Bár Magyarországon csak az Enterprise 128-at ismerjük, de közismert tény, hogy létezett az Enterprise 64 is. Az Enterprise 64 nevéhez híven mindössze 64 Kbyte RAM-ot tartalmazott. (A 128-as gép alaplapja ugyanaz, a plusz 64K RAM külön bővítőpanelon helyezkedik el.) A 64-es és 128-as gép között a memória méretén kívül is van pár különbség:

  • EP64-nél zöld színű a joystick kupak, és a joystick karja, valamint a joystick nem látható gumiharang alatt lévő része valamint a szóköz billentyű nyomórúdja. EP128 esetén mindez szürke (néhány gépben előfordul zöld nyomórúd a szóközhöz), a zöld joystickot csak az angol gépkönyv borítójáról ismertük, sokakban fájó hiányérzetet okozva.
  • A tapasztalatok alapján a 128-as gépekben további föld vezetékeket kötöttek be, zavarjeleket csökkentendő. A szervizeknek elő volt írva, hogy a bekerülő 64-es gépeken ezt pótolják.

A két gép elvileg kompatibilis volt ugyan egymással, de problémák azért adódtak.
Az EP64 az EXOS 2.0-át tartalmazta, a 128-as változat a 2.1-et. Nagyobb probléma, hogy a Ep64-hez korábbi verziószámú (2.0) BASIC-et adtak. A 2.0 verzió ismeri ugyan a CALL-függvényhívást, de nem tudja értelmezni, ha gépi kódú program részére helyet foglalunk az ALLOCATE paranccsal. Együtt a kettő nem alkalmazható. A sztringeket is kényesebben kezeli ez a változat. (Megdöbbentő, de Magyarországon is eladtak pár EP128-at 2.0-ás BASIC cartridge-el!)
A 64 Kbyte-os memória velejárója, hogy a programok mindig a videomemóriából futottak, aminek eléréséhez a Nick chip-nek van elsőbbsége. Összességében elmondható, hogy ami futott EP64-en, az futott EP128-on is, de visszafelé ez nem mindig igaz. Sajnos a legtöbb játék nem az EXOS-tól igényel RAM-ot, hanem konkrét szegmensre próbálja "kivetni hálóját", így ezek a programok nem működnek 64Ks gépen, mégha beleférnének is a 64K-ba.

Konfigurációs állomány emulátor használóknak

  

Kívülről semmi különbség nem látszódott a két gép között.
(Az EP64 cartridge-jén látható matricát később Magyarországon az Enterprise PLUS cartridge-re ragasztották.)

Enterprise 64
Enterprise 128

A gép dobozán is mindössze egy felirat utalt a különbségre.

Enterprise 64
Enterprise 128

A két gép hátoldalán is ugyanazokat a kivezetéseket találjuk:

  1. RESET nyomógomb
  2. EXT1 külső botkormány csatlakozó
  3. EXT2 külső botkormány csatlakozó
  4. Nyomtató
  5. Soros port / hálózati csatlakozó
  6. Magnó kimenet / bemenet és távvezérlés
  7. Monitor csatlakozó (RGB)
  8. TV kimenet
  9. Tápcsatlakozó

 

A gép bal oldalán lévő (ROM-BAY) foglalatba csatlakoztatható a Cartridge. Ez lehet a gyárilag a géphez adott BASIC-et tartalmazó cartridge, vagy bármely más a későbbiekben ilyen formában megjelent felhasználói program (pl. LISP, PASCAL, FORTH, ASMON)
A gép jobb oldalán az EXPANSION PORT tartalmazza a rendszer összes ki- és bemenetét, így korlátlan lehetőséget adva a későbbi bővítésre. (Pl. lemezvezérlő (EXDOS) kártya).

A két gép közötti különbség akkor válik szembetűnővé, ha szétszedjük a gépeket. Az Enterprise 64 alaplapja:


Enterprise 64

  1. Nick chip: az Enterprise-hoz kifejlesztett grafikáért felelős chip. A chip tervezője nevét viseli: Nick Troop
  2. DAVE chip: a másik direkt az Enterprise-hoz kifejlesztett chip. Tartalmazza egy hanggenerátort, frissíti a memóriát, kezeli a billentyűzetet. Ez a chip is tervezőjéről kapta a nevét: Dave Woodfiel.
  3. EXPANSION PORT. Rendszerbővítő port.
  4. 32 K ROM chip. Ez tartalmazza a gép orepációs rendszerét az EXOS-t és a WP "szövegszerkesztőt".
  5. A gép "agya": a Z80-A processzor. Órajele 4 MHz.
  6. 64K RAM: 8 db kbit-es 4164-es chip.
  7. Billentyűzet csatlakozó.
  8. Cartridge foglalat.
  9. A feszültségszabályzó hűtőbordája.

Az Enterprise 128 alaplapja természetesen ugyanaz, de a Nick és a Dave chip fölé beépítettek egy 64Kbyte-os bővítőpanelt.


Enterprise 128

A bővítőpanel közelebről.

                     

Vissza