Mi a teendő botkormányválság esetén?
Kedvenc
számítógépünknek van saját, különbejáratú, Dunára néző botkormánya. Hohohohó!
- mondhatnánk (és részben igazunk lenne) - Akkor itt van a Kánaán, lehet hátradőlni.
A bajok akkor kezdődnek, amikor a felhasználó nekiáll (f)elhasználni masináját.
Többek egybehangzó és megfontolt véleménye szerint, a botkormány meg a szóköz
gomb (lásd: fire, tűz, Feuer, fájer) baromi hamar tönkremennek átlagosnak nevezhető
igénybevétel (ütés, rúgás ezeken belül egyenes és körkörös, egy-, avagy kétkezes,
ill. -lábas, csavarás - ebből szintén van egykezes és kétkezes, sőt kétemberes
is -, húzás, nyomás, meg egyéb sporttevékenység) hatására. Általában ekkor szokott
bekövetkezni, hogy a (f)elhasználó elrohan a legközelebbi botkormányárusító
helyre és botkormányt vásárol, rendszerint nem is egyet. A meglepetés otthon
éri: a jó öreg ENTERPRISE-on "természetesen" nincs olyan csatlakozó,
ahová a friss, még gőzölgő zsákmányt bedughatná. Mi a teendő? - kérdezi ilyenkor
(f)elhasználónk Lenin et. után, szabadon.
Régebben sokan tértek be a Centrum Áruházak valamelyikének műszaki osztályára
ún. joystick-átalakítót vásárolni. Ez a lehetőség ahhoz képest, hogy műszakilag
nem egészen korrekt, rettentő drága (összemérhető magának a joysticknek az árával),
azonkívül mára már meg is szűnt, hála a fent említett cég átgondolt üzletpolitikájának.
Műszakilag hasonló (a négy irány és a tűzgomb működik, a csingilingik (autofire,
stb.) nem!) megoldást nyújt a Szerző (azaz én), aki egyetlen barbár mozdulattal
levágja a joystick eredeti kilenc pólusú csatlakozóját, és a helyébe több kifinomult
mozdulattal felforraszt egy, az EP-be dugható csatlakozót. Teszi mindezt ingyen
azoknak, akik más egyebet is rendelnek őnála. Akik még nem rendeltek semmit,
és kedvük szottyan némi barkácsoláshoz, saját kezűleg is megoldhatják az átalakítást
az 1. ábra alapján. A szükséges panel élcsatlakozó-darabokat ingyen és bérmentve
a Szerzőnél (ez is én vagyok) lehet megszerezni.
Ha valaki ragaszkodik az autofire (azaz automata tüzelés, szemben mondjuk, a
széntüzeléssel) opcióhoz, vagy netalán infra botkormányt óhajt befelé szerezni,
úgy ismét két út áll előtte, amelyből az egyik göröngyös, a másik meg sima,
és hozzám vezet. (Majd minden út hozzám vezet, főleg a Zsíroshegyi út). A göröngyös
út az ENTERPRESS egy régi számában megjelent átalakítás, amelyhez mélyen az
elektronikába kell nyúlni. A simához a zsebbe kell mélyen nyúlni, viszont azonnali
és biztos eredményt ad mindkét botkormányra: ez az univerzális joystick illesztő
1600 Ft-ért. Hasonlít egy bizonyos fajta samponhoz: csak bedugom, és már megy
is...
Most már majdnem mindenre tudunk megoldást. De gondolnunk kell azokra is, akik
(eléggé el nem ítélhető módon) főleg olyan programokat szeretnek használni,
amelyek kizárólag a belső joysticket ismerik. Namármost ismét két út kínálkozik.
Az egyik szoftveres, amelynek két alesete van. Az első szerint át kell írni
a szóbanforgó programot, hogy méltóztassék a külső botkormányt használni, a
második szerint az EXOS-t kell félrevezetni, hogy a belső joystick helyett valamelyik
külsőt kezelje. Ez utóbbi komoly hátránya, hogy a játékok túlnyomó többségénél
nem alkalmazható.
A hardveres útnak is van két alesete. Az első megoldás, hogy a megromlott fóliát
profi nyomógombos billentyűzetre cseréljük, és sorsunkban megnyugodván annak
kurzormozgató billentyűit (nyilait) használjuk joystick gyanánt, ami nem is
olyan rossz dolog, egy idő után hozzá lehet szokni. A másik megoldás szerint
a megromlott fóliát profi nyomógombos billentyűzetre cseréljük, és a belső joysticket
egy külön csatlakozón kivezetve valódi botkormánnyal pótoljuk. Ezt Frigyes keresztnevű,
és/vagy vállalkozó szellemű (E)elhasználók saját kezűleg is megtehetik a 2.
ábra alapján. Ha valaki visszarettenne a feladattól, szívesen állok rendelkezésére.
