El Tesoro Perdido De Cuauhtemoc

2017 - 4MHz

akció, mászkálós

Enterprise

Amstrad CPC

A kimondhatatlan spanyol cím Cuauhtémoc azték uralkodót nevesíti, sorban az utolsót. 18 évesen, 1520-ban választották királlyá. Bár a spanyol hódításnak megalkuvás nélkül ellenállt, nemsokkal Tenocstitlan (az Azték birodalom fővárosa volt), város eleste előtt - 1521. augusztus 13-án - kenuján próbált menekülni a városból, de elfogták. Hernán Cortés eleinte teljes tisztelettel bánt a vele, de az aztékok elrejtett kincséről terjedő legenda a vesztét okozta: hogy elárulja - a nemlétező - kincsek állítólagos rejtekhelyét, lábait tűz felett égetve motiválták. Később felakasztották. A 4MHz játékának főhőse azonban szentül hisz a legendás kincs létezésében! Ezúttal egy, a dzsungelben eddig felfedezetlen kriptában kutat. Az ellenfelek és akadályok mennyiségéből következtetve jó helyen... Ha a játék kalapos főhőse valakit Rick Dangerous-re emlékezteti, annak oka van, a játékmenet nagy mértékben hasonlít a "nagy elődre", és talán nem is véletlenül.
Bár végcélunk mindössze a titkos kincseskamrába való bejutás, feladatunk meglehetősen összetett. Egyrészt a küldetést - némileg meggondolatlanul - minden felszerelés nélkül kezdjük. Márpedig célunk eléréséhez mindenképpen szükségünk lesz több rúd dinamitra, és egy revolver is nagymértékben javítja túlélési esélyeinket (amihez persze lőszert is kell szereznünk). Felszerelésünket ezen kívül búvárfelszereléssel is kiegészíthetjük, amivel a vízzel elárasztott járatokat kereshetjük fel. A porral oltóval pedig az utunkat álló lángnyelvet olthatjuk el. Az eszközhasználat automatikus, ahol erre szükség van. A porral oltó ikonja villog is abban a teremben, ahol használatos. A játékmenet nem teljesen lineáris, így főhősünknek az eszét is kell használni: a kapcsolókat megnyomva megnyithatunk addig lezárt átjárókat ("valahol"), így a helyszíneket többször oda-vissza be kell járnunk. A játék azért segít, általában átjárók közelében (legalábbis légvonalban...) található a hozzá tartozó kapcsoló. A narancssárga kődarabokat dinamittal takaríthatjuk el az utunkból (már ha szerezünk dinamitot, és még nem puffogtattuk el az összeset). Végcélunk elérése érdekében tett erőfeszítéseink közben a zöld és piros drágakövek megszerzésével gyarapíthatjuk vagyonunkat és pontszámunkat. A legleleményesebbek titkos kincseskamrát is találhatnak. Az ajtók nem a háttér részét alkotják: rajtuk keresztül tudunk másik terembe belépni ('fel' billentyű). Az egyik ajtó egyirányú. Az utolsó - utunk végcéljához vehető - (a térképen F jelzésű) ajtó zárva van, csak négy aranyrúd megszerzésével tudjuk kinyitni. Az aranyrudak megszerzéséért energiát / plusz életet is kapunk. A kincseskamra bejáratát egy nagy, tűzlabdákat köpködő fej őrzi. Ennek elpusztításához 5 rúd dinamitot kell tartalékolnunk (közvetlenül a szobor elé kell rakni, egyesével). Az F jelzésű ajtó egyébként szintén egyirányú, mögötte találunk elegendő dinamitot. Találhatunk még itt egy doboz energiaitalt, ami pótolja esetleg megcsappant energiánkat.
Ellenfeleink az ilyen játékoknál "szokásos" vadállatok (piranhák, óriás darazsak, sündisznók, denevérek, pókok, rákok, kígyók) és zöld csontvázak. Ezeket egy lövéssel lelőhetjük, ha nagyon útban vannak, de amikor legközelebb visszajövünk újra ott mászkálnak. A dinamit elvileg szintén használható az ellenfelek ellen, de ebből mégannyi sincs, mint lőszerből, be kell osztani! Természetesen a csapdák sem hiányozhatnak: karók, falból kilövellő dárdák, tűzgolyók, alattunk szétmáló platók.
Jelentős könnyebbség, hogy ha sérülünk, csak energiánk fogyatkozik (amit életeink száma melletti három szívből álló skála jelez), így egy "rázósabb" helyen is át tudunk jutni. Kivétel a dinamit, ha felrobbanunk, azonnal elvész egy életünk!
Főhősünk mozgáskultúrája a szokásos: tudunk ugorni, létrán mászni, kúszni (ez a szűk átjárókban hasznos). Bármilyen magasból leeshetünk sérülés nélkül, és zuhanás közben irányíthatjuk is magunkat. Erre néhány helyen szükségünk is lesz. Arra figyeljünk, hogy a lövés a 'tűz', a dinamit lerakása a 'tűz+le'. Ezért ha dinamitot akarunk lerakni, előbb a 'le' billentyűt nyomjuk (nehogy véletlenül elpuffantsunk egy lőszert).

Nagyon szórakoztató játék! A grafika szép, a színek szépen össze vannak válogatva, a zene élvezhető, a pálya nem túl kicsi, nem túl nagy. A nehézségi szint nem vészes (esetleg a játék utolsó harmadában veszítünk néhány hajszálat). Sokat segít, hogy sérülés után pár másodpercig sérthetetlenek vagyunk. Az viszont furcsa megoldás, hogy a kincseskamrába belépve nincs vége a játéknak. Miután kigyönyörködtük magunkat, nekünk kell kilépni a játékból. Pontszámtábla sincs, a sárga tekercsen megjelenő üzenetek között jelenik meg az eddigi rekord és az utolsó elért pontszám.
Az Enterprise-verzióban "extra", hogy a háttértörtének "kibővült": főhősünk itt alkoholista, aki már minden pénzét elitta, és most kell a kincs piára... (Ugyanis főhősünk arca lilává változott, mert az Ep palettán pont az BIAS szín.) Ezt a mellékszálat erősíti az is, hogy ha nem mozgatjuk főhősünket, pár másodperc múlva bealszik, és hangosan horkol...

Irányítás:
Beépített, EXT 1 / 2 botkormány, billentyűzet (Q, A, O, P, tűz gomb: SPACE, jobb SHIFT, M).
ESC - kilépés a játékból,
ENTER - játék szüneteltetése / folytatása,
8, 9, 0: színpaletta választása

Cheat: játék közben T+R (örökélet).

Térkép