Élvezetesebb lehet a játék nagyobb társaságban...
Multijoy adapter

Kedvenc számítógépünk hátoldalára vetett egyetlen pillantásból látszik, hogy a tervezők a szabványos csatlakozókat lespórolták, ehelyett egyszerű élcsatlakozók lógnak ki a NYÁK széléből. A gép megvásárlása után ennek csak a kárát láttuk: A boltokban kapható botkormányok túlnyomó többsége az Atari 1977-es szabványa szerint bekötött 9-tűs D-Sub, DE-9 csatlakozóval volt szerelve. Ezért ezt a botkormányt közvetlenül nem, csak egy EP ÉLCSATLAKOZÓ - D-SUB 9-TŰS ALJZAT adapterrel lehetett a géphez csatlakoztatni. Akinek tehát nem voltak elegendő műszaki ismeretei vagy kézügyessége, hogy készítsen magának ilyen adaptert, az vehette drága pénzért a Centrumban vagy másoktól. (Nem is beszélve egy monitor vagy nyomtató csatlakoztatásáról...) A 9 tűs Atari portot egy botkormány csatlakoztatására tervezték, maximum két tűz gombbal. Figyelmesebbek második pillantásra azonban észrevehették, hogy az Ep botkormány élcsatlakozójában több érintkezés van. Ezek kombinációja 4 botkormány (2 tűz gombbal), vagy 6 botkormányt (1 tűz gombbal), kezelését teszi lehetővé.
Persze ehhez egy megfelelő adapter szükséges, hisz egy portba nehéz két botkormányt "begyűrni", pláne, hogy utána még működjön is a csatlakozó. Bíró László (Judge) készített két, minden igényt kielégítő adaptert erre a célra. Ha a '80-as évek elején születtek volna, csomagolás után termékként máris mehetnének az Úttörő áruház polcaira, színvonalban magasan veri az akkori magyar (KGST) adaptereket... A szükséges adapterben csak passzív elemek vannak (ahogy az a 3. képen látszik is), a négy botkormány aljzaton a fel-le-bal-jobb-tűz pontokon diódák vannak (összesen 20db a 4 portos, 30db a 6 portos változatban), hogy megakadályozzák az egyes botkormányok egymásra (vissza)hatását. A négy portos csatlakozóra egy kapcsoló is került (1-2. kép): a felső pár joy aljzat az alapértelmezett J közöspontra van kötve. De az EP-nél nem egy közöspont van, hanem három. Így lehet 3x2, összesen 6 joyt az EP-re kötni. Tehát a felső pár az alapértelmezett J közösponton van, míg az alsó pár közöspontja kapcsolható a K és L közöspont között, attól függően, hogy melyiket vizsgálja a játék. A hat aljzatos verzióba (4. kép) azért nem kell kapcsoló, mert ott minden pár aljzat egy-egy (J,K,L) közöspontra van kötve.
A korabeli játékokat általában két játékosra tervezték, így nincs sok játék, amelyet négyen vagy hatan tudnánk egyszerre nyüstölni:

  • Raster Runner 4 (4 játékos),
  • Team Hat Trick (6 jázékos).
Az IS-BASIC JOY függvénye is csak két külső botkormányt figyel, tehát ha szeretnénk négyen játszható arcade játékot készíteni BASIC-ben(!?) más függvényt kell készítenünk a botkormányok lekérdezésére (L-módban):

100 PROGRAM "4JOYS.BAS"
110 ALLOCATE 50
120 CODE JOYS=HEX$("18,04,00,00,00,00,AF,47,0E,05,09,06,04,77,2B,
10,FC,23,01,00,05,F5,F3,D3,B5,DB,B6,FB,2F,1F,CB,16,1F,1F,CB,11,F1,3C,
10,ED,23,23,71,2B,FE,05,28,E2,C9")
130 DO
140  CALL USR(JOYS,JOYS)
150  LET JOYSTICK1=PEEK(JOYS+1+1)
160  LET JOYSTICK2=PEEK(JOYS+1+2)
170  LET JOYSTICK3=PEEK(JOYS+1+3)
180  LET JOYSTICK4=PEEK(JOYS+1+4)
190  PRINT JOYSTICK1,JOYSTICK2,JOYSTICK3,JOYSTICK4
200 LOOP

K-módban így módosul a függvény:

120 CODE JOYS=HEX$("18,04,00,00,00,00,AF,47,0E,05,09,06,04,77,2B,
10,FC,23,01,00,05,F5,F3,D3,B5,DB,B6,FB,2F,1F,CB,16,1F,00,CB,11,F1,3C,
10,ED,23,23,71,2B,FE,05,28,E2,C9")