Végül, de utolsósorban vissza kell térnem az ez évi 3. számban ZozoHard által
jegyzett cikk egy dehonesztáló megjegyzésére, miszerint a "Mi
lakik a cartridge-ban?" című korábbi műremekem nem ad gyakorlati útmutatót
a cartridge meg az ENTERPRISE miszlikbe aprításához, kibővítési célzattal. A
leghatározottabban ki kell jelentenem, hogy minden ezzel kapcsolatos szó, amit
ZozoHard (aki mellesleg közeli rokona ZozoSoftnak) a fentiekkel kapcsolatban
leírt, az utolsó betűig bezárólag mind igaz. Szomorú tapasztalatok vezettek
arra a meglátásra, hogy géptársaink jelentős részét (most minden nyájas olvasóm
gondoljon valaki másra) fölöttébb veszélyes részletesen kiokítani arra, hogy
mit hol kell elvágni, kifúrni, lereszelni, valamint összeforrasztani, mert még
nekifognak, vagy egy még jobb kifejezést használva, belevágnak. Ez rendszerint
szerencsétlen EP-nek az életébe kerül. Most azonban, engedve a tömegek nyomásának,
két helyen is arra biztatom a (f)elhasználókat, hogy nyúljanak bele jobb sorsra
érdemes gépükbe, oldjanak és kössenek, meg ilyesmi. Persze csak azok, akik kedvet
és tehetséget éreznek hozzá! Senki ne vádoljon azzal, hogy az üzletmenetem felfuttatása
végett adom az ötleteimet, ám ha mégis szükség lenne rá, jutányos áron vállalom
meghibásodott ENTERPRISE-ok javítását...
le - kék
|
balra - zöld A QuickShot botkormányok színjel szerinti bekötése |
|
le - X2 fel - X5 jobbra - X7 |
balra - X4 * A külső botkormány bekötése: |
Minden jel TTL szintű. Többeres árnyékolt kábel használandó.
Enterpress 1993/5. - Mészáros Gyula
Az AUTOFIRE belövése
Mi az, amit gyakran használunk a játékok irányításához? A külső botkormány. És mi az, amit többször szidtunk mert nem működött? Az AUTOFIRE! Ennek a problémának ismereteink szerint két megoldása van:
Mi a második megoldást választottuk, mert ez olcsóbb és egyszerűbb. Ez a leírás a Quickshot2 és a Quickshot2 Plus botkormányokra érvényes, de valószínűleg más típusokat is ugyanilyen könnyen át lehet alakítani. Több heti fejtörés és próbálgatás után a következő variáció lett a végleges (amely azóta is kitűnően működik):
A szükséges alkatrészek: egy darab BC182-es tranzisztor, egy darab 2 KOhmos ellenállás és egy kisméretű, kisáramú (pl. 1N4148) dióda. Nem árt, ha van a közelben egy mérőműszer is. A kipróbálásnál egy laposelem segíthet (nem kell megijedni, később az áramkör a gépből kapja az áramot).
A későbbi eligazodáshoz következzen a joystick vezetékeinek kiosztása:
Először szedjük szét a joystick-ot (ajánlatos a nyéllel kezdeni), majd az AUTOFIRE áramkör minden olyan kapcsolatát vágjuk át, amely a közöshöz visz. Vágjuk át azt a fóliasávot is (vagy forrasszuk le a vezetéket), amely a kapcsolóhoz vezet. (Itt jön ki a szaggatott tűz jel!) Ha több olyan pont is volt, amely a közösre csatlakozott, akkor ezeket a pontokat vékony szigetelt huzaldarabkákkal kössük össze, azt a pontot, amely legközelebb van a nyák széléhez, jegyezzük meg, később ide fogjuk kötni a földet (GND).
Ezután lássuk a tranzisztort! Nézzük úgy, hogy a lapos felével nézzen felénk, és a lábai lefelé legyenek. A baloldali lábra (kollektor) forrasszunk egy darab vezetéket, a középsöre (bázis) az ellenállást, a jobb oldalira (emitter) szintén egy darabka vezetéket és a diódát úgy, hogy a tranzisztor felé vezessen át, ezt műszerrel is mérhetjük. (A dióda testének egyik végén egy csík található. Amelyik kivezetéshez ez közelebb van, abba az irányba vezet a dióda.) A dióda másik lábát forrasszuk arra a pontra, ahova a földet fogjuk kötni. Az ellenállás szabad lábát forrasszuk oda, ahol kijön a szaggatott tűz jel. A tranzisztor "diódás" lábán levő vezeték másik végét kössük a kapcsoló megfelelő pontjára (átvágás előtt itt ment a tűz jel). A tranzisztor harmadik lábán levő vezetéket forrasszuk oda, ahol a közös (fekete vezeték) csatlakozik a nyákra.
Jöhet a kipróbálás, amelyet célszerű laposelemmel végezni, nehogy valami hiba zárlatossá tegye a gépet! Írjuk be a következő tesztprogramot:
10 CLEAR SCREEN
20 DO
30 PRINT £102,AT 12,18:JOY(1)
40 LOOP
Csatlakoztassuk a botkormányt a géphez (CONTROL1), kapcsoljuk be az AUTOFIRE-t, és kössük rá az elemet az áramkörre, vigyázva a helyes polaritásra. (A bekötés akkor jó, ha a zsebtelep negatívabb kivezetése a közös, a pozitívabb pedig a +5 Voltos vezetékhez csatlakozik.) Amennyiben mindent jól csináltunk, úgy váltakozva 0,16 értékek jelennek meg (ha 16 helyett 31-et ír ki a gép, akkor lehet, hogy fordítva kötöttük be a diódát). Ha minden hibátlan, akkor szedjük szét a joystick-illesztőt, és forrasszuk ki az élcsatlakozót. Az eredeti vezeték mellé kössünk még egy szálat a föld részére, és az egészet forrasszuk az élcsatlakozóra. Az élcsatlakozó kiosztása:
A1 - közös, A4 - jobb, A5 - le, A6 - tűz, |
B1 - föld, B4 - 5 Volt, B5 - bal, B6 - fel. |
A gépet a csatlakozók felől nézve a B1 pont a bal felső.
Enterpress 1991/5 - ZozoSoft & Apuci |