R2D2

1989 - Wave 8

ügyességi

Enterprise

Bár a Wave 8 még 1989-ben készítette ezt a játékot, az Enterprise-felhasználók előtt teljesen ismeretlen maradt. Egyik katalógusban sem emlegették és úgy tűnik az alkalmazott másolásvédelem bevált: nem túl nagy példányban árulhatták, és egy profibb EP-shez se jutott el... A másolásvédelem készítőibe némi humorérzék is szorult. Maga a játék egy jobban sikerült darab, bár a magyar fejlesztők ebben a játékban sem erőltették meg a fantáziájukat: a játék kísértetiesen hasonlít egy régebbi (1984-ben kiadott!) C64 játékhoz: Mr. Robot and his Robot Factory. Az amúgy tökéletesen semmilyen zene pedig Atariról származik.
A cím szerint a játék főszereplője R2D2 (A Staw Wars-filmek robotja), de a címképernyőn kívül semmi sem emlékeztet rá, a játékban teljesen másképp néz ki főhősünk! Feladatunk meghatározott idő alatt bejárni a pálya összes kék mezőjét, így felvéve a bennük lévő sárga pöttyöket. Ebbéli ténykedésünket a pályán kószáló három lángnyelv nehezíti valamint természetesen számos terepakadály. Robotunk sajnos igen rosszul viseli az esést, nem szabad magasról lezuhannunk! A készítők pedig meglepően fantáziadús és nehéz pályákat terveztek. Bár a játék elsősorban ügyességi játék, néha igen komoly feltörőt jelent a helyes útvonal megtervezése. Sajnos a feladatra fordítható idő is többnyire nagyon szoros! A lángnyelveken kívül egyéb berendezési tárgyakkal is kedveskedtek a készítők:

  • Bombák: a piros bombák akkor aktiválódnak, amikor rájuk lépünk. Kb. 6 másodperces villogás után felrobbannak. Ilyenkor értelemszerűen nem célszerű rajtuk állni. A felrobbanó bombák helyén nem marad semmi. A robbanás a lángnyelveket is megsemmisíti.
  • Futószalag: a haladás irányával szemben csak ugrálva tudunk rajtuk közlekedni.
  • Sárga trambulin: bármilyen magasról ráugorhatunk, ilyenkor megállíthatatlanul pattogunk rajta, amíg le nem ugrunk róla. Körültekintően ugorjunk le róla, mert összetörhetjük magunkat! Pattogás nélkül keresztül lehet rajta sétálni.
  • Sárga függőleges rúd: belekapaszkodva bármilyen magasból lecsúszhatunk rajta sértetlenül. Ráugorni azonban nem lehet!
  • Létra: kedvünkre közlekedhetünk rajta le-fel.

Némi segítségünk is akad játék közben:

  • Kék gömbök: pajzs. Felvétel után rövid ideig (jobb alsó sarokban a SHIELD számláló jelzi a hátralévő időt) a lángnyelvek ártalmatlanok lesznek ránk nézve, sőt, ha legázoljuk őket megsemmisülnek. A zuhanástól azonban nem véd meg a pajzs! A pajzsok használata elengedhetetlen, mert a lángnyelvek véletlenszerűen mozognak, így nagyon nehéz átugorni őket, amihez némi szerencse is kell.
  • Narancssárga kocka: jutalom élet. Bár a program igen bőkezűen méri, a játék nagyon nehéz gyorsan elfogynak az életeink!

A program összesen 30 szintet tartogat számunkra, de nagyon nehéz dolgunk lesz. A feladatra teljesítésére fordítható idő (BONUS számláló jelzi) igen szoros, és a pajzs is csak olyan rövid ideig működik, így általában egyetlen, bejárható útvonalat kell megtalálnunk és azt bravúros ugrássorozatokkal bejárnunk. Ha elvész egy életünk (ideérve azt az esetet is, ha lejár a időnk), "természetesen" elölről kell kezdenünk a szintet. A lángnyelvek véletlenszerűen mozognak, így némely szint egyben "szerencsejáték", ha rossz felé indulnak a lángnyelvek, az pech... Egyébként egyáltalán nem szimpatikus vonása a programnak, hogy ha a képernyő széle felé ugrunk, a játéktér széléről visszapattanunk, mint egy gumilabda...

Irányítás: Menü nincs, a játékot a SPACE megnyomásával indíthatjuk. A beépített vagy az EXT1 botkormánnyal irányíthatjuk robotunkat. A HOLD (PAUSE) billentyű működik, a STOP megnyomásával megszakíthatjuk a játékot.

Ha a játék indítása helyett az ESC billentyűt nyomjuk meg, egy egyszerűen használható pályaszerkesztőbe jutunk, ahol mint a 30 pályát átrajzolhatjuk és azt el is menthetjük, később visszatölthetjük! Nincs tehát elvi akadálya a "maszek" pályakollekciók elterjedésének...

 

A szerkesztő kezelése:

  • Az F1-F2 billentyűkkel tudunk a pályák között lépkedni.
  • Az F3-al törölhetjük a pályát, de a három lángnyelv és robotunk induló-pozícióját csak mozgatni tudjuk.
  • F6-al kipróbálhatjuk művünket.
  • F5-el elmenthetjük művünket (R2D2.SAV néven, rákérdezés nélkül).
  • Az F4 megnyomásával már elmentett pályaadatot tölthetünk be.
  • A STOP megnyomásával kiléphetünk a pálya-szerkesztőből (a mentésre nem kérdez rá!)
  • A TAB megnyomásával a használható funkciókról kérhetünk segítséget.

Az ESC megnyomásával léphetünk vissza a szerkesztéshez. A beépített, vagy EXT1 botkormánnyal egy kurzort mozgathatunk a képernyőn, mely azonnal felveszi a kiválasztott eszköz alakját. Építőelemet a tűzgomb megnyomásával tudunk lerakni a kurzor pozíciójába. A tűz gomb nyomvatartásával folyamatosan is tudunk "rajzolni".

  • Q - padló, megszerzendő sárga pöttyel,
  • W - padló,
  • E - trambulin bal széle,
  • R - trambulin gumifelülete (tetszőleges szélességű lehet)
  • T -trambulin jobb széle,
  • Y - függőleges rúd,
  • U - felvehető pajzs,
  • I - jutalomélet
  • O - létra bal oldala,
  • P - létra jobb oldala (a "fél létra" is használható)
  • A - bomba
  • S - éppen felrobbanó bomba (egyszerre csak egy lehet)
  • D - időzített (villogó) bomba
  • F - balra mozgó futószalag,
  • G - jobbra mozgó futószalag,
  • H - üres mező, azaz "radír": a képernyő egy karakterét tudjuk letörölni.
  • X, C, V - a három lángnyelv kezdőpozíciója,
  • Z - robotunk kezdőpozíciója
    A lángnyelveket és a robotot nem lehet a tűz-gombbal lerakni, csak mozgatni. Át kell váltani más építőelemre.

Tekintve, hogy az eredeti kazetta másolásvédett volt, Zozo rögtön EXOS kompatibilis változatot csinált a programból. A program használja az F9-FF szegmenseket, így futtatáshoz 128-as gép kell. Működik a pályaszerkesztőben a LOAD / SAVE (eredetileg saját formátumban magnóra "csipogott"), resetnél menti a high score-t (a mellékelt fájlban le lettek nullázva a pontszámok, hogy a saját rekordokat lehessen menteni). Reset után érdekesség képpen bent marad a játék karakterkészlete.