Poszeidon Kincse

1989 - GreenSoft

kaland

Enterprise

A játék helyszíne a közel Adriai-tenger "egy ismeretlen szakasza", ahol szabadtüdős (!) búvárkodással kell felkutatnunk a tenger élővilágát. Ottartózkodásunk és a búvárkodás költségei valamiből finanszírozni kell így a "felkutatás" alatt gyakorlatban a tengerben összegyűjtött, eladható élőlények és tárgyak gyűjtését és kereskedését kell érteni. Apró malőr folytán a helyszínre mindenféle felszerelés nélkül érkezünk, még azt is be kell szereznünk. Anyagi lehetőségeink a játék kezdetén meglehetősen korlátozottak, mindössze 2000 duplár nyomja a zsebünket, ami nem sok, de kevés.... (Duplár a helyi fizetőeszköz.) A legszerencsésebbek pedig "fantasztikus felfedezést" tehetnek, legalábbis ezt ígéri a játék.
A játék kezdetén a hajónkon találjuk magunkat a nyílt vízen. Körölöttünk szigeteket láthatunk (1. kép), ezeken kiikötve adhatunk el, vásárolhatunk. A hajót irányítani, és a játék menüiben navigálni bármelyik botkormánnyal tudunk. Mivel felszerelésünk még nincs, első utunk egy közeli szigetre kell, hogy vezessen, ahol bevásárolhatjuk legalább a legalapvetőbb eszközöket. Mielőtt azonban elindulnánk, nézzük át a játékképernyő alatti ikonsort és információs panelt, amely az egész játék során látható lesz:

A felső sorban bal oldali négy ikonnal tudjuk a búvárkodás során az élőlények begyűjtéséhez használni kívánt eszközöket kiválasztani (ld. később). Ezek balról-jobbra sorban: búvártőr, szigony, szigonypuska, fényképezőgép. A felszínen ezek az ikonok egyáltalán nem működnek. Megjegyzendő, a játék kezdetekor is valamennyi ikon látható, holott még nincsenek birtokunkban ezen eszközök!
Az utolsó, ötödik ikon viszont csak a felszínen működik. Erre kattintva megjelenik egy lista a birtokunkban lévő felszerelési tárgyakról, és az összegyűjtött zsákmányról (4. kép).
Egy ikont úgy aktiválhatunk (akár a felszínen, akár a víz alatt), hogy egy másodpercig nyomva tartjuk a tűzgombot, ezután a jobb alsó sarokban lévő pointert rávihetjük a kívánt ikonra és "kattinthatunk".
Az ikonsor alatt három kijelző van:

  • ERŐ: nem gépek vagyunk, a játék során folyamatosan csökken, ahogy fáradunk (még a szigeten, a menükben kutakodva is!). Egyéb ártó tényezők is csökkenthetik erőnket merülés közben: veszélyes állatok, hideg víz. Új erőre kaphatunk viszont a szigeteken, egy jó ebéd elfogyasztása révén. Ha elfogy az erőnk, vége a játéknak!
  • OXIGÉN: palack nélkül merülünk, ezért amint a vízbe merülünk, csökkenni kezd. Mihelyst a felszínre emelkedünk friss levegőt szippantani, teljesen feltöltődik. Értelemszerűen, ha a víz alatt elfogy a levegőnk, szomorú véget ér a játék...
  • DUPLÁR: a birtokunkban lévő pénz.

Mint már említettem, először valamelyik szigetre érdemes elhajózni, bevásárolni. A hajót természetesen szintén a botkormánnyal irányíthatjuk (jobbra-balra, előre), de hátrafelé nem tudunk haladni. Kikötni nagyon egyszerű: egyszerűen neki kell hajtani a szigetnek. A kikötőbe érve - a kikötő látványa helyett - egy menü tárul elénk:

  1. ELADÁS: a tengeren összegyűjtött zsákmányt adhatjuk el.
  2. VÁSÁRLÁS: felszerelés vásárlása.
  3. VISSZA A TENGERRE: folytatjuk a játékot.
  4. PARTI ŐRSÉG: A szigonypuska használatához szükséges engedélyt vehetjük meg.

Bármelyik szigetre is hajózunk, az eladási- és felvásárlási árak mindenhol egyformák. Nézzük először milyen felszerelési tárgyak között választhatunk (Vásárlás):

  • Élelem (150 duplár): egy étkezés egynegyednyi energiát ad. Szükség esetén egymás után többször is lehet és kell vásárolni.
  • Búvártőr (800 duplár): csikóhal, tengeri csillag, tengeri szivacs, kékkagyló, osztriga, sonkakagyló, homár begyűjtésére szolgál.
  • Szigony (1200 duplár): rája, polip, sziklahal elejtésére használatos.
  • Szigonypuska (5000 duplár): a murénát csak ezzel tudjuk elejteni. Használatához engedély szükséges, amit a Parti Őrségtől szerezhetünk be.
  • Fényképezőgép (6000 duplár): A tenger alatti érdekességeket fényképezhetjük le vele. A fényképeket búvárrégészeknek adhatjuk el, de ők is csak olyat vesznek meg, ami érdekli őket.
  • Neoprém búvárruha (4000 duplár): ha enélkül merülünk, a mélyebb, hidegebb vízben gyorsabban fogy az energiánk (fázunk), viseletével ezt a hatást kiküszöbölhetjük.
  • Ólomöv (800 duplár): gyorsabban merülhetünk vele, több időt tölthetünk a tengerfenéken kutakodva.
  • Búváróra (1500 duplár): a játék szerint "hasznos a víz alatt", de hogy mire, az rejtély...
  • Mélységmérő (1300 duplár): ugyanolyan "hasznos", mint a búváróra...
  • Cápariasztó patron (600 duplár): ritkábban találkozunk cápákkal (ld. később).
  • Zsákmányháló (100 duplár): sok zsákmánnyal fárasztóbb úszni, a zsákmányháló ennek hatását csökkenti.
  • Szigonyhegy (10 db) (100 duplár): a szigonypuska nélküle használhatatlan. Sajnos az eszközök listájában nem látjuk, hány darabunk van még, de ha nem tudjuk kijelölni a szigonypuskát, nincs már hozzá több szigonyhegyünk (a felszínre emelkedve a tárgylistában erről meg is győződhetünk).

Az eladás funkcióval az összegyűjtött zsákmányt lehet eladni. Az eladás / vásárlás menüpont ugyanúgy működik, sorban megkérdezi a program, hogy ezt és ezt el akarjuk adni / venni.

A parti őrség menüpontban egyetlen lehetőségünk van: a szigonypuska használatához szükséges engedélyt vásárolhatjuk meg. Ára potom 5000 duplár.

A játék kezdetekor, miután megvettük a búvártőrt és a szigonyt (másra nincs is pénzünk), ideje pénzt keresni, vagyis irány a nyílt víz, merüljünk! Merülni a tűz+fel, emelkedni a tűz+le kombinációval lehet. A víz alá merülve felülről tekintünk le a tengerfenékre. A jobbra-balra irányokkal foroghatunk, valamint előre-hátra úszhatunk. A tenger nem mindenhol egyforma mély (a szigetek közelében pl. értelemszerűen egészen sekély). Hogy milyen mélyen vagyunk, lemérhetjük a fényviszonyokból is: minél lejjebb merülünk, annál sötétebb a víz. Értelemszerűen a nagyobb "vadállatok" távolabbról is látszanak, mint az egészen apró osztriga. (Látványos egyébként, ahogy lejjebb merülve sötétedik a víz és egyre több, apró élőlény tárul a szemünk elé.)
A vízben az élőlények nem mozognak, csak le kell értük merülni. Ha leértünk a tengerfenékre, a tűzgomb egy másodperces nyomvatartásával kapcsoljuk be a pointert, válasszuk ki az eszközt, amivel fel akarjuk szedni a képernyőn lévő zsákmányt (elég, ha csak kicsit belóg a lépernyőre), majd "kattintsunk" a zsákmányra. Ha esetleg az eszközre kattintva nem válik fehérre az ikon, lejjebb kell ereszkednünk, nem vagyunk még a tengerfenéken (vagy nincs is még birtokunkban az adott eszköz). Ha az ikon fehérre változott, mégsem sikerül felvenni a zsákmányt, két eset lehetséges: vagy a kiválasztott eszközzel nem lehet megszerezni a kérdéses élőlényt / tárgyat, vagy nem pontosan rá "kattintottunk".

Kődarab
Értéke: 0 duplár
A búvártőrrel ki tudjuk kotorni, de értéktelen, senkinek nem kell.

Tengeri sün
Értéke: 0 duplár
A búvártőrrel fel tudjuk szedni, de ez sem kell senkinek sem.

 

Fadarabok
Értéke: 0 duplár
A búvártőrrel tudjuk felszedni, de értéktelen.
Csikóhal
Értéke: 50 duplár
A búvártőrrel tudjuk elkapni.
"Akváriumban tartható."
Tengeri csillag
Értéke: 50 duplár
A búvártőrrel tudjuk elkapni.
"Kievesen szeretik", ettől függetlenül megveszik.
Tengeri szivacs
Értéke: 50 duplár
A búvártőrrel tudjuk elkapni.
"A túristák megveszik."
Kékkagyló
Értéke: 100 duplár
A búvártőrrel tudjuk felszedni.
"Romlékony áru."
Rája
Értéke: 100 duplár
A szigonnyal vagy a szigonypuskával tudjuk elejteni. A tőrrel viszont ne is próbálkozzunk, mert szépen fogysztja az erőnket!
"Kevesen szeretik."
Polip
Értéke: 300 duplár
A szigonnyal vagy a szigonypuskával tudjuk elejteni.
"Sokáig kell főzni."
Sziklahal
Értéke: 400 duplár
A szigonnyal vagy a szigonypuskával tudjuk elejteni. A tőrrel ne is próbálkozzunk, mert csak energiát vesztünk!
"Ritka csemege."
Muréna
Értéke: 500 duplár
A szigonypuskával tudjuk elejteni. Ha a tőrrel próbálkozunk a muréna megmar és azonnal vége a játéknak!
"Finom húsú hal."
Osztriga
Értéke: 500 duplár
A búvártőrrel tudjuk elkapni.
"Értékes, de romlékony."
Sonkakagyló
Értéke: 600 duplár
A búvártőrrel tudjuk felszedni.
"Ritka különlegesség."
Homár
Értéke: 700 duplár
A búvártőrrel tudjuk elkapni.
"Finom csemege."
Amfóra
Értéke: -
A búvártőrrel tudjuk felszedni.
Nem tudjuk eladni, mert azonnal letartóztatnak minket orgazdaságért. Fényképezzük inkább le!

Merülés közben más veszély is leselkedik ránk. Meglepő módon az Adriai-tenger ezen szakaszán hatalmas cápák is élnek. Ha egy ilyen beúszik a képbe, nem szabad addig megmozdulni, amíg át nem úszik előttünk (ellenkező esetben elkap és vége a játéknak).

A tengeren hajózva többféle hajóval találkozhatunk. A hajók nem látszanak a képen, egyszeriben csak a program kiírja milyen hajóval találkoztunk.

  • Búvárrégészek: a fényképeket lehet nekik eladni (500 duplárért). Nem mindíg veszik meg, csak ha számukra érdekes képet készítettünk.
  • Turistahajó: a turisták szívesen vásárolnak tőlünk, ráadásul ugyanazon az áron, amit a szigeten kapnánk a portékáért. Az üzlet megkötése után néha azonban kiderül, hogy a "turisták" valójában vízirendőrök és megbüntetnek feketézésért...
  • Maffiózók: ha velük találkozunk, az pech, egyszerűen kirabolnak. Kár verekedni velük, úgyis erősebbek, de ebben az esetben még energiánk is csökken.
  • Parti őrség hajója: ha van szigonypuskánk, a használatához szükséges engedély felől érdeklődnek. Ha nincs engedélyünk 10 000 duplár büntetést kell fizetnünk. Ha nem tudjuk kifizetni a büntetést, vége a játéknak! Megjegyzendő, ha van engedélyünk, de azt válaszoljuk, hogy nincs, akkor is megbüntetnek... (Üldöznék inkább a maffiózókat...)
  • "Poszeidon a tenger szelleme": néhány falatot kér a zsákmányból. Ha adunk, szerencsésebbek leszünk.

Egy dologra kell még figyelnünk, de ez már a játék kezeléséhez tartozik: a STOP gomb megnyomásával véget vethetünk a játéknak (a program nem kér megerősítést)!

A programot a Novotrade adta ki, és igazi multiplatformos fejlesztés eredménye. A játéknak van TVC és Commodore 64-es változata is. Nem meglepő, hogy a TVC változat nagyjából ugyanígy néz ki (persze merülés közben nincs színpalettaváltós effekt), de a C64 változat teljesen másképp néz ki, ettől függetlenül a feladat ugyanaz.