Kaszinó 1989 - HSoft kártya | Enterprise |
A Kaszinó kártyajáték szabályai
Egy csomag (52) lap francia kártyával ketten játszák. A megkevert csomagból mindketten húznak. Aki a kisebbet húzta, az lesz az osztó, a másik kezd. Az osztó mindkét játékosnak 3-3 lapot ad, majd 4 lapot képpel felfelé az asztalra tesz. A többi lap lesz a talon, ezekből pótolják majd a fogyó lapokat. A játék célja 11 pont összegyűjtése. Az nyer, akinek ez előbb sikerül, és a tényt - "Kint vagyok!" - bemondással is jelzi. A játékban sokat kell számolni. Kétféle számolás van:
Lejátszás:
Ahhoz, hogy sok pontot gyűjthessünk, lehetőleg minél több lapot kell asztalról birtokba vennünk. Erre szolgál a cserélgetés. A kezdő átnézi a 3 lapját, összehasonlítja az asztalon fekvő 4 lappal. Az asztalon terített lapokból annyi számértéket vihet haza, amennyit a kezében lévő lapokból össze tud állítani. Egyetlen megkötés van: Egyszerre 13 számértéknél többet nem lehet hazavinni. Pl. ha az asztalon kettes és hetes is van, ezeket a játékos a kezében lévő kilencessel "befedheti" és hazaviheti. Hazavinni azt jelenti, hogy az asztalról elvett lapot, s a kézből elvett lapot képpel lefelé magunk elé tesszük. Ez már a mi tulajdonunk, ellenfelünk ehhez nem nyúlhat, és a végső számláláskor a mi pontjaink számát növeli. Ha pl. az asztalon Dáma van, ezt a Dámán kívül pl. Bubival + Ásszal, vagy tízessel + kettessel, vagy kilencessel + hármassal stb. is hazavihetjük. Cserélni is úgy lehet, hogy mind a kézben, mind az asztalon lévő lapokat egyesítjük. Pl. ha a kézben hármas, ötös és hetes van, ezzel a 3 lappal a következő számértékeket tudjuk cserélni: 12, 10, 8, 7, 5, 3. Ha az asztalon lévő lapokból össze tudjuk hozni ezeket az értékeket, a cserének nincs akadálya. A soron következő játékos csak egy ütést (cserét) csinálhat, és az asztalról elvitt lapok pontszámainak összege nem lehet több 13-nál.
Előfordulhat, hogy az asztalról elfogy a lap. Ez a játékos számára örömteli esemény, amelyre törekedni kell, mert ezért a végső elszámolásnál jutalompont jár. Ha elfogy az asztal lapja, a játékos "táblát ír" vagy "táblát nyer". Különösen értékes a táblanyerés akkor, ha mindjárt az elején egyetlen cserével lepusztítjuk az asztalt. Ez kétszeresen fizet, viszont igen ritka. Gyakoribb, hogy menet közben sikerül összeszedni néhány táblát. A táblák számát rovásokkal kell jelezni. Nézzünk egy példát a táblanyerésre: Az asztalon Ász, kettes, négyes, ötös van, ezek együttes számértéke csak 12. tehát Dámával vagy Bubi + Ásszal vagy tízessel + kettessel stb. táblát nyerhetünk.
Ha az asztalról egyetlen lapot sem tudunk cserélni, akkor a kézből - képpel felfelé - az asztalra teszünk egy lapot. Ha az asztalról elfogy a kártya (táblát csináltunk), ellenfelünk következik, aki kézből egy lapot tesz az asztalra, majd próbál cserélni. Akkor is az ellenfél következik, ha elakadtunk. Ellenfelünk a fent ismertetett szabályok szerint próbál cserélni. Ha nem tud cserélni, egy lapot az asztalra tesz.
Ha a kézből elfogynak a lapok, a játékosok a talonból húznak (talonvásárlás). Ennek szabályai a következők: Ha egyszerre fogy el a lap mindkét játékosnál, az húz először 3 lapot és az is folytatja a játékot, aki az utolsó ütést csinálta. Ezt követően a másik játékos is 3 lapot vesz magának a talonból. Előfordul, hogy az egyik játékos lapjai elfogynak, a másiknak még vannak lapjai. Ilyenkor nem húzhat azonnal 3 lapot, hanem meg kell várnia, amíg ellenfelének is üres lesz a keze.. Ez vagy úgy történik, hogy ellenfele üt, tehát lapjait az asztallapokkal együtt hazaviszi, vagy úgy, hogy lapjait fokozatosan lerakja az asztalra. Ez kellemes helyzet az éppen játszónak, mert nem kell attól félnie, hogy ellenfele az általa letett lapot elviszi.
A játék addig tart, amíg az egyik játékos eléri a 11 pontot. Ha ez egyetlen játszmában sikerül (tehát 52 lapból), a nyertes a díj kétszeresét érdemli. Általában a csomag a 11. pont elérésénél hamarabb elfogy. Ilyenkor a játékot új kiosztásban folytatják. Természetesen a korábbi pontok ilyenkor beszámítanak. A talon elfogyasztásának külön szabálya is van. Amikor az utolsó talonlapokat veszik kézbe, mindketten leterítik saját lapjaikat, hogy azokat az ellenfél felhasználhassa a kombinációhoz. (Persze ezek nem cserélhetők.) Aki utoljára üt, elveszi az asztalra terített maradék lapokat is. Ha az utolsó menetben senki nem tudott ütni, az asztal végső lapjai annak jutnak, aki utoljára ütött. Az ellenfél leterített lapjai is!
A 11 pont kevésnek tűnik, de sokat kell munkálkodnunk, amíg összegyűlik.
Pontokat a következőkért lehet kapni:
Taktikai tanácsok:
Mindent meg kell szereznünk, ami csak adódik, ellenkező esetben az ellenfél szerzi meg az elpuskázott lapokat. Ezért:
A program irányítása:
A címlap után kiválaszthatjuk a két játékosnak külön-külön az irányító botkormányt, vagy beállíthatjuk, hogy az adott játékost a számítógép irányítsa. Így lehetőségünk van programmal ketten játszani, vagy egyedül a gép ellen. Ha mindkét játékost a számítógép irányítja, demot láthatunk, ami lehetőséget ad a szabályok elsajátítására.
A pörgő lapot a tűzzel megállíthatjuk. A nagyobbat "emelő" játékosé lesz a kezdés joga. A gép leosztja a lapokat és következik a csere. A szükséges lapokat egyenként kiválasztjuk a botkormány segítségével. A tűz lenyomása ki-be kapcsolja a lap jelöltségét, melyet villogás jelez. Amikor kiválasztottuk a lapokat a fel irány mellett kiadott tűzzel passzolunk. A gép persze a hibás passzot nem fogadja el.
Az F1-F2 változtatja a SPEED laprajzoló grafikát.
Az F3-F4 a gép gondolkodásának mélységét (LEVEL) állítja.
Az F8-al belepillanthatunk a gép lapjaiba.
A STOP megnyomásával kiléphetünk a partiból.