Fantasia Diamond

1985 - Hewson Consultants

kaland (szöveges)

Forrás:
Játékprogram ismertető füzet IV.

Enterprise

Az Enterprise forgalmazásának kezdetén sok olyan játékot lehetett kapni, amelyet számítógép tulajdonosok nem ismertek meg, nem terjedt el. Ennek egyik oka az alacsony színvonalhoz tartozó magas ár, másik oka -mint a Fantasia Diamond esetében- hogy a játékhoz angol nyelvtudás szükséges, viszont a megcélzott korosztály még nem tud angolul. A Fantasia Diamond egy angol nyelvű szöveges kalandjáték, ami a maga nemében teljesen átlagos darab, viszont aki angolul tanul, annak érdemes lehet elővenni. Akik viszont magyar nyelvű kalandjátékra vágynak, elővehetik a Trollok Vára, A Bestiák Mestere című játékokat.

A történet
Évekkel ezelőtt egyik ősöd megtalálta a Földön valaha is létezett legnagyobb gyémántot. Ez, a később "Fantázia Gyémánt" néven ismertté vált drágakő már-már családi ékszerré vált. Csodálatos ragyogása miatt tolvajok célpontja is lett, és sajnos a legutolsó lopási kísérlet eredménnyel járt. Megtudod, hogy az ellopott ékszert a folyó túlsó oldalán őrzik egy hatalmas kastélyban. Hogy visszaszerezd, megbízod Borist, a Mesterdetektívet. A titokzatos őr azonban, aki a kastély termeit és folyosóit őrzi, elfogja át. Az egyetlen lehetőség, hogy magad indulj útnak a mesés drágakő és Boris Kiszabadítására.
Küldetésed során különféle szereplőkkel találkozol, akik vagy segítenek, vagy akadályoznak - pillanatnyi hangulatuktól függően - akciódban. Egyik ~ részük meglehetősen céltudatos, ezekkel okosan kell bánnod. Egy másik részük bizonytalanul viselkedik. Nem mindegyikük lesz ellenséges. A sikerhez nélkülözhetetlen, hogy együttműködj ezekkel a szereplőkkel. Lesznek olyan pillanatok, mikor képtelen vagy tovább haladni a segítségük nélkül, mert olyan dolgokat kell végrehajtani, amire Te nem vagy képes.
Például begépeled: SAY TO ELF "GET KEY" (Mondd a törpének, szerezze meg a kulcsot). Persze nincs rá biztosíték, hogy az illető segíteni fog. Viszont annyiszor próbálkozhatsz, ahányszor akarsz. Ha egy szereplő megtagadja a segítséget, az történhet azért, mert egyáltalán nem akar segíteni, de lehet, hogy csak azért, mert éppen akkor, abban a pillanatban nem akar együttműködni veled.
Mikor belevágsz a kalandba, még egészen gyenge leszel. A legtöbb szereplő erősebb lesz nálad. Ezért meg kell gondolnod, hogy kivel veszed fel a harcot! Erődet ügy növelheted, hogy állandóan eszel és iszol. Folyamatosan kell táplálkoznod, mert ahogy haladsz előre, úgy gyengülsz. Erőnlétedtől függ, hogy hány tárgyat tudsz felvenni, megfogni. Legyengülve a legkönnyebb tárgyat sem tudod felemelni, pedig lehet, hogy éppen táplálékot tartalmaz!

A program kezelése
A Fantázia Gyémánt képernyője két egymástól elkülönített mezőre oszlik. A felső - nagyobb - részen a saját és a többi szereplő mozgását követheted, miközben a környezetedről is kapsz információkat. Ebben a mezőben láthatod a kalandjáték néhány színhelyét is.
Az alsó rész az "input" betáplálására szolgál, de a számítógép is közölhet itt bizonyos információkat. A beépített joystick-et arra használhatod, hogy visszahívd és ellenőrizd a korábbi utasításaidat ezen a mezőn.
Ahogy egyik színről a másikra térsz, a képernyőn láthatod környezeted leírásét és azoknak az irányoknak a listáját, amerre tovább mehetsz. A közeledben levő személyek és tárgyak szintén megtalálhatók a képernyőn. A játék folyamán a szereplők 15 másodpercenként csinálnak valamit, miközben Te is cselekedhetsz. A HOLD gomb benyomásával szakíthatod meg ezt az időt. Bármelyik gomb lenyomósra újra indul a játék.
A Fantázia Gyémántnak több mint 300 szavas (ANGOL) szótára van, ám teljes mondatokat is lehet a gépbe írni. Így lehetővé válik, hogy egy mondatban több parancsot is megadjunk. Például: OPEN THE DOOR AND GO EAST (Nyisd ki az ajtót, és menj keletre) vagy ATTACK THE ELF WITH THE ROD (Támadd meg a törpét a bottal). Ha újra meg akarod nézni a pillanatnyi helyzeted leírását, gépeld be: LOOK vagy nyomd meg az F1 gombot. Bele is lehet nézni valamibe (például egy ládába) LOOK INTO vagy ránézni valamire LOOK AT, esetleg keresztül is nézhetsz valamin (mondjuk egy ajtón) LOOK THROUGH szavak begépelése után. Ha valamilyen tárgyat látunk a helyszínen, azt az EXAMINE paranccsal meg tudjuk vizsgálni, hátha értékes információkat kapunk róla.
A szótáron kívül számos speciális utasítást is beépítettünk a programba, hogy megkönnyítsük a játékot. Ezek a következők:
DEL - törli a kurzortól jobbra lévő karaktereket
ERASE - törli a kurzortól balra lévő karaktereket
ERASE+SHIFT - törli a beviteli mező teljes tartalmát
ESC - az összes előző parancsot megismétli
F1 - LOOK (nézd)
F2 - LIST (számbaveszed, mid van)
F3 - NORTH (észak)
F4 - SOUTH (dél)
F5 - EAST (kelet)
F6 - WEST (nyugat)
F7 - WAIT (várj)
F8 - HELP (segítség)
F1+SHIFT - SAY TO ... (mond, hogy ...)
F2+SHIFT - UNLOCK THE DOOR WITH KEY (nyisd ki az ajtót a kulccsal)
F3+SHIFT - UP (fel)
F4+SHIFT - DOWN (le)
F5+SHIFT - OPEN DOOR (nyisd ki az ajtót)

A SHIFT-tel használva a többi gombnak nincs funkciója.
A játék folyamán könnyebben mozoghatsz, ha a beépített joystick-et használod. Ha felfelé nyomod, ÉSZAK felé haladsz, le DÉL felé, ha jobb- és baloldalra, akkor KELET-re, illetve NYUGAT-ra mész. Az irány parancsokat rövidítve is meg lehet adni, pl a dél felé haladáshoz elég beírni a 'S' betűt. Amennyiben más irányba akarsz menni - például: észak-keletre -, akkor ezeket az irányokat be kell gépelned. (pl. NORTHEAST, vagy rövidítve: NS)
Ez a program ismeri a klasszikus kalandjátékok szavainak legtöbbjét: Get, Put, Drop, Give, Help, Inventory, Unlock, Follow, Examine, Attack stb.
Fontos, hogy ne feledjük: ha nem csinálunk semmit, az nem azonos a várakozással!
SCORE begépelésével megkapod pontjaidnak összegét
STATUS begépelésével megtudhatod pillanatnyi erőállapotodat. Ez egy fajta figyelmeztetés arra vonatkozóan, hogy több ételt és italt kell magadhoz venni.
Előfordul, hogy a gép nem hajtja végre az utasításaidat. Ennek több oka lehet.

Bármikor megőrizheted elfoglalt helyedet (kimentheted a játék állását) a SAVE paranccsal. Játékállást betölteni pedig a LOAD paranccsal lehet.
És végül egy jó tanács.
Akkor se add fel a reményt, mikor minden veszni létszik. Lehet, hogy a menekülés lehetséges eszközei elérhetetlenek, de gondolj a következő közmondásra: "A börtönnek nem csak kőfalai vannak." Ez itt különösen igaz.