor mozgását az ablakon belül. A lokalizálás után kényelmesebben görgethetjük a szerkesztő sorait. - LOKALIZÁLÁS FELOLDÁS
Visszatérés teljes képernyős kurzorra. - HANGMINTA KIMENTÉS
Kimenti a kurzorral megjelölt hangmintát az F1-menüben kezelhető 90H modulként, *.HDG néven. - TÖRLÉS
Törli a kurzorral kiválasztott hangmintát a listából. elszabadítja a hangminta által lefoglalt memóriát valamint töredékmentesíti a többi hangmintát. - ÁTNEVEZÉS
Hangminta átnevezése. A megfelelő kurzorpozícióban betűbillentyű lenyomásával lehet kezdeményezni. - HANGSZERLISTA NYOMTATÁSA
F7-menü: ALAP BEÁLLÍTÁS
- SETUP BETÖLTÉS
Betölti a HDIGI.STP fájt. EPDOS 2.X jelenléte esetén az SRAM: eszközt használja. - SETUP KIMENTÉS
Kimenti a beállításokat tartalmazó HDIGLSTP fájlt. EPDOS 2.X jelenléte esetén az SRAM: eszközt használja. - BILLENTYŰ VÁRAKOZÁS
Megadható a billentyű ismétlésig eltelt idő, 1/50 másodpercben. - BILLENTYŰ ISMÉTLÉS
Megadható a folyamatosan nyomvatartott billentyű ismétlésének sebessége 1/50 másodpercben. - BILLENTYŰ HANG
Megadható a billentyű hangjelzésének ki-bekapcsolt állapota. - BELSŐ HANG
Megadható a beépített hangszóró ki-bekapcsolt állapota. - TÖMÖRÍTETT FÁJLMENTÉS
- REJTETT LISTÁZÁS
- LISTÁZÁSI MÓD
- FELVÉTEL VEZÉRLÉS (REM1 / REM2)
- FELVÉTEL UTÁN LEJÁTSZÁS (van / nincs)
- LEJÁTSZÁSI MÓD
- belső MONO: A normál módú lejátszás. Az EP minkét hangcsatornájára ugyanazt a jelet kapcsolja. Az EP hardvere miatt csak a felső 6 bitet adja vissza.
- belső STEREO: Annyiban tér el a MONO lejátszástól, hogy az egyik csatornát időben késleltetve kezeli, mely sztereó jelleget ad a hangnak fejhallgatón ill. erősítőn hallgatva.
- PRINTER port: A printerporton keresztül a hardveren történik 8 bittel a visszajátszás.
- KERET SZÍN
Megadható a keretszín kódszáma. EPDOS 2.X esetén a COL parancsot használja. - STÁTUSZPAPÍR SZÍN
Megadható a felső három sor (menüsor) papírszínének kódszáma. EPDOS 2.X esetén a COL parancsot használja. - STÁTUSZTINTA SZÍN
Megadható a felső három sor (menüsor) tintaszínének kódszáma. EPDOS 2.X esetén a COL parancsot használja. - PAPÍR SZÍN
Megadható a képernyő papírszínének kódszáma. EPDOS 2.X esetén a COL parancsot használja. - TINTA SZÍN
Megadható a képernyő tintaszínének kódszáma. EPDOS 2.X esetén a COL parancsot használja.
F8-menü: RENDSZER HÍVÁS
- PARANCSSZERKESZTŐ
A képernyő közepére helyezett ablakban rendszerparancsokat lehet kiadni. A programból való kilépés egyik lehetséges módja. - EXT-INDÍTÁS
Program újraindítása. - PARANCSSZÓ (Kiadás / Módosítás)
- Programozható parancsok (F4-F8) kiadása: Az ezután kiadott programozható parancsot átadja az operációs rendszernek.
Programozható parancs (F4-F8) szerkesztése: A programozható parancsok szerkesztési módjának bekapcsolása. A felhasználó által előzetesen megadott parancsokat SETUP-mentéssel lehet eltárolni. A hívásukat F8,F4-F8 billentyűkombinációval célszerű végrehajtani.
Példa a parancsok programozására: DIR, BASIC, I, WP, HELP, LRAM, STAT stb.