MicroProse Soccer

1989 - MicroProse Sowtware Ltd.

sport, foci

Enterprise

Amstrad CPC

A MicroPose Soccer igazi C64-es klasszikus fociprogram. Sajnos a Spectrum verzió igencsak kiábrándító, de CPC-n azért vannak szép fociprogramok, ott ki lehetett volna hozni belőle valami látványosabbat. Sajnos a MicroPose Soccer CPC-s verziója kiábrándító Spectrum konverzió... Geco a konvertálásnál viszont jelentős átalakítást eszközölt a programon, így már egész jól el lehet szórakozni vele!

  • A CPC-s verzióban a képméretet valószínűleg azért nem növelték meg, hogy a játék elfogadható sebességgel fusson. Bár Spectrumon is pont ekkora a mérete, ott lehetett volna legalább két karakterrel szélesebb, és néggyel magasabb a terep. A CPC verzió - igen elfuserált módon - előbb 8000h-ra megrajzolja a 32x20-as játékteret, majd ráteszi az összes sprite-ot, mindezt két szín módban, ezután 8000h-ról 4 szín módúvá alakítva az adatokat, beírja C000h/C400h-ra (itt a már csak 26x16 méretű a kép), attól függően, hogy épp melyik az inaktív videómemória.
    Az EP verzióban az első fázis direkt a videómemóriába rajzol, így a 2. fázist elhagyható, és a 4 szín móddá alakítást is, mert a játéktér LORES 2. Itt kellett egy kis átalakítás, hogy karakterenként lehessen scrollozni (az eredeti verzióban ezt a 2. fázisban oldották meg), mert a pálya 4x4 karakteres elemekből épül fel.
    A látható játéktér mérete 40x24-re lett megnövelve, így a kép még nagyobb is, mint C64-en. A pályarajzoló rutin alaposan át lett alakítva, így kicsit lassabb lett ugyan, de így lehetett megoldani, hogy a fölösleges területeket ne rajzolja ki, és a 2. fázis elhagyását. Ezt a lassulást azonban bőven kompenzálja, hogy fele annyi byte-ot kell megmozgatni, és nem kell 4 színűvé alakítani se, még a megnövekedett képernyővel is gyorsabb, mint az eredeti CPC-s. Ennek az átalakításnak esett áldozatul a sprite kirakás, még az alul-felül levágást sikerült megoldani, de a jobbra-balrát már nem. Ez abban nyilvánul meg, hogy ha egy játékos, kimegy a jobb oldalon, akkor a balon egy kis cafrang megjelenik. Szerencsére ez egyáltalán nem zavaró, alig lehet észrevenni, még akkor is, ha tudja az ember, mit kell keresnie a képen.
  • Az eredményjelző sor is át lett variálva, és színesebb lett, ez a sor attributum módú.
  • Visszajátszás közben 3 csík jelenik meg a képernyőn, ugyan közel se olyan jó, mint C64-en, de legalább van.
  • Ha a játékosnál volt a labda, akkor minden 7. frame-et kétszer rajzolta ki a program, így darabos volt a mozgás, ez ki lett iktatva.
  • A menü kapott egy háttérképet.
  • A betöltő kép az amigás betöltőkép konverziójára lett cserélve.
  • Ha CPC-n a játékosok listájában az utolsó nevet töröljük, kiakadt a program. Ez javítva lett.

A program kezelése ugyanaz mint a Spectrum verzióban. Így természetesen a T (játék szüneteltetése), és a T+R (mérkőzés megszakítása) billentyűkombinációk is működnek. Az egyetlen eltérés, hogy a játékosok listája a program indulása után tele van! Így ha be akarjuk írni a nevünket, legalább egy nevet törölnünk kell. A névbeírás és az irányítás beállítása után rögtön érdemes is elmenteni a beállításokat.
Teremfoci viszont sajnos nincs EP-n.