Steve Davis 1985 - CDS Software biliárd |
Forrás: Enterprise |
A program a hatlyukú amerikai biliárd játékot szimulálja. A játék az USA-ban igen népszerű, az előkelő kaszinóktól kezdve a legkisebb italméréseken át, sőt léteznek szép számmal olyan klubok is, ahol a csontgolyók mesterei nagy tétekkel játszanak. Az is gyakran előfordul, hogy valaki a játékra CADILIAC gépkocsin érkezik, és sajnos egy cent nélkül távozik. A program Steve Davis-ról, a játék egykori világbajnokáról kapta a címét.
A paraméterek kiválasztását követően bármely más billentyű megnyomására indul a játék. |
Yellow (sárga) | - 2 pont | Blue (kék) | - 5 pont |
Green (zöld) | - 3 pont | Pink (rózsaszín) | - 6 pont |
Brown (barna) | - 4 pont | Black (fekete) | - 7 pont |
Mindig csak azt a színű golyót juttassuk be a lyukak valamelyikébe, amit a
gép kér, mert ha más színű is bejut, akkor az visszakerül az eredeti helyért,
és növekszik a hibapontjaink száma. Ha két játékos játszik, az ellenfél pontszáma
növekszik. A hibapontjaink a következőképpen alakulhatnak:
Yellow (sárga) | - 4 hiba | Blue (kék) | - 5 hiba |
Green (zöld) | - 4 hiba | Pink (rózsaszín) | - 6 hiba |
Brown (barna) | - 4 hiba | Black (fekete) | - 7 hiba |
A fehér golyó elhelyezése után ki kell jelölnünk a ki kell jelölnünk
a lökésünk irányát. A célkeresztet irányíthatjuk a beépített botkormánnyal,
vagy a következő billentyűkkel:
O - balra, P - jobbra, Q -felfelé, A -lefelé, ENTER - választás, lökés
Ha megvan az irány, nyomjuk le az 'ENTER-t. Ha ezután mégis változtatni szeretnénk,
akkor a 'SHIFT' és a 'C' billentyűt. Most ki kell választanunk a lökés erősségét
(szintén a célkereszt vezérlő billentyűkkel), minél hosszabb a sárga csík a
POWER felirat mellen, annál erősebbet lökünk. Ha a kiválasztás megtörtént, ismét
az ENTER-el léphetünk tovább. Ezután azt állítjuk be, hol üsse meg a fehér golyót
a dákó (SPIN). Ha középre állítjuk a jelet (alaphelyzetben ott is van), akkor
a golyó egyenesen halad. Ha a bal oldalát lökjük meg (vagyis megcsavarjuk a
golyót), akkor jobbra görbülő ívet ír le, miközben jobbra pörög, és ha ütközik,
a visszapattanás is ívelt lesz. Ha ezt a bal oldali irányba tesszük meg, akkor
természetesen ennek pont az ellenkezője fog történni. Az alsó részén meglökött
golyó visszafelé pörög. A felső részen lökött golyó pedig előrefelé.
A közbülső irányokban történő lökés a fentiek kombinációit eredményezi, ezért
célszerű gyakorolni, hogy kitapasztaljuk a golyó viselkedését, még mielőtt leállnánk
valakivel versenyezni. Erre kiváló lehetőséget nyújt az, hogy az utolsó lökést
vissza tudjuk állítani a 'SHIFT' és az 'R' billentyűk együttes lenyomásával.
Ha a gép a színválasztás felöl érdeklődik (COLOURS WANTED). akkor valamelyik
számbillentyű lenyomásával kell válaszolni, hogy melyik színű golyót akarjuk
belökni a lyukba. A színeknek a kővetkező billentyűk felelnek meg.
Yellow (sárga) | - '2' | Blue (kék) | - '5' |
Green (zöld) | - '3' | Pink (rózsaszín) | - '6' |
Brown (barna) | - '4' | Black (fekete) | - '7' |
A játékból a menübe a 'SHIFT' és az 'N' billentyűk együttes
lenyomásával lehet visszalépni. Természetesen ilyenkor a játék állása törlődik.
A játék menete a következő:
Célunk,
az asztalon lévő golyók lyukakba ütésével több pontot szerezni, mint az ellenfél.
Amíg van piros színű golyó a táblán, azokat kell beütni valamelyik lyukba. Ha
sikerül "eltenni" egy piros labdát újra mi következünk. Ekkor megválaszthatjuk,
melyik színes (nem piros) golyót szeretnénk megcélozni. Ha a kiválasztott labdát
sikerül lyukba ütni, az visszakerül a helyére, és mi természetesen megkapjuk
az érte járó pontot, majd ismét mi lökhetünk, piros golyóra. Ha nem sikerül
eltalálni a kiválasztott színű golyót, vagy nem azt érintjük elsőnek, büntetőpontot
kapunk (ha ketten játszunk az ellenfél kap pontot)! Ha elvétjük az ütést (nem
juttattuk lyukba a megfelelő színű golyót), az ellenfél következik. Ha elfogytak
a piros golyók, a többi színes golyót kell beütni a következő sorrendben: sárga,
zöld, barna, kék, rózsaszín, fekete. Büntetőpont jár azért is, ha a fehér golyó
kerül valamelyik lyukba. Ilyenkor az ellenfél a félkörön belül tetszőleges pozícióba
rakhatja le a fehér golyót.
Ha sikerül egy "hosszú sorozatot csinálni", vagyis egy menetben sok
pontot csinálni, a gép bekéri a nevünket, és felkerülünk a legjobbak listájára.
Hibás ütés után lehetőségünk van újra próbálkozni, de a pontlevonást ilyenkor
is megkapjuk.
A program érdekessége, hogy majdnem teljes egészében BASIC-ben lett írva, itt-ott
megtámogatva gépi-kódú rutinokkal, és az egész program alig 12 kbyte! Ennek
ellenére a szimuláció meglepően élethű! A játék eredetileg csak alapkiépítésű angol
gépen volt hajlandó futni (túl nagy tárterületet akar lefoglalni a gépi kódú rutinok
számára), de a letölthető file-ban megtalálható a német gépekhez készített változat is.
Szubjektív véleményünk, hogy a játéknak van egy nagy hibája: a fekete/fehér
TV képernyőjén a fehér és a rózsaszín golyókat könnyen össze lehet téveszteni,
a zöld golyó pedig egyáltalán nem látszik, vagyis a játék ilyen készüléken játszhatatlan!
A mozgás szimulációk jól sikerültek, a golyók mozgása a valóságot jól megközelíti.
Szerintünk egy kis zene nem ártott volna. A programkazettához lényegretörő leírást
adtak Összegzésképpen egy játszhatóság szempontjából normális, ám grafikailag
és zeneileg kívánnivalókat maga után hagyó játékkal lenek gazdagabbak az ENTERPRISE
felhasználók.
A játéknak ugyan létezik Spectrum (sőt, C64, Plus 4, Atari, Atari és Asmtrad CPC) verziója is, de az Enterprise-változat nem átirat, bár értelemszerűen a CPC verzióhoz hasonlít a leginkább